3502
Sök

Hittar inget glapp i framvagn eller obalans i hjul vad får ratten att skaka?????

600 Inlägg
16 augusti 2014
Trådstartare
har eiker e1 och med dom breda fälgarna märker jag att det vibrerar riktigt kraftig från 90-140 mindre med vinterdäcken 185or. En kompis har knappt några vibrationer med mina fälgar.

Har brytit i spindlar och styrleder med bräckjärn hittar inga glapp. det klickar lite om man hissar upp och rycker 9-3 men det verkar inte vara styrled. Har balanserat och kontrollerat rundhet. har besiktat med blankapapper i torsdags. om någon vickar på ratten och jag håller i styrstaget så känner man ett klick mellan utslagen men så är det på bägge sidor. bromsarna går ligger ej på men skivan har en ganska stor kant i ytter.
Senast redigerat av ErsdaHL (16 augusti 2014)

600 Inlägg
16 augusti 2014
Trådstartare
GreenDanger skrev:
Vinda bromsskivor gör så ratten skakar

jovisst men det brukar vara då man bromsar. skakar ingenting när jag bromsar.

542 Inlägg
16 augusti 2014
fel hjulinställning gör att man kan få vibrationer

600 Inlägg
16 augusti 2014
Trådstartare
mazdalover skrev:
fel hjulinställning gör att man kan få vibrationer

det brukar väl bli sneslitningar och dra åt något håll då? min bil drar inte något speciellt..

542 Inlägg
16 augusti 2014
behöver inte betyda att den drar om det är fel.
slitage är vanligast. kolla mönstret på hjulen det brukar kunna avslöja fel.
är det frasigt på kanterna i mönstret så är det tecken på att toe-vinklen står fel och det kan ge vibrationer.

600 Inlägg
16 augusti 2014
Trådstartare
mazdalover skrev:
behöver inte betyda att den drar om det är fel.
slitage är vanligast. kolla mönstret på hjulen det brukar kunna avslöja fel.
är det frasigt på kanterna i mönstret så är det tecken på att toe-vinklen står fel och det kan ge vibrationer.

var ute å kikade nu hittar ingen frasighet i kanterna! men har just skiftat bak å fram har bra mönster runtom..

Whatever :)
1 652 Inlägg
16 augusti 2014
Byt bromsskivorna.. De har garanterat gått varma och slått sig, ger vibrationer i ratten..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

5 089 Inlägg
16 augusti 2014
Du "skriver" ju att det är glapp i styrtagen så jag tippar på glapp i styrstagen..

\Lindgren

600 Inlägg
16 augusti 2014
Trådstartare
XeptiQ skrev:
Byt bromsskivorna.. De har garanterat gått varma och slått sig, ger vibrationer i ratten..

tog lös däcken å snurrade å kikade men det syns inte med ögonmått..

FLindgren skrev:
Du "skriver" ju att det är glapp i styrtagen så jag tippar på glapp i styrstagen..

det är bara när någon vickar riktigt på ratten kan väl komma från styrväxeln ?

1 652 Inlägg
16 augusti 2014
Nej klar du inte ser det eftersom du snurrar för hand kanske? Palla upp bilen och av med däcken, i med etta och låt den snurra på tomgång så lär du nog se att de är skevt..

Hade de problemet på min 740.. blev tokig.. la massvis med pengar på ombalansering, hjulinställing etc etc. men allt visade sig vara mina 5 mån gamla bromsskivor bak..

600 Inlägg
16 augusti 2014
Trådstartare
XeptiQ skrev:
Nej klar du inte ser det eftersom du snurrar för hand kanske? Palla upp bilen och av med däcken, i med etta och låt den snurra på tomgång så lär du nog se att de är skevt..

Hade de problemet på min 740.. blev tokig.. la massvis med pengar på ombalansering, hjulinställing etc etc. men allt visade sig vara mina 5 mån gamla bromsskivor bak..

Men jag tror då inte att det sitter i bromskivorna i bak på bilen ? det är ju bara ratten som skakar inte bilen?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 augusti 2014
byt skivor, kan skaka även om du inte bromsar

1 652 Inlägg
16 augusti 2014
ErsdaHL skrev:
XeptiQ skrev:

Men jag tror då inte att det sitter i bromskivorna i bak på bilen ? det är ju bara ratten som skakar inte bilen?

Wow, du är envis smile Men kommenterar inte mer smile Så får du lösa problemet sj wink Good luck

600 Inlägg
16 augusti 2014
Trådstartare
Funkiee skrev:
byt skivor, kan skaka även om du inte bromsar

XeptiQ skrev:
ErsdaHL skrev:
XeptiQ skrev:

Wow, du är envis smile Men kommenterar inte mer smile Så får du lösa problemet sj wink Good luck

men bromsskivorna fram kan jag ta att det är som gör vibbarna men kan man inte strypa oken eller något för att se om det är dom som jävlas?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 augusti 2014
du kan mäta skivan med ett speciellt verktyg

600 Inlägg
16 augusti 2014
Trådstartare
tog ner bilen från pallningen nu körde ut den och bröt mer i lederna. staget som vänster styrled sitter på verkar glappa längst inne.. och när jag bröt lite i styrleden neråt  så upptäckte jag att dom är väldigt lätta att skruva på?

1 020 Inlägg
17 augusti 2014
Inre styrled..
Av med damasken på styrväxelen o känn där.
Inre led sitter skruvad in i själva styrväxel.
Kolla så den sitter fast med tanke på att det är lätt o snurra stagen.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

600 Inlägg
17 augusti 2014
Trådstartare
andreas1 skrev:
Inre styrled..
Av med damasken på styrväxelen o känn där.
Inre led sitter skruvad in i själva styrväxel.
Kolla så den sitter fast med tanke på att det är lätt o snurra stagen.

styrstagen kan jag med lätthet snurra på med hjälp av en tång. Det är kulan under damasken som roterar
Senast redigerat av ErsdaHL (17 augusti 2014)

1 020 Inlägg
17 augusti 2014
Roterar hela innanför damasken är den lös.
Själva staget ska kunna snurra men ej glappa ut o in.
Kör då inte med bilen innan du spänt den.
Om den är fast kan du rycka i hjule typ kvart i tre o nån känner om det glappar på den inre leden

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

600 Inlägg
17 augusti 2014
Trådstartare
andreas1 skrev:
Roterar hela innanför damasken är den lös.
Själva staget ska kunna snurra men ej glappa ut o in.
Kör då inte med bilen innan du spänt den.
Om den är fast kan du rycka i hjule typ kvart i tre o nån känner om det glappar på den inre leden

staget snurrar lättsamt i kulan. staget sitter inte löst på styrväxeln. hör något glapp när jag vickar däcket kvart i tre men det ser ut som att röret ifrån styrväxeln rör sig med.

Sök