Som insen skrev, det är som att köra en vanlig bil med automatlåda.
Enda skillnaden är när du ska starta hybridsystemet, du trycker ned bromspedalen, trycker på startknappen, en grön text "READY" lyser på instrumentpanelen, då lägger du i "D" läge med växelväljaren som på vilken automat som helst, släpper parkeringsbromsen, lätta på bromspedalen och börja köra som vanligt.
Det är ingenting att tänka på gällande laddning eller batterierna, bilen sköter det helt automatiskt. Bara tanka som vanligt och köra.
Livslängden på batteripaketet har visat sig vara mycket god, Toyota har bytt ett fåtal sedan gen II introducerades hösten 2003, taxi kör långt med dessa bilar, 40000 mil är inga ovanligheter.
Du behöver inte vara rädd för en 20000milare så länge det finns verifierbar servicehistorik på den.
Finns några till på detta forum som liksom jag är nöjda med sina Priusar en kör tre barn i sin och en annan får in sin barnvagn. Fällt baksäte så går det in en ouppackad Billy bokhylla.
Årsskatt 360kr, låg försäkringsklassning då dom sällan är inblandade i olyckor eller skadegörelse.
Jag körde min 2008 genII på 0.4289l/100km under 13337km.
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666Dock får du inte dra släpvagn, då bilen inte får ha dragkrok pga hybridsystemets kylningskapacitet.
Provkör en, antingen blir du frälst som jag mfl eller så avskyr du den som en del andra gör, många till och med utan att ha kört den.