Cracksoup skrev:
jesper080 skrev:
Den var faktiskt rätt snygg den du länka, är inte mycket för Audis gamla grill men den var helt okej och sen om dem håller bra också vilket det låter som att dem gör utifrån din åsikt så är det väldigt bra
tackar så hjärligt för dina tips
, och är det där ett bra ex av a3 tror du ? får man bra ex för 40k och är det nå krut i a3orna alltså att det händer lite om man gasar om du förstår vad jag menar
vet du hur det är med 318 rostmässigt och så ? är både a3 och 318 mycket bil för pengarna ?
Just den bilen ser kanon ut från min synvinkel i alla fall! "Stora servicen" är gjord för mindre än 1000 mil sedan vilket betyder att du inte har den att oroa dig för. Kostar annars runt 8000:- på märkesverkstad. Besiktigad i år med blanka papper är alltid positivt, 6-växlad låda gör den väldigt lugn och skön på motorväg. Kan meddela att min A3 '00 känns väldigt mycket som en A4 inuti både kvalitétsmässigt och lugnt uppförande i höga hastigheter och då är min bara 5-växlad. Man brukar kalla A3orna för små bilar med storbilskänsla. Ingen rost så långt mitt öga kan se, mycket fin inredning men samtidigt vet man inte mycket förrän man åker och kollar på bilen. Den har trots allt snart rullat över 20 000 mil. Viktigt att kolla så allt elektroniskt fungerar. Bilen har ju, som det står i annonsen, elspeglar, elhissar, färddator etc. Kan bli svindyrt att fixa sådant annars.
Leta noga efter parkeringsskador, bucklor i lacken och slå av på priset om du hittar något. Kopplingen byttes för några dagar sedan, fråga varför. Är bilen buskörd? Sånt sliter på koppling men även bilens leder, så ta en provtur och lyssna noga efter klonk och missljud.
A3orna med 149hk rör på sig ordentligt, tycker jag. Min drar 0-100 på 8,2 sekunder och är väldigt kvick i omkörningar. Bra bränsleekonomi på runt 0,75l/mil blandad. Oftast kommer du inte behöva all den kraft som bilen har under huven, men det är väldigt skönt att den finns till hands när man faktiskt behöver det
BMW skulle jag säga är bra mot rost också. Mycket plast på utsatta ställen= 0 risk för rost. Det bästa är ju om man hittar någon som är bra ytbehandlad och det brukar inte vara jättesvårt att hitta en sådan för 40k
Då har man varslat bort de flesta buskörda skrothögarna.
Jag är ingen expert på BMW men min instinkt säger att det är bra bilar maskinellt. Men som alltid, kollar servicehistoriken och om bilen i fråga har haft misstänksamt många ägare, kanske just den bilen är ett måndagsexemplar som folk bara vill bli av med.