3736
Sök

V40 T4 Sport - Lackering, rostlagning & diverse!

Vill ha en fin bill att åka på utställningar med i min egen smak med cleant utseende och inga plastiga kjolpaket. Så bilen lackas om efter rostlagning och sedan blir det lättare ljudbygge i skuffen :) Lackeringen sker av mig... Visa mer

157 540 Visningar
Uppdaterades senast 26 september 2017
570 Inlägg
17 maj 2015
Djo skrev:
Vet ej vad du menar exakt en bild på anslutningen skulle hjälpa.

+1

2 030 Inlägg
17 maj 2015
Trådstartare
Djo skrev:

Diio skrev:
Djo skrev:

+1

Det regnar ute och är inte säkert att jag kommer få en bra bild, så det blev en från google wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-a4c0ebb941764f9b5fc0a4340b27444d.jpg
Det som är inringat i rött är ju då där det läcker.
Det rann vatten på avgasröret igår så det förångades och då när jag gasade syntes det tydligt att det lev förflyttning av ångan. smile

Nån som kör med BSR's elr Simons 2.5" catback med 2ljuddämpare?
Vill ha ett ljud som knappt märks vid långkörning men vid gaspådrag ska det låta lite mer. Inget värsting muller jag är ute efter då bilen är original wink
Senast redigerat av BlueScreeen (17 maj 2015)

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

10 164 Inlägg
17 maj 2015
Är ingen skarv där (vad jag ser) så då är det till och svetsa om man ska få igen det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 030 Inlägg
17 maj 2015
Trådstartare
vad jag såg när jag kollade under en snabbis förut så var det ingen skarv nej.. Svets har jag ju tyvärr ingen, men jag tror inte de går att svetsa där då det rostat sönder tongue

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R

10 164 Inlägg
18 maj 2015
BlueScreeen skrev:
vad jag såg när jag kollade under en snabbis förut så var det ingen skarv nej.. Svets har jag ju tyvärr ingen, men jag tror inte de går att svetsa där då det rostat sönder tongue

Okej en bild skulle hjälpa men är det totalt sönderrostat så är det bytte som gäller.

Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 712 Inlägg
18 maj 2015
Jag kan bara prata om erfarenhet!
Jag hade för ett tag sen en SAAB 9-5 helt original men monterade ett 2.5 Simons med 2 dämpare, var helnöjd!
Mullrade lite på tomgång om man stod utanför, hördes lite mer när man gasade men man hörde de inte om man körde långt! smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 030 Inlägg
18 maj 2015
Trådstartare
Djo skrev:
Okej en bild skulle hjälpa men är det totalt sönderrostat så är det bytte som gäller.

Jag ska försöka ta en bild under dagen, vill själv se lite närmare hur det ser ut. Men jag är ganska säker på att det är sönderrostat..

amoreex skrev:
Jag kan bara prata om erfarenhet!
Jag hade för ett tag sen en SAAB 9-5 helt original men monterade ett 2.5 Simons med 2 dämpare, var helnöjd!
Mullrade lite på tomgång om man stod utanför, hördes lite mer när man gasade men man hörde de inte om man körde långt! smile

Låter som ett bra rör för mig! smile

1 702 Inlägg
18 maj 2015
BlueScreeen skrev:

Kan du inte svetsa så ta och borsta rent med stålborste så inga lösa flagor eller liknande är kvar.
Ta avgaspasta som man kan laga avgassystem med,kleta på det runt om hålet så gott det går och ta sen avgasbandage och linda runtom om det går.
Den pastan härdar när den blir varm och kan täta såpass att du kommer igenom besiktningen.
Det som påverkas mest av hål i avgassystemet är lambdavärdet hos bilprovningen, så kan du få tätt kommer du säkert igenom med bra värden.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 030 Inlägg
18 maj 2015
Trådstartare
Ska försöka slå ett öga under och hoppas man kan peta ihop det tillfälligt så den bara går igenom. Känns inge kul att göra på det viset alls men ekonomin tillåter inte ett nytt rör denna månad, så jag hoppas de går att pilla ihop på nått höger så det bara håller en stund.
Men ett nytt catback kommer åka på bilen senare i vilket fall! smile

2 030 Inlägg
18 maj 2015
Trådstartare
Nu har jag fixat en bild! big_smile https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-3f4557f40c52acb94ec596e8b0de06f3.jpg

Syns i skarven att de är helt svart pchoch där läcker de! Petar man avgasröret bortåt så hörs det att de blir tätare. Det var inte så farligt som jag trodde, så dedär kan vi nog lägga lite kladd på tillfälligt så kan jag köpa nytt rör i nästa månad! smile

570 Inlägg
18 maj 2015
BlueScreeen skrev:
Nu har jag fixat en bild! big_smile http://www1.garaget.org/gallery/images/ … de06f3.jpg

Syns i skarven att de är helt svart pchoch där läcker de! Petar man avgasröret bortåt så hörs det att de blir tätare. Det var inte så farligt som jag trodde, så dedär kan vi nog lägga lite kladd på tillfälligt så kan jag köpa nytt rör i nästa månad! smile

enklaste är att byta ut dämparen mot ett rakt rör 2,5 tum från biltema.

2,5 tums röret passar perfekt över original rören smile

2 030 Inlägg
18 maj 2015
Trådstartare
Diio skrev:
enklaste är att byta ut dämparen mot ett rakt rör 2,5 tum från biltema.

2,5 tums röret passar perfekt över original rören smile

Jaha såpass! Ja vi får se hur de slutar! smile Tror det iaf blir en början med lite kladd bara för att få det tätt enklast möjligt, bökigt att riva bort ljuddämparn (testat på en s40 -98) men det är ju ett alternativ till sportsystem, för vill ha utblåset så lika original det går då jag anser det vara snyggast på dessa modeller smile

2 030 Inlägg
25 maj 2015
Trådstartare
Besiktningen går ut på söndag och idag gick avgasröret av.. Yaaaaay......
Låter uta helvete.. Så eftersom pappa åkte bort ikväll och kommer hem imorn kväll igen lånar jag hans bil under morgondagen till jobbet. smile

Så nu lär det beställas en halvsats, tur lönen kom idag! Ska försöka leta på ett Ferrita system och försöka få på det under helgen, så kan man köra en bes på måndag hoppas jag smile

2 030 Inlägg
27 maj 2015
Trådstartare
Har beställt ett BSR Sportflow halvsats idag. Hoppas dom hann skicka iväg det idagg eller iaf senast imorn för annars hinner jag inte få ihop den i helgen hmm
Nått Ferrita blev de inte då jag inte orka söka igenom halva internet.. Så BSR får duga! Huvudsaken är att det låter lite mer än original men ändå inte så mkt så man står sig på de smile

Så nu får R'en sätta sig lite åt sidan för V40n! wink
Om jag hinner få på nya systemet under fredagen kommer denna att finnas att beskåda på Skoklosterträffen! smile

Ska till att jobba natt nu onsdag-fredag morgon och pappa jobbar som tur är dag så vi kan dela på hans bil. För denna står jag inte ut med då det låter nått så jävulskt!

2 030 Inlägg
2 juni 2015
Trådstartare
Då var det dags för en update om vad som hänt! smile Blir lite mellanrum mellan updates då jag är mest hos tjejen vilket betyder att jag bara har min laptop som inte vill ladda upp bilder här på garaget...

Har köpt mig en splitt ny XC40 lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-f52c14315d61bd6e35f7e4f783f5d27d.jpg
Så står bilen i dagsläget wink

Torsdag 28/5
Men i vilket fall så beställde jag det nya röret på onsdag eftermiddag förra veckan, runt ett tiden och när jag vaknade på torsdag vid 14-tiden (jobbat natt) så hade jag fått ett mejl från Schenker att paketet fanns att hämta ut!
Vart en glad överraskning! big_smile För BSR hade inte skickat ut nått mejl att dom skickat iväg det så jag ttrodde det skulle gå iväg under torsdagen, men så blev inte fallet. smile

Paketet var något större än väntat! Inte praktiskt med en skapligt klumpig baslåda i skuffen... Men det gick att få in paketet ovanpå baslådan och ett säte fällt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-825895e261cf755616d3ecac0d7334cb.jpg

Fredag 29/5
Så under fredagen började jag riva av et gamla röret, och det vart ju en mindre vacker syn när man la sig under och såg hur det satt.. Tanken i huvudet löd "hur fan ska detta gå till då?"

Men efter att ha slagit lite på bultarna som håller ihop röret och slutdämparen så lossnade hela bulten, alltså fästet gick sönder och det gav då lite hopp!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-becb82ab26c8b8bdb0ecdec4f8fa389f.jpg

Så det blev ett litet hål i skarven som jag kunde trycka in en skruvmejsel i och sen bryta isär och då gick resterande två fästen sönder! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-7ca74b8335d8e7968abd444b3e2c5ef5.jpg

Sen var det bara att ta loss bussningarna och lyfta bort röret smile

Där satt avgasröret ihop med ljuddämparen innan det gick av. Vettefan om det hade hållt med avgaspasta och bandage genom besiktningen ärligt talat, utan det hade nog gått av påvägen dit roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-d58cd6c843329a7007806149e84d2df9.jpg

Sen var ju tyvärr helgen fylld utav regn och åter regn.. Så eftersom jag står ute på uppfarten med denna bil och pysslar så gick det tyvärr inte att göra ngt under helgen.

Måndag 1/6
Nu var det ganska fint väder, förutom att det blåste för glatta livet. Men det kunde jag stå ut med! smile

Och ni som följt min tråd vet att mina projekt oftast brukar spåra ur när jag ska göra ngt, så även denna gång roll
Jag är allergisk mot rost! Så det blir att blästra bort det som finns och som jag kommer åt under får att sedan lägga på ny underredsmassa. Men för att bilen har gått som företagsbil på troligtvis saltiga vägar så tycker jag underredet är fint! smile De flesta som är insatta i Volvo tror jag vet att X40 bilarna inte är kända för sitt rostskydd wink Dock blev det iaf bättre på fas2 modellen(alltså efter -00). Jag skulle ju helst vilja byta upp mig mot en nyare V50 R-design men pengarna finns inte wink Och tiden jag lagt ner på denna gör att jag ändå vill ha den kvar, så var gör då några timmar till på den? lol

Så igår började jag med att blästra bort den liten del under!

Som tur är så är det iaf "bara" ytrost så det går att blästra bort och behöver inte svetsas. Började med att skrapa och slå lite med ett spännjärn för att få bort den värsta rosten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-e2269f1257aeb310bd5d6dc03562e353.jpg

Sedan tog jag vinkelslipen på de ställen jag kom åt på, sedan var det bara blästra av det Norska guldet wink (bilderna är dåliga då det inte var så bra ljus under bilen wink )
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-65be2c27474069555e0b1d410475459c.jpg

Sedan var det på med två ganska tjocka lager zinkfärg. Tanekn var att jag inte skulle råka måla kabeln, men det sket sig ju..
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-5bda234b20cb92f94ddb3c434dfaff69.jpg

Sedan avslutades dagen med två tjocka lager Hagmans CA Primer. Sen blir det nån färg på detta och sedan body tror jag för att sen avsluta med underredsmassa eller liknande! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-43049b977d68d8185a88f6c4c1330fc1.jpg

Idag (tisdag) så var det fint fram tills lunch men sedan kom regnet strax innan jag fick sluta vid 15 (dock var det förutspått) så det blir inget blästrande idag. Imorn ska det också även regna, men på torsdag skulle det bli hyffsat väder så då blir de nog en fortsättning! smile

Eftersom mina bådatvå två bilar står på pallbockar nu roll så får jag lånar jag pappas bil tills imorn då han är i Sthlm och under torsdagen kunde jag låna mammas till jobbet. Men på fredagen kör det ihop sig så då blir det cykel, kan ju bli spännande wink Men jag tänker inte kasta dit avgasröret och besikta bara för att åka bil till jobbet på fredag, nejnej! Utan rosten ska bort så då för jag plåga mig lite wink är väll ca 1,5mil t jobbet (tror jag)

10 164 Inlägg
2 juni 2015
Blir fint med nytt rör och trevligt få bort rosten (dom brukar ju inte se så trevliga ut under) smile

2 030 Inlägg
2 juni 2015
Trådstartare
Ja det blir fint, och hoppas på ett fint ljud ur de också smile
Jo rosten blir ännu trevligare att få bort wink Skulle vilja ta av dragkroken också och blästra av den, nackdelen är att bilen står med pallbockarna på den nu tongue

2 030 Inlägg
2 juni 2015
Trådstartare
Tänkte även köpa karosseritätning på feltema och lägga i plåtskarvarna under. För att hålla bort så mkt fukt och vatten som möjligt smile

2 030 Inlägg
3 juni 2015
Trådstartare
Blev en snabb sväng förbi bilen idag! smile Det regnade inte när jag slutade så jag passade på lite innan jag skulle hämta pappa från tåget smile

La på lite karosserikitt i plåtskarvarna. Ska dock ta bort det längst ner till höger då det är ett litet dräneringshål där som jag råka kladda för
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-2737ba3869c3892f6e02d3bf0818d49c.jpg

Blir fortsättning imorn med mera blästring! smile ska försöka få bort all rost under som går! smile

570 Inlägg
4 juni 2015
blir nice med rostlagning! men har funderat på vart är detta på bilen? xD

Sök