3494
Sök

AC- var köper jag gasen med tätning?

360 Inlägg
14 juli 2014
Trådstartare
#1
Den försvann. Märkte det redan förra året. Det började höras, slangarna frysa och nu är det slut.
Efter 7 år. Bilen är alltså 7 år gammal.
Kan ni hjälpa mig med en link? Helst inom EU?

Hörde att det finns färdiga satser med slang m.m.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
14 juli 2014
#2
krakus skrev:
Den försvann. Märkte det redan förra året. Det började höras, slangarna frysa och nu är det slut.
Efter 7 år. Bilen är alltså 7 år gammal.
Kan ni hjälpa mig med en link? Helst inom EU?

Hörde att det finns färdiga satser med slang m.m.

Det är inte bara att släppa på gas i systemet. Det måste först vaccumsugas och sedan så ska det i olja också!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
14 juli 2014
#3
Efter man har vaccumsugit det så ska det provtryckas med.
Så att man hittar eventuella läckor, vilket du verkar ha för på 7 år så ska inte gasen hinna läcka ut.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
14 juli 2014
#4
EddE93 skrev:
Pierre_r skrev:
Efter man har vaccumsugit det så ska det provtryckas med.
Så att man hittar eventuella läckor, vilket du verkar ha för på 7 år så ska inte gasen hinna läcka ut.

Så du ska lämna anläggningen med kväve? Är det inte bättre att provtrycka innan du vakuum suger?
Behöver även behörighet för att provtrycka.

Du har rätt, man börjar ju med att provtrycka med kväve.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

85 Inlägg
14 juli 2014
#5
Gå in och titta på www.envirosafe.se så ska du nog se att du hittar det du söker smile

Gör som Kina köp Volvo!

85 Inlägg
15 juli 2014
#6
Ja någon köper det säkert... Tidningen bilsport t.ex smile

Gör som Kina köp Volvo!

Evildan
15 juli 2014
#7
EddE93 skrev:
hugge81 skrev:
Gå in och titta på www.envirosafe.se så ska du nog se att du hittar det du söker smile

Oj då....neutral
Det kanske fungerar för stunden men ger garanterat skador på ditt system.

Passar alla R134a och R12 anläggningar på marknaden utan konvertering. I GDS kitet ingår: 1 tub Enviro Safe köldmedium (motsvarar 453g R134a), 1 st manometer och slangkit med snabbkopplingar för burk och serviceport i bilen. Slangen kan du sedan använda år efter år, köp bara till gas av oss vid behov.Innehåller även DIY spårvätska för läcksökning med UV lampa. Tänk på att inte överfylla ditt system. Enviro-Safe är högeffektivt, du behöver endast i 35-40% av vikten för R134a. I lager för omgående lev.

JAH! Det är ju så man blir mörkrädd!!! Finns det ens folk som köper sånt skit?
Passar både r134 och r12 utan att konvertera!? Hjälp!! roll
Ger garanterat inte högre effekt än r12 och r134!!
(R12 Freon i svensson mun  är förbjudet sen många år tillbaka)
Du fyller ju anläggningen med luft när du använder den slangen.

Gasen luktar tallbarr, hur kan det då bli fel. roll

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
15 juli 2014
#8
EddE93 skrev:
Pierre_r skrev:
Efter man har vaccumsugit det så ska det provtryckas med.
Så att man hittar eventuella läckor, vilket du verkar ha för på 7 år så ska inte gasen hinna läcka ut.

Så du ska lämna anläggningen med kväve? Är det inte bättre att provtrycka innan du vakuum suger?
Behöver även behörighet för att provtrycka.

Självklart menar jag provtrycka först.
Var trött och tänkte inte riktigt på hur det blev..

Kvävet hjälper till att driva ut eventuell fukt ur systemet och samma sak händer med vacuumsugning.
Fukt och annat skräp åker ut ur systemet, sen kan man fylla på olja och ny gas.
Sen tror jag inte att någon verkstad alls vill koppla upp deras acmaskin till en bil där ägaren har hällt i nånsorts tätningsmedel i systemet, det sätter nämligen igen maskinen också...

EddE93:
Envirosafe fungerar, Känner flera som har använt den.
Dessutom tack vare EU så kommer snart R134a att vara förbjudet och istället ska man använda R1234yf.
Den är så farlig så vissa tillverkare vägrar ha den i deras bilar, Mercedes t.ex

Googla lite på den och se hur trevlig den är....


8 883 Inlägg
16 juli 2014
#9
Måste ju helt klart vara billiga att åka till en certifierad än hålla på och chansa själv, tror man både spar pengar och tid på det.

Fotograf på tierpidag.se

757 Inlägg
16 juli 2014
#10
lämna in bilen istället för att fylla med fullösning. har cert och det är lite mer än att bara skjuta i lite gas tongue

360 Inlägg
17 juli 2014
Trådstartare
#11
En kompis kollade felkoder. Tydligen är en givare sönder. Temperatur och hygromätare invändigt. Beställde ny. Får se om det  hjälper att byta denna. Dessutom tryckte han på någon ventil under kort stund och sa att systemer är inte tömt på gas än.
Samt mätte temp på båda rör till kompressorn. 86 och 37 grader efter 15 min körning.

Nu väntar vi på givaren. Hjälper inte detta, ringer en firma i Eslöv som ersätter gasen för 899 kronor. Hoppas att det hjälper.

360 Inlägg
17 juli 2014
Trådstartare
#12
En kompis kollade felkoder. Tydligen är en givare sönder. Temperatur och hygromätare invändigt. Beställde ny. Får se om det  hjälper att byta denna. Dessutom tryckte han på någon ventil under kort stund och sa att systemer är inte tömt på gas än.
Samt mätte temp på båda rör till kompressorn. 86 och 37 grader efter 15 min körning.

Nu väntar vi på givaren. Hjälper inte detta, ringer en firma i Eslöv som ersätter gasen för 899 kronor. Hoppas att det hjälper.

Evildan
17 juli 2014
#13
Kul. Hoppas på det.
Skriv gärna hur det gått sedan.

Forummoderator
18 038 Inlägg
17 juli 2014
#14
Bullet--- skrev:
Som certifierad kyltekniker när jag läser såna här trådar blir jag mörkrädd big_smile De flesta verkar tro att vi bor i Thailand där man kör till macken och bara fyller på gas en gång i veckan när det läcker. Inom EU är det faktiskt böter på 5000 euro för varje kilo gas man släpper ut i luften om man medvetet fyller på ett aggregat som läcker. Men det är svårt att bli påkommen men samtidigt rätt lätt att spåra arbeten tillbaka till firmor wink

Gillar att folk öser ner pengar på sina bilar men dem tycker det är för dyrt att lämna in bilen när ac går sönder för "kylnissarna är bara ute efter att lura en på pengar". Det har man läst mer än en gång.

Googlade R1234yf och hittade en artikel där jag är tvungen att citera en grej:
"Vem vågar släcka en framtida bilbrand utan gasmask?"
Så dem menar att det är helt okej för att springa och släcka en bil utan denna gasen. Bensin, olja, plaster, tyg, spolarvätska,bromsvätska som frigörs när en hel bil tar fyr är inte skadliga då? big_smile Tror dem flesta brandmän använder gasmask vid släckning av bränder.

Och R404a och R134a är inte speciellt bra för hälsan det heller om man andats in det eller lödat rör där gasrester frigjorts av värmen.Men fortfarande bättre än R12 och R22. Förutom kyleffekten såklart tongue

Då kanske du i egenskap av expert i ämnet tala om för folk att en AC-anläggning i en bil faktiskt läcker litegrann och behöver fyllas efter ett visst antal år... Ser många som säger "Är gasen slut är det en felaktig läcka" Suck.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 398 Inlägg
17 juli 2014
#15
Hybridsmurfen skrev:
Bullet--- skrev:
Som certifierad kyltekniker när jag läser såna här trådar blir jag mörkrädd big_smile De flesta verkar tro att vi bor i Thailand där man kör till macken och bara fyller på gas en gång i veckan när det läcker. Inom EU är det faktiskt böter på 5000 euro för varje kilo gas man släpper ut i luften om man medvetet fyller på ett aggregat som läcker. Men det är svårt att bli påkommen men samtidigt rätt lätt att spåra arbeten tillbaka till firmor wink

Gillar att folk öser ner pengar på sina bilar men dem tycker det är för dyrt att lämna in bilen när ac går sönder för "kylnissarna är bara ute efter att lura en på pengar". Det har man läst mer än en gång.

Googlade R1234yf och hittade en artikel där jag är tvungen att citera en grej:
"Vem vågar släcka en framtida bilbrand utan gasmask?"
Så dem menar att det är helt okej för att springa och släcka en bil utan denna gasen. Bensin, olja, plaster, tyg, spolarvätska,bromsvätska som frigörs när en hel bil tar fyr är inte skadliga då? big_smile Tror dem flesta brandmän använder gasmask vid släckning av bränder.

Och R404a och R134a är inte speciellt bra för hälsan det heller om man andats in det eller lödat rör där gasrester frigjorts av värmen.Men fortfarande bättre än R12 och R22. Förutom kyleffekten såklart tongue

Då kanske du i egenskap av expert i ämnet tala om för folk att en AC-anläggning i en bil faktiskt läcker litegrann och behöver fyllas efter ett visst antal år... Ser många som säger "Är gasen slut är det en felaktig läcka" Suck.

precis hade in en gammal 95a som var tät å fin men inte tillräckligt mk gas,, han förklarade för mig att det kan aldrig bli hermetiskt tätt just pga packningar och slangar osv osv och efter ett antal år så slutar det kyla,,


73 Inlägg
18 juli 2014
#16
Så du kallar det för gas? Har du känt på tuben att det är vätska. Visst kokar det av vid atmosfär tryck, men det är felaktig att kalla det för gas.
Finns många certifikat inom kyla och det lägsta är inom fordonskyla.
Att koppla på två snabbkopplingar och trycka på några knappar klarar en sjuåring ;-)

7 398 Inlägg
18 juli 2014
#17
EddE93 skrev:
Så du kallar det för gas? Har du känt på tuben att det är vätska. Visst kokar det av vid atmosfär tryck, men det är felaktig att kalla det för gas.
Finns många certifikat inom kyla och det lägsta är inom fordonskyla.
Att koppla på två snabbkopplingar och trycka på några knappar klarar en sjuåring ;-)

joo det ja,, men de får ju meka endel,, de måste ju ibland byta ut komponenter i systemet= att de måste ju kunna meka i en bil


360 Inlägg
18 juli 2014
Trådstartare
#18
Tillbaka till mitt problem.
Bytte idag givaren. Felkoden försvann. Dock ingen kyla. Det blir att fylla på. Frågan är om jag ska göra det själv med lite åt gången, eller lämna in.
Är rädd att för mycket medium kan spärra kylan med.

8 883 Inlägg
18 juli 2014
#19
Jag lämnade in min idag och fick systemet trycktestat och påfyllt.
När man kollar hur dom jobbar och vad som krävs så är det bara att konstatera att det här inte är något för en lekman att fippla med.

Du har ju redan slängt pengar i sjön på en givare så jag skulle nog lämna in eller så köper du ett gäng hokuspokus grejer på nätet och chansar på en kall sommar....
Senast redigerat av Hamilton (20 juli 2014)

Fotograf på tierpidag.se

757 Inlägg
20 juli 2014
#20
EDDE93: jag kör testos ställ och separat pump och kompressor. har även en vagn på jobbet med analoga mätare och vred och grejer istället för dessa helautomatiserade maskiner. på så sätt har man mer koll på vad som händer. dessutom brukar dom vara lite långsammare att hålla på med när det handlar om större aggregat. största jag håller på med är 21kg och det är buss.


Sök