Nu får vi nog ta det lite lugnt här... För det första, chevas dieslar är känsliga maskiner som vill lufsa fram lugnt och försiktigt. Dom gillar inte att plågas.
Däremot gillar 6.2:an att turbokonverteras, så länge man inte försöker ge sig på att jaga en massa effekt. Då går den både snålare och svalare än utan turbo. Lagom är att hålla sig till max 0,5 bar laddtryck och skruva upp pumpen ett kvarts varv. Avgastempmätare är att rekommendera, så man inte smälter några kolvar...
Vill man ha mer effekt än vad som blir av det så ska man för det första kompsänka och sätta dit starkare topplocksbultar så den tål mer laddtryck. Sen bör man även sätta stödjärn för att stärka upp vid ramlagren, en av dom svagaste punkterna på dom här motorerna. Framför allt får man inte skruva på pumpen så den svartryker en massa, det är att be om smälta kolvar och ventiler...
Dubbelturbo går lika bra som singelturbo, då slipper man ju avgasröret som går under motorn för att få alla avgaser till singelturbon. Visserligen medför det ju lite andra saker som blir dubbelt då istället... men du kan inte ta ut mer effekt.
Vidare är wastegaten på 6,5td är vacuumstyrd, datorn sköter laddtrycket. Så den får man bygga om, till att antingen styras av laddtryck eller fjäderbelastad.
tekniknissen1 skrev:
Nej en diesel kan inte spika ! Och med mekanisk pump så reglerar den med mängden diesel. och 6,5 orna har WG men använder den mer till att hålla avgas mot trycket nere vid låglast. Vist vinner man på dubbelturbo men var rädd om 6,2 an den tål inte att bara skruvas upp. EGT tempen sticker upp och man smälter motorn internt.
Har plågat min men är ett under att den funkar och det är en hybrid 6,2/6,5 med lågt komp om 18:1 är lågt :-D din har 21:1 i komp.
Vad reglerar den med mängden diesel? Wastegaten används för att man ska kunna använda en "för liten" turbo och därmed få mer laddtryck vid lägre varv. Utan wastegate skulle man då få för högt laddtryck på höga varv och den släpper således förbi avgaserna runt turbon för att hålla ett laddtryck som den klarar av. En större turbo som skulle ge tillräckligt lågt ladd på högvarv utan wg kommer således inte ge nåt ladd alls på lägre varv.
Det som får egt-tempen att stiga är främst svartrök (för mycket diesel eller lite laddtryck), hög temp på insugsluften (blir mer problem ju högre ladd man har, motverkas med ic) och motstånd på avgassidan genom både dåligt konstruerat avgasrör och turbo som stryper på högre varv. (6.5:ans originalturbo)