2420
Sök

Skaffa camber till volvo 740

7 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#1
Hej jag funderar på att fixa så jag får camber på min volvo 740 -88.  är det någon som vet hur man ska göra?  har hört att man ska borra nya hål i fjäderhuset för att få en lutning på fjäderbenet,  stämmer det?  smile

Forummoderator
26 289 Inlägg
23 juli 2014
#2
Vad ska du med camber till?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

6 616 Inlägg
23 juli 2014
#3
tompen922 skrev:
Hej jag funderar på att fixa så jag får camber på min volvo 740 -88.  är det någon som vet hur man ska göra?  har hört att man ska borra nya hål i fjäderhuset för att få en lutning på fjäderbenet,  stämmer det?  smile
Och så får du permanent camber inställning samt urusel väghållning (För att inte tala om att det äter däck)

De/Dem

7 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#4
Tänkte ha det på cabben som är en Volvo 740,  den kommer bara gå på crusingar så ville ha lite lutning på däcken smile ja däck vet jag att den äter

Forummoderator
26 289 Inlägg
23 juli 2014
#5
tompen922 skrev:
Tänkte ha det på cabben som är en Volvo 740,  den kommer bara gå på crusingar så ville ha lite lutning på däcken smile ja däck vet jag att den äter
Eh..jag fattar fortfarande inte varför man vill att bilen ska bli mer opraktisk..men..ok.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 juli 2014
#6
Man kan göra en cambermod ganska enkelt. Det ger lite finare väghållning faktiskt. Vid standard inställningen sliter det utsida däck vid lite hårdare kurvtagning.

Men det man gör är att montera ur övre fjädertallrik/topplagring. Sedan knackar du ur främre bulten.
Sen monterar du tillbaka tallriken (utan fjäderbenet) med endast den bakre bulten.
Sedan vrider du helt enkelt tallriken så långt in det går och markerar vart du ska borra nya hålet i tallriken.
Ta ur tallriken igen och borra det nya hålet (10,5mm borr) och knackar i bulten igen.
Nu är det bara att montera ihop allt igen.

Jonas

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 juli 2014
#7
Mack skrev:
tompen922 skrev:
Tänkte ha det på cabben som är en Volvo 740,  den kommer bara gå på crusingar så ville ha lite lutning på däcken smile ja däck vet jag att den äter
Eh..jag fattar fortfarande inte varför man vill att bilen ska bli mer opraktisk..men..ok.
Den blir knappast mer opraktisk. Snarare bättre ur ett väghållningsperspektiv.

Jonas

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
23 juli 2014
#8
Lite camber sliter inte märkbart mycket mer däck, en dålig toe-inställning sliter däremot däck. Många som ändrar camber tänker inte på att fixa till toe-vinkeln, och därför tror folk att camber äter upp däck på 2 veckor. Vilket alltså är falskt smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

7 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#9
Okej tack för alla svar smile då vet jag hu man gör, hur gör man bak då? Har en stel axel på den och måste väl ha en delad axel? Kanske från en 760?

Forummoderator
26 289 Inlägg
23 juli 2014
#10
Volvo_Mannen skrev:
Mack skrev:
tompen922 skrev:
Tänkte ha det på cabben som är en Volvo 740,  den kommer bara gå på crusingar så ville ha lite lutning på däcken smile ja däck vet jag att den äter
Eh..jag fattar fortfarande inte varför man vill att bilen ska bli mer opraktisk..men..ok.
Den blir knappast mer opraktisk. Snarare bättre ur ett väghållningsperspektiv.
Så varför kör inte alla med kraftig camber, om det nu är så bra?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 juli 2014
#11
tompen922 skrev:
Okej tack för alla svar smile då vet jag hu man gör, hur gör man bak då? Har en stel axel på den och måste väl ha en delad axel? Kanske från en 760?
Ska ju gå att "skränka" bakaxlar, men det är inget jag kan något om. Men byta till 760/960 bakvagn går. Det har jag gjort på min 740 smile

Jonas

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 juli 2014
#12
Mack skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Mack skrev:

Eh..jag fattar fortfarande inte varför man vill att bilen ska bli mer opraktisk..men..ok.
Den blir knappast mer opraktisk. Snarare bättre ur ett väghållningsperspektiv.
Så varför kör inte alla med kraftig camber, om det nu är så bra?
Det är väl ingen som har snackat om kraftig camber i denna tråd?

Jonas

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
23 juli 2014
#13
Vill bara va lite jobbig och informera om att ALLA bilar har "camber". Det tråden syftar på är negativ cambervinkel. Order camber missbrukas ofta som just i detta fall.

Ett annan fel många begår (även jag själv för att göra mig förstådd hos sämre vetande) är att påstå att en bakaxel diffar när båda hjulen spinner lika fort. Det är alltså precis tvärt om för den som inte känner till detta. Som exempel en volvo 240 GL är alltså diffad och det man vill ha är alltså en odiffad axel om man vill åstadkomma 2 stäck på gator och torg.

Nu har jag polisat färdigt, tack för ordet...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
26 289 Inlägg
23 juli 2014
#14
Volvo_Mannen skrev:
Mack skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Den blir knappast mer opraktisk. Snarare bättre ur ett väghållningsperspektiv.
Så varför kör inte alla med kraftig camber, om det nu är så bra?
Det är väl ingen som har snackat om kraftig camber i denna tråd?
Om TS bil har camber från första början, och vill ha mer camber..så räknar jag med att han vill ha kraftig camber?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

23 juli 2014
#15
Bra svar polisen wink

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 juli 2014
#16
Mack skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Mack skrev:

Så varför kör inte alla med kraftig camber, om det nu är så bra?
Det är väl ingen som har snackat om kraftig camber i denna tråd?
Om TS bil har camber från första början, och vill ha mer camber..så räknar jag med att han vill ha kraftig camber?
Står inget om att han har negativ camber från början.

Jonas

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
23 juli 2014
#17
Smurfenglubb skrev:
Bra svar polisen wink
Man måste få vifta med pekpinnen nån gång ibland

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

7 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#18
Okej så en 760/960 axel,  men hur gör man sen då?  måste jag borra nya hål eller är det bara dit men sänkningssats och det blir en bra lutning? smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 juli 2014
#19
tompen922 skrev:
Okej så en 760/960 axel,  men hur gör man sen då?  måste jag borra nya hål eller är det bara dit men sänkningssats och det blir en bra lutning? smile
760/960 axeln får negativ camber genom sänkning

Jonas

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
23 juli 2014
#20
tompen922 skrev:
Okej så en 760/960 axel,  men hur gör man sen då?  måste jag borra nya hål eller är det bara dit men sänkningssats och det blir en bra lutning? smile
Jag tror du har tillräckligt att fundera på innan då fått bakvagnen på plats. Men för all del såga bort allt vad stötdämpare och fjädring heter... Bryt och bänd gärna i alla stag så ska du få se på lut/camber...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!


Sök