3288
Sök

Förstabil Tips?

453 Inlägg
2 september 2014
#41
jesper080 skrev:
PajalaJr skrev:
Då säger jag en Nissan 200sx s13  riktigt feta svårt att få en orginal så det är ju bara nice wink

får man en bra sådan för 40k? hur är dem överlag? snabba,starka,dyra i försäkring,drift,pålitlighet,skatt osv ? vet inte nåt om 200sx utöver att det är lillebror till 300sx? som som jag förstår var en konkurent till 3000gt?

tyvärr jag har ju ingen länk till 850 , ja då det får du jag vet inte så mycket om 200sxorna det jag vet att dom kan överhetta lätt så en oljekyl är ett måste finns mängde med 200sx forum ute där man kan läsa


1 192 Inlägg
2 september 2014
#42
Golf GTI är en kanonbra bil i allmänhet. Praktisk, snygg (tycker jag), GTI ger den en ungdomlig stämpel och riktigt skön motor på 150hk. Ser inte jätte sportig ut, men du kan få en riktigt fin GTI för 40k. Här är en lågmilad och fin http://www.blocket.se/vastmanland/Volks … 21&w=3
Senast redigerat av Cracksoup (2 september 2014)


179 Inlägg
2 september 2014
Trådstartare
#43
Cracksoup skrev:
Gold GTI är en kanonbra bil i allmänhet. Praktisk, snygg (tycker jag), GTI ger den en ungdomlig stämpel och riktigt skön motor på 150hk. Ser inte jätte sportig ut, men du kan få en riktigt fin GTI för 40k. Här är en lågmilad och fin http://www.blocket.se/vastmanland/Volks … 21&w=3

vet inte gillar inte gamla golfmodellerna, nya är snygga men de gamla ser liksom för "runda ut" men det kanske kan kompenseras med en bra motor och roligt uppförande

1 192 Inlägg
2 september 2014
#44
jesper080 skrev:
Cracksoup skrev:
Gold GTI är en kanonbra bil i allmänhet. Praktisk, snygg (tycker jag), GTI ger den en ungdomlig stämpel och riktigt skön motor på 150hk. Ser inte jätte sportig ut, men du kan få en riktigt fin GTI för 40k. Här är en lågmilad och fin http://www.blocket.se/vastmanland/Volks … 21&w=3

vet inte gillar inte gamla golfmodellerna, nya är snygga men de gamla ser liksom för "runda ut" men det kanske kan kompenseras med en bra motor och roligt uppförande

Det tyckte jag med när jag köpte min Audi A3. Samma motor som GTI men billigare i inköp och dessutom ett enligt mig snyggare utseende. Dock inget sportigt över den alls förutom möjligtvis motorn smile
Vägegenskaper är bra men den understyr som typ alla Audi gör. Golfen vet jag inte men borde vara samma historia där. Gillar du att trycka på gasen och ha lite civiliserat skoj på vägarna så är Golf GTI/Audi A3 klockrent!
Senast redigerat av Cracksoup (2 september 2014)


179 Inlägg
2 september 2014
Trådstartare
#45
Cracksoup skrev:
jesper080 skrev:
Cracksoup skrev:
Gold GTI är en kanonbra bil i allmänhet. Praktisk, snygg (tycker jag), GTI ger den en ungdomlig stämpel och riktigt skön motor på 150hk. Ser inte jätte sportig ut, men du kan få en riktigt fin GTI för 40k. Här är en lågmilad och fin http://www.blocket.se/vastmanland/Volks … 21&w=3

vet inte gillar inte gamla golfmodellerna, nya är snygga men de gamla ser liksom för "runda ut" men det kanske kan kompenseras med en bra motor och roligt uppförande

Det tyckte jag med när jag köpte min Audi A3. Samma motor som GTI men billigare i inköp och dessutom ett enligt mig snyggare utseende. Dock inget sportigt över den alls förutom möjligtvis motorn smile
Vägegenskaper är bra men den understyr som typ alla Audi gör. Golfen vet jag inte men borde vara samma historia där. Gillar du att trycka på gasen och ha lite civiliserat skoj på vägarna så är Golf GTI/Audi A3 klockrent!

Är dem bra A3orna ? är väl typ halvkombi ? right, vilken version är det du syftar på, dem äldre antar jag, alltså dem med fwd ? gillar dem nya A4orna jäkligt mycket men är ju tyvärr lååångt ifrån min budget, men kanske när man blir äldre haha, är a3 bra bilar överlag? alla tyska bilar är väl dyra i försäkring typ?

398 Inlägg
2 september 2014
#46
jesper080 skrev:
aa okej smile så då kanske 318 är bättre för mig då ? då den har lägre förbrukning och så samt lägre vikt ?

i nuläget har jag inte råd att köpa bil då jag går i gymnasiet fortfarande och inte har ett jobb än, men ska försöka skaffa precis när jag gått ut hade jag tänkt smile men jag har pengar undanlagda så det ska inte vara nå problem hoppas jag

Om du tänkt skriva bilen på dig själv är ett hett tips att du går in på tex länsförsäkringars hemsida och ser vad försäkring skulle kosta för dig. Det kan skilja MYCKET mellan olika bilar. Jag betalar tex drygt 800/månad (22 år i Göteborg) för en 9-3 Aero 2009 hel medan folk här betalar betydligt mer så för trafik på sina Toyota Suppra osv. Och det är ju onekligen en ganska stor del av ägandekostnaden för oss yngre. Ska du ställa bilen på föräldrarna spelar det inte lika stor roll (vilket man givetvis inte får, men den moraliska aspekten lämnar jag till dig).

179 Inlägg
2 september 2014
Trådstartare
#47
AX3L skrev:
jesper080 skrev:
aa okej smile så då kanske 318 är bättre för mig då ? då den har lägre förbrukning och så samt lägre vikt ?

i nuläget har jag inte råd att köpa bil då jag går i gymnasiet fortfarande och inte har ett jobb än, men ska försöka skaffa precis när jag gått ut hade jag tänkt smile men jag har pengar undanlagda så det ska inte vara nå problem hoppas jag

Om du tänkt skriva bilen på dig själv är ett hett tips att du går in på tex länsförsäkringars hemsida och ser vad försäkring skulle kosta för dig. Det kan skilja MYCKET mellan olika bilar. Jag betalar tex drygt 800/månad (22 år i Göteborg) för en 9-3 Aero 2009 hel medan folk här betalar betydligt mer så för trafik på sina Toyota Suppra osv. Och det är ju onekligen en ganska stor del av ägandekostnaden för oss yngre. Ska du ställa bilen på föräldrarna spelar det inte lika stor roll (vilket man givetvis inte får, men den moraliska aspekten lämnar jag till dig).

Såklart har jag tänkt på detta också och det bästa skulle ju vara en som är rätt mänsklig i försäkring, helt sjukt vad premierna är för oss unga egentligen men uppskattar såklart din omtanke smile

57 Inlägg
2 september 2014
#48
CHEEVA skrev:
miatasimon skrev:
Vill du ha en sportbil för det priset skulle jag valt någon av dessa.

Toyota MR2 (targatak + mittmotor), finns som cab med på nyare modeller

Mazda Rx7  (lite pålitligare wankel, tyvärr får du inte en turbo för dom pengarna)

Fiat barchetta (tyvärr framhjulsdrift men en rolig bil)

MGf

Porsche 944

Eller en MX5 som redan har nämnts, tyckte varken om bilens utseende eller cabbar när jag köpte min, var däremot helt fast efter en provkörning. Sen att den är riktigt billig att äga gör det inte sämre.

Om du däremot vill ha en snygg coupé skulle jag valt bmw 320

Om du vill ha en vettig rx8 får du nog dubbla din förmögenhet först.

fast ska han ha en bmw med sexa så kan han lika gärna välja en 323 eller en 325 då de dricker lika mycket (eller lite) som en bmw 320

mr2an är som du nämner en riktigt trevlig liten sportbil ! Gillar miatan också, grymt fina vägegenskaper.

Oj hade för mig att 320 var sista med 4an men då är det ju en 318 han ska ha. Tycker att de med 4an är lite trevligare när det svänger, känns mer välbalanserad än 6orna.


179 Inlägg
2 september 2014
Trådstartare
#49
miatasimon skrev:
CHEEVA skrev:
miatasimon skrev:
Vill du ha en sportbil för det priset skulle jag valt någon av dessa.

Toyota MR2 (targatak + mittmotor), finns som cab med på nyare modeller

Mazda Rx7  (lite pålitligare wankel, tyvärr får du inte en turbo för dom pengarna)

Fiat barchetta (tyvärr framhjulsdrift men en rolig bil)

MGf

Porsche 944

Eller en MX5 som redan har nämnts, tyckte varken om bilens utseende eller cabbar när jag köpte min, var däremot helt fast efter en provkörning. Sen att den är riktigt billig att äga gör det inte sämre.

Om du däremot vill ha en snygg coupé skulle jag valt bmw 320

Om du vill ha en vettig rx8 får du nog dubbla din förmögenhet först.

fast ska han ha en bmw med sexa så kan han lika gärna välja en 323 eller en 325 då de dricker lika mycket (eller lite) som en bmw 320

mr2an är som du nämner en riktigt trevlig liten sportbil ! Gillar miatan också, grymt fina vägegenskaper.

Oj hade för mig att 320 var sista med 4an men då är det ju en 318 han ska ha. Tycker att de med 4an är lite trevligare när det svänger, känns mer välbalanserad än 6orna.

Bra att veta smile tycker 318 är riktigt snygg men får man en i gott skick och vad ska man sikta på för årsmodell smile

1 192 Inlägg
2 september 2014
#50
jesper080 skrev:
Cracksoup skrev:
jesper080 skrev:
vet inte gillar inte gamla golfmodellerna, nya är snygga men de gamla ser liksom för "runda ut" men det kanske kan kompenseras med en bra motor och roligt uppförande

Det tyckte jag med när jag köpte min Audi A3. Samma motor som GTI men billigare i inköp och dessutom ett enligt mig snyggare utseende. Dock inget sportigt över den alls förutom möjligtvis motorn smile
Vägegenskaper är bra men den understyr som typ alla Audi gör. Golfen vet jag inte men borde vara samma historia där. Gillar du att trycka på gasen och ha lite civiliserat skoj på vägarna så är Golf GTI/Audi A3 klockrent!

Är dem bra A3orna ? är väl typ halvkombi ? right, vilken version är det du syftar på, dem äldre antar jag, alltså dem med fwd ? gillar dem nya A4orna jäkligt mycket men är ju tyvärr lååångt ifrån min budget, men kanske när man blir äldre haha, är a3 bra bilar överlag? alla tyska bilar är väl dyra i försäkring typ?

Jadå de är väldigt fina bilar. Mycket plast i karossen vilket gör att rost är relativt sällsynt på de äldre modellerna faktiskt. Finns ingenstans där skiten stannar och skapar rost. Halvkombi och väldigt lik Golf i praktikalitet. Får plats mer än man tror i de små bilarna. Kan tänka mig att försäkringen ligger på ungefär samma eller möjligtvis marginellt dyrare än Saab 9-3 av liknande årgång. Inte hissnande dyr försäkring i alla fall. Den något dyrare försäkringen tar man igen i billigare skatt i stället. Skatten på A3 ligger på 1700:- medan den ligger en bra bit över 2000:- på 9-3 och även BMW 3-serie, med undantag för 318ci som ligger på ungefär samma som A3.

Jag säger såhär, hittar du en fin 318ci, hugg den snabbt, för det är billiga bilar med en hel del pulver under huven. Annars hade jag absolut kollat närmare på A3or. Kolla så att servicehistoriken ser bra ut bara och jag råder dig att ta en noggrann titt under bilen. Undersidan döljer mer än man tror. Jag får åka på ett byte av avgasrör inom ett år, eftersom jag inte kollade tillräckligt noga undertill när jag köpte den (hade dock ändå köpt bilen, men så fort något är fel på bilen så är det bara att pruta!).

Med din budget kan du hitta A3or med nya karossen http://www.blocket.se/landskrona/Audi_a … 21&w=3
alternativt köpa en 01-02 och få ett ex med lägre miltal.
Senast redigerat av Cracksoup (2 september 2014)


179 Inlägg
2 september 2014
Trådstartare
#51
Cracksoup skrev:
jesper080 skrev:
Cracksoup skrev:

Det tyckte jag med när jag köpte min Audi A3. Samma motor som GTI men billigare i inköp och dessutom ett enligt mig snyggare utseende. Dock inget sportigt över den alls förutom möjligtvis motorn smile
Vägegenskaper är bra men den understyr som typ alla Audi gör. Golfen vet jag inte men borde vara samma historia där. Gillar du att trycka på gasen och ha lite civiliserat skoj på vägarna så är Golf GTI/Audi A3 klockrent!

Är dem bra A3orna ? är väl typ halvkombi ? right, vilken version är det du syftar på, dem äldre antar jag, alltså dem med fwd ? gillar dem nya A4orna jäkligt mycket men är ju tyvärr lååångt ifrån min budget, men kanske när man blir äldre haha, är a3 bra bilar överlag? alla tyska bilar är väl dyra i försäkring typ?

Jadå de är väldigt fina bilar. Mycket plast i karossen vilket gör att rost är relativt sällsynt på de äldre modellerna faktiskt. Finns ingenstans där skiten stannar och skapar rost. Halvkombi och väldigt lik Golf i praktikalitet. Får plats mer än man tror i de små bilarna. Kan tänka mig att försäkringen ligger på ungefär samma eller möjligtvis marginellt dyrare än Saab 9-3 av liknande årgång. Inte hissnande dyr försäkring i alla fall. Den något dyrare försäkringen tar man igen i billigare skatt i stället. Skatten på A3 ligger på 1700:- medan den ligger en bra bit över 2000:- på 9-3 och även BMW 3-serie, med undantag för 318ci som ligger på ungefär samma som A3.

Jag säger såhär, hittar du en fin 318ci, hugg den snabbt, för det är billiga bilar med en hel del pulver under huven. Annars hade jag absolut kollat närmare på A3or. Kolla så att servicehistoriken ser bra ut bara och jag råder dig att ta en noggrann titt under bilen. Undersidan döljer mer än man tror. Jag får åka på ett byte av avgasrör inom ett år, eftersom jag inte kollade tillräckligt noga undertill när jag köpte den (hade dock ändå köpt bilen, men så fort något är fel på bilen så är det bara att pruta!).

Med din budget kan du hitta A3or med nya karossen http://www.blocket.se/landskrona/Audi_a … 21&w=3
alternativt köpa en 01-02 och få ett ex med lägre miltal.

Den var faktiskt rätt snygg den du länka, är inte mycket för Audis gamla grill men den var helt okej och sen om dem håller bra också vilket det låter som att dem gör utifrån din åsikt så är det väldigt bra smile tackar så hjärligt för dina tips smile, och är det där ett bra ex av a3 tror du ? får man bra ex för 40k och är det nå krut i a3orna alltså att det händer lite om man gasar om du förstår vad jag menar smile vet du hur det är med 318 rostmässigt och så ? är både a3 och 318 mycket bil för pengarna ?

179 Inlägg
2 september 2014
Trådstartare
#52
Cracksoup skrev:
jesper080 skrev:
Cracksoup skrev:

Det tyckte jag med när jag köpte min Audi A3. Samma motor som GTI men billigare i inköp och dessutom ett enligt mig snyggare utseende. Dock inget sportigt över den alls förutom möjligtvis motorn smile
Vägegenskaper är bra men den understyr som typ alla Audi gör. Golfen vet jag inte men borde vara samma historia där. Gillar du att trycka på gasen och ha lite civiliserat skoj på vägarna så är Golf GTI/Audi A3 klockrent!

Är dem bra A3orna ? är väl typ halvkombi ? right, vilken version är det du syftar på, dem äldre antar jag, alltså dem med fwd ? gillar dem nya A4orna jäkligt mycket men är ju tyvärr lååångt ifrån min budget, men kanske när man blir äldre haha, är a3 bra bilar överlag? alla tyska bilar är väl dyra i försäkring typ?

Jadå de är väldigt fina bilar. Mycket plast i karossen vilket gör att rost är relativt sällsynt på de äldre modellerna faktiskt. Finns ingenstans där skiten stannar och skapar rost. Halvkombi och väldigt lik Golf i praktikalitet. Får plats mer än man tror i de små bilarna. Kan tänka mig att försäkringen ligger på ungefär samma eller möjligtvis marginellt dyrare än Saab 9-3 av liknande årgång. Inte hissnande dyr försäkring i alla fall. Den något dyrare försäkringen tar man igen i billigare skatt i stället. Skatten på A3 ligger på 1700:- medan den ligger en bra bit över 2000:- på 9-3 och även BMW 3-serie, med undantag för 318ci som ligger på ungefär samma som A3.

Jag säger såhär, hittar du en fin 318ci, hugg den snabbt, för det är billiga bilar med en hel del pulver under huven. Annars hade jag absolut kollat närmare på A3or. Kolla så att servicehistoriken ser bra ut bara och jag råder dig att ta en noggrann titt under bilen. Undersidan döljer mer än man tror. Jag får åka på ett byte av avgasrör inom ett år, eftersom jag inte kollade tillräckligt noga undertill när jag köpte den (hade dock ändå köpt bilen, men så fort något är fel på bilen så är det bara att pruta!).

Med din budget kan du hitta A3or med nya karossen http://www.blocket.se/landskrona/Audi_a … 21&w=3
alternativt köpa en 01-02 och få ett ex med lägre miltal.

också hur är 318 rent maskinellt? håller dem bra, driftsäkra osv, för tyska bilar ska väl ha bra kvalite?

1 192 Inlägg
2 september 2014
#53
jesper080 skrev:
Cracksoup skrev:
jesper080 skrev:
Är dem bra A3orna ? är väl typ halvkombi ? right, vilken version är det du syftar på, dem äldre antar jag, alltså dem med fwd ? gillar dem nya A4orna jäkligt mycket men är ju tyvärr lååångt ifrån min budget, men kanske när man blir äldre haha, är a3 bra bilar överlag? alla tyska bilar är väl dyra i försäkring typ?

Jadå de är väldigt fina bilar. Mycket plast i karossen vilket gör att rost är relativt sällsynt på de äldre modellerna faktiskt. Finns ingenstans där skiten stannar och skapar rost. Halvkombi och väldigt lik Golf i praktikalitet. Får plats mer än man tror i de små bilarna. Kan tänka mig att försäkringen ligger på ungefär samma eller möjligtvis marginellt dyrare än Saab 9-3 av liknande årgång. Inte hissnande dyr försäkring i alla fall. Den något dyrare försäkringen tar man igen i billigare skatt i stället. Skatten på A3 ligger på 1700:- medan den ligger en bra bit över 2000:- på 9-3 och även BMW 3-serie, med undantag för 318ci som ligger på ungefär samma som A3.

Jag säger såhär, hittar du en fin 318ci, hugg den snabbt, för det är billiga bilar med en hel del pulver under huven. Annars hade jag absolut kollat närmare på A3or. Kolla så att servicehistoriken ser bra ut bara och jag råder dig att ta en noggrann titt under bilen. Undersidan döljer mer än man tror. Jag får åka på ett byte av avgasrör inom ett år, eftersom jag inte kollade tillräckligt noga undertill när jag köpte den (hade dock ändå köpt bilen, men så fort något är fel på bilen så är det bara att pruta!).

Med din budget kan du hitta A3or med nya karossen http://www.blocket.se/landskrona/Audi_a … 21&w=3
alternativt köpa en 01-02 och få ett ex med lägre miltal.

Den var faktiskt rätt snygg den du länka, är inte mycket för Audis gamla grill men den var helt okej och sen om dem håller bra också vilket det låter som att dem gör utifrån din åsikt så är det väldigt bra smile tackar så hjärligt för dina tips smile, och är det där ett bra ex av a3 tror du ? får man bra ex för 40k och är det nå krut i a3orna alltså att det händer lite om man gasar om du förstår vad jag menar smile vet du hur det är med 318 rostmässigt och så ? är både a3 och 318 mycket bil för pengarna ?

Just den bilen ser kanon ut från min synvinkel i alla fall! "Stora servicen" är gjord för mindre än 1000 mil sedan vilket betyder att du inte har den att oroa dig för. Kostar annars runt 8000:- på märkesverkstad. Besiktigad i år med blanka papper är alltid positivt, 6-växlad låda gör den väldigt lugn och skön på motorväg. Kan meddela att min A3 '00 känns väldigt mycket som en A4 inuti både kvalitétsmässigt och lugnt uppförande i höga hastigheter och då är min bara 5-växlad. Man brukar kalla A3orna för små bilar med storbilskänsla. Ingen rost så långt mitt öga kan se, mycket fin inredning men samtidigt vet man inte mycket förrän man åker och kollar på bilen. Den har trots allt snart rullat över 20 000 mil. Viktigt att kolla så allt elektroniskt fungerar. Bilen har ju, som det står i annonsen, elspeglar, elhissar, färddator etc. Kan bli svindyrt att fixa sådant annars.

Leta noga efter parkeringsskador, bucklor i lacken och slå av på priset om du hittar något. Kopplingen byttes för några dagar sedan, fråga varför. Är bilen buskörd? Sånt sliter på koppling men även bilens leder, så ta en provtur och lyssna noga efter klonk och missljud. Kör gärna på väldigt ojämn asfalt och över farthinder både 5 och 6 gånger. Hör du ingenting så är det förmodligen inget fel heller.


A3orna med 149hk rör på sig ordentligt, tycker jag. Min drar 0-100 på 8,2 sekunder och är väldigt kvick i omkörningar. Bra bränsleekonomi på runt 0,75l/mil blandad. Oftast kommer du inte behöva all den kraft som bilen har under huven, men det är väldigt skönt att den finns till hands när man faktiskt behöver det smile
BMW skulle jag säga är bra mot rost också. Mycket plast på utsatta ställen= ingen risk för rost. Det bästa är ju om man hittar någon som är bra ytbehandlad och det brukar inte vara jättesvårt att hitta en sådan för 40k smile Då har man varslat bort de flesta buskörda skrothögarna.

Jag är ingen expert på BMW men min instinkt säger att det är bra bilar maskinellt. Men som alltid, kollar servicehistoriken och om bilen i fråga har haft misstänksamt många ägare, kanske just den bilen är ett måndagsexemplar som folk bara vill bli av med.
Senast redigerat av Cracksoup (2 september 2014)


179 Inlägg
2 september 2014
Trådstartare
#54
Cracksoup skrev:
jesper080 skrev:
Cracksoup skrev:

Jadå de är väldigt fina bilar. Mycket plast i karossen vilket gör att rost är relativt sällsynt på de äldre modellerna faktiskt. Finns ingenstans där skiten stannar och skapar rost. Halvkombi och väldigt lik Golf i praktikalitet. Får plats mer än man tror i de små bilarna. Kan tänka mig att försäkringen ligger på ungefär samma eller möjligtvis marginellt dyrare än Saab 9-3 av liknande årgång. Inte hissnande dyr försäkring i alla fall. Den något dyrare försäkringen tar man igen i billigare skatt i stället. Skatten på A3 ligger på 1700:- medan den ligger en bra bit över 2000:- på 9-3 och även BMW 3-serie, med undantag för 318ci som ligger på ungefär samma som A3.

Jag säger såhär, hittar du en fin 318ci, hugg den snabbt, för det är billiga bilar med en hel del pulver under huven. Annars hade jag absolut kollat närmare på A3or. Kolla så att servicehistoriken ser bra ut bara och jag råder dig att ta en noggrann titt under bilen. Undersidan döljer mer än man tror. Jag får åka på ett byte av avgasrör inom ett år, eftersom jag inte kollade tillräckligt noga undertill när jag köpte den (hade dock ändå köpt bilen, men så fort något är fel på bilen så är det bara att pruta!).

Med din budget kan du hitta A3or med nya karossen http://www.blocket.se/landskrona/Audi_a … 21&w=3
alternativt köpa en 01-02 och få ett ex med lägre miltal.

Den var faktiskt rätt snygg den du länka, är inte mycket för Audis gamla grill men den var helt okej och sen om dem håller bra också vilket det låter som att dem gör utifrån din åsikt så är det väldigt bra smile tackar så hjärligt för dina tips smile, och är det där ett bra ex av a3 tror du ? får man bra ex för 40k och är det nå krut i a3orna alltså att det händer lite om man gasar om du förstår vad jag menar smile vet du hur det är med 318 rostmässigt och så ? är både a3 och 318 mycket bil för pengarna ?

Just den bilen ser kanon ut från min synvinkel i alla fall! "Stora servicen" är gjord för mindre än 1000 mil sedan vilket betyder att du inte har den att oroa dig för. Kostar annars runt 8000:- på märkesverkstad. Besiktigad i år med blanka papper är alltid positivt, 6-växlad låda gör den väldigt lugn och skön på motorväg. Kan meddela att min A3 '00 känns väldigt mycket som en A4 inuti både kvalitétsmässigt och lugnt uppförande i höga hastigheter och då är min bara 5-växlad. Man brukar kalla A3orna för små bilar med storbilskänsla. Ingen rost så långt mitt öga kan se, mycket fin inredning men samtidigt vet man inte mycket förrän man åker och kollar på bilen. Den har trots allt snart rullat över 20 000 mil. Viktigt att kolla så allt elektroniskt fungerar. Bilen har ju, som det står i annonsen, elspeglar, elhissar, färddator etc. Kan bli svindyrt att fixa sådant annars.

Leta noga efter parkeringsskador, bucklor i lacken och slå av på priset om du hittar något. Kopplingen byttes för några dagar sedan, fråga varför. Är bilen buskörd? Sånt sliter på koppling men även bilens leder, så ta en provtur och lyssna noga efter klonk och missljud.


A3orna med 149hk rör på sig ordentligt, tycker jag. Min drar 0-100 på 8,2 sekunder och är väldigt kvick i omkörningar. Bra bränsleekonomi på runt 0,75l/mil blandad. Oftast kommer du inte behöva all den kraft som bilen har under huven, men det är väldigt skönt att den finns till hands när man faktiskt behöver det smile
BMW skulle jag säga är bra mot rost också. Mycket plast på utsatta ställen= 0 risk för rost. Det bästa är ju om man hittar någon som är bra ytbehandlad och det brukar inte vara jättesvårt att hitta en sådan för 40k smile Då har man varslat bort de flesta buskörda skrothögarna.

Jag är ingen expert på BMW men min instinkt säger att det är bra bilar maskinellt. Men som alltid, kollar servicehistoriken och om bilen i fråga har haft misstänksamt många ägare, kanske just den bilen är ett måndagsexemplar som folk bara vill bli av med.

Aa okej super tack för infon big_smile asså snabba bilar behöver ju inte ha tonvis med hästar fick provköra min väns A4a och det känns som den har betydligt fler hästar än vad den har och går som fan, Tyvärr är jag stationerad i stockholm och har inte möjlighet att åka ner på ett tag så kommer förmodligen missa den hmm men uppskattar ändå sjukt mycket att du hjälper till big_smile bränsleekonomin lät ju väldigt bra tycker jag, om dem då heller inte är dyra i varken försäkring reperation eller skatt så är det ju utmärkt smile  är det på BMWn du menar att det är plast eller Audin ?

1 192 Inlägg
2 september 2014
#55
jesper080 skrev:
Cracksoup skrev:
jesper080 skrev:
Den var faktiskt rätt snygg den du länka, är inte mycket för Audis gamla grill men den var helt okej och sen om dem håller bra också vilket det låter som att dem gör utifrån din åsikt så är det väldigt bra smile tackar så hjärligt för dina tips smile, och är det där ett bra ex av a3 tror du ? får man bra ex för 40k och är det nå krut i a3orna alltså att det händer lite om man gasar om du förstår vad jag menar smile vet du hur det är med 318 rostmässigt och så ? är både a3 och 318 mycket bil för pengarna ?

Just den bilen ser kanon ut från min synvinkel i alla fall! "Stora servicen" är gjord för mindre än 1000 mil sedan vilket betyder att du inte har den att oroa dig för. Kostar annars runt 8000:- på märkesverkstad. Besiktigad i år med blanka papper är alltid positivt, 6-växlad låda gör den väldigt lugn och skön på motorväg. Kan meddela att min A3 '00 känns väldigt mycket som en A4 inuti både kvalitétsmässigt och lugnt uppförande i höga hastigheter och då är min bara 5-växlad. Man brukar kalla A3orna för små bilar med storbilskänsla. Ingen rost så långt mitt öga kan se, mycket fin inredning men samtidigt vet man inte mycket förrän man åker och kollar på bilen. Den har trots allt snart rullat över 20 000 mil. Viktigt att kolla så allt elektroniskt fungerar. Bilen har ju, som det står i annonsen, elspeglar, elhissar, färddator etc. Kan bli svindyrt att fixa sådant annars.

Leta noga efter parkeringsskador, bucklor i lacken och slå av på priset om du hittar något. Kopplingen byttes för några dagar sedan, fråga varför. Är bilen buskörd? Sånt sliter på koppling men även bilens leder, så ta en provtur och lyssna noga efter klonk och missljud.


A3orna med 149hk rör på sig ordentligt, tycker jag. Min drar 0-100 på 8,2 sekunder och är väldigt kvick i omkörningar. Bra bränsleekonomi på runt 0,75l/mil blandad. Oftast kommer du inte behöva all den kraft som bilen har under huven, men det är väldigt skönt att den finns till hands när man faktiskt behöver det smile
BMW skulle jag säga är bra mot rost också. Mycket plast på utsatta ställen= 0 risk för rost. Det bästa är ju om man hittar någon som är bra ytbehandlad och det brukar inte vara jättesvårt att hitta en sådan för 40k smile Då har man varslat bort de flesta buskörda skrothögarna.

Jag är ingen expert på BMW men min instinkt säger att det är bra bilar maskinellt. Men som alltid, kollar servicehistoriken och om bilen i fråga har haft misstänksamt många ägare, kanske just den bilen är ett måndagsexemplar som folk bara vill bli av med.

Aa okej super tack för infon big_smile asså snabba bilar behöver ju inte ha tonvis med hästar fick provköra min väns A4a och det känns som den har betydligt fler hästar än vad den har och går som fan, Tyvärr är jag stationerad i stockholm och har inte möjlighet att åka ner på ett tag så kommer förmodligen missa den hmm men uppskattar ändå sjukt mycket att du hjälper till big_smile bränsleekonomin lät ju väldigt bra tycker jag, om dem då heller inte är dyra i varken försäkring reperation eller skatt så är det ju utmärkt smile  är det på BMWn du menar att det är plast eller Audin ?

Plast på både BMW och Audi smile Tyskarna har klurat ut det där med att det bästa rostskyddet är material som inte rostar wink
Jag hade en Citroën C3 '03 innan där hela hjulhusen var i metall och där sprätter det ju upp grus och annan skit som skaver bort lacken och sedan börjar det rosta.

Reparationskostnader kan jag inte svära på att det är sådär jättebilligt. Inte om du vill åka till märkesverkstad. Jag skulle råda dig att ta bilen till en mindre mekaniker med enskild firma eller liknande. Blir ofta hälften så dyrt i både arbetskostnader och material. Jag betalade lite drygt 4000 för kamremsbyte på Meca istället för drygt 8000 som det hade kostat på Atteviks.
Senast redigerat av Cracksoup (2 september 2014)


179 Inlägg
2 september 2014
Trådstartare
#56
Cracksoup skrev:
jesper080 skrev:
Cracksoup skrev:

Just den bilen ser kanon ut från min synvinkel i alla fall! "Stora servicen" är gjord för mindre än 1000 mil sedan vilket betyder att du inte har den att oroa dig för. Kostar annars runt 8000:- på märkesverkstad. Besiktigad i år med blanka papper är alltid positivt, 6-växlad låda gör den väldigt lugn och skön på motorväg. Kan meddela att min A3 '00 känns väldigt mycket som en A4 inuti både kvalitétsmässigt och lugnt uppförande i höga hastigheter och då är min bara 5-växlad. Man brukar kalla A3orna för små bilar med storbilskänsla. Ingen rost så långt mitt öga kan se, mycket fin inredning men samtidigt vet man inte mycket förrän man åker och kollar på bilen. Den har trots allt snart rullat över 20 000 mil. Viktigt att kolla så allt elektroniskt fungerar. Bilen har ju, som det står i annonsen, elspeglar, elhissar, färddator etc. Kan bli svindyrt att fixa sådant annars.

Leta noga efter parkeringsskador, bucklor i lacken och slå av på priset om du hittar något. Kopplingen byttes för några dagar sedan, fråga varför. Är bilen buskörd? Sånt sliter på koppling men även bilens leder, så ta en provtur och lyssna noga efter klonk och missljud.


A3orna med 149hk rör på sig ordentligt, tycker jag. Min drar 0-100 på 8,2 sekunder och är väldigt kvick i omkörningar. Bra bränsleekonomi på runt 0,75l/mil blandad. Oftast kommer du inte behöva all den kraft som bilen har under huven, men det är väldigt skönt att den finns till hands när man faktiskt behöver det smile
BMW skulle jag säga är bra mot rost också. Mycket plast på utsatta ställen= 0 risk för rost. Det bästa är ju om man hittar någon som är bra ytbehandlad och det brukar inte vara jättesvårt att hitta en sådan för 40k smile Då har man varslat bort de flesta buskörda skrothögarna.

Jag är ingen expert på BMW men min instinkt säger att det är bra bilar maskinellt. Men som alltid, kollar servicehistoriken och om bilen i fråga har haft misstänksamt många ägare, kanske just den bilen är ett måndagsexemplar som folk bara vill bli av med.

Aa okej super tack för infon big_smile asså snabba bilar behöver ju inte ha tonvis med hästar fick provköra min väns A4a och det känns som den har betydligt fler hästar än vad den har och går som fan, Tyvärr är jag stationerad i stockholm och har inte möjlighet att åka ner på ett tag så kommer förmodligen missa den hmm men uppskattar ändå sjukt mycket att du hjälper till big_smile bränsleekonomin lät ju väldigt bra tycker jag, om dem då heller inte är dyra i varken försäkring reperation eller skatt så är det ju utmärkt smile  är det på BMWn du menar att det är plast eller Audin ?

Plast på både BMW och Audi smile Tyskarna har klurat ut det där med att det bästa rostskyddet är material som inte rostar wink
Jag hade en Citroën C3 '03 innan där hela hjulhusen var i metall och där sprätter det ju upp grus och annan skit som skaver bort lacken och sedan börjar det rosta.

haha smarta dem där tyskarna wink men av dem BMW modellerna som nämnt i tråden 318, 320 och 325 tror jag det var vilken tror du är bäst smile

179 Inlägg
2 september 2014
Trådstartare
#57
AX3L skrev:
jesper080 skrev:
aa okej smile så då kanske 318 är bättre för mig då ? då den har lägre förbrukning och så samt lägre vikt ?

i nuläget har jag inte råd att köpa bil då jag går i gymnasiet fortfarande och inte har ett jobb än, men ska försöka skaffa precis när jag gått ut hade jag tänkt smile men jag har pengar undanlagda så det ska inte vara nå problem hoppas jag

Om du tänkt skriva bilen på dig själv är ett hett tips att du går in på tex länsförsäkringars hemsida och ser vad försäkring skulle kosta för dig. Det kan skilja MYCKET mellan olika bilar. Jag betalar tex drygt 800/månad (22 år i Göteborg) för en 9-3 Aero 2009 hel medan folk här betalar betydligt mer så för trafik på sina Toyota Suppra osv. Och det är ju onekligen en ganska stor del av ägandekostnaden för oss yngre. Ska du ställa bilen på föräldrarna spelar det inte lika stor roll (vilket man givetvis inte får, men den moraliska aspekten lämnar jag till dig).

Ganska så sinnesjuka priser En Eclipse från 92 skulle kosta 17tusen hel

1 192 Inlägg
2 september 2014
#58
jesper080 skrev:
Cracksoup skrev:
jesper080 skrev:
Aa okej super tack för infon big_smile asså snabba bilar behöver ju inte ha tonvis med hästar fick provköra min väns A4a och det känns som den har betydligt fler hästar än vad den har och går som fan, Tyvärr är jag stationerad i stockholm och har inte möjlighet att åka ner på ett tag så kommer förmodligen missa den hmm men uppskattar ändå sjukt mycket att du hjälper till big_smile bränsleekonomin lät ju väldigt bra tycker jag, om dem då heller inte är dyra i varken försäkring reperation eller skatt så är det ju utmärkt smile  är det på BMWn du menar att det är plast eller Audin ?

Plast på både BMW och Audi smile Tyskarna har klurat ut det där med att det bästa rostskyddet är material som inte rostar wink
Jag hade en Citroën C3 '03 innan där hela hjulhusen var i metall och där sprätter det ju upp grus och annan skit som skaver bort lacken och sedan börjar det rosta.

haha smarta dem där tyskarna wink men av dem BMW modellerna som nämnt i tråden 318, 320 och 325 tror jag det var vilken tror du är bäst smile

325 är väldigt mycket motor, men frågan är om det behövs. Annars får du bara betala en jäkla massa för en motor som du inte använder fullt ut. Spara det tills du blir lite äldre i stället smile 318 ci är väldigt fin och hittar du ett fint exemplar med 142 hk så tror jag det räcker och du kommer bli jättenöjd. Annars har 320 aldrig varit mer prisvärd http://www.blocket.se/vi/55726072.htm Dock ska det tilläggas att skatten ligger på 2300kr, bränsleförbrukningen på 0,89l/mil och försäkringen är allt annat än billigare än A3orna.
Senast redigerat av Cracksoup (2 september 2014)


179 Inlägg
2 september 2014
Trådstartare
#59
Cracksoup skrev:
jesper080 skrev:
Cracksoup skrev:

Plast på både BMW och Audi smile Tyskarna har klurat ut det där med att det bästa rostskyddet är material som inte rostar wink
Jag hade en Citroën C3 '03 innan där hela hjulhusen var i metall och där sprätter det ju upp grus och annan skit som skaver bort lacken och sedan börjar det rosta.

haha smarta dem där tyskarna wink men av dem BMW modellerna som nämnt i tråden 318, 320 och 325 tror jag det var vilken tror du är bäst smile

325 är väldigt mycket motor, men frågan är om det behövs. Annars får du bara betala en jäkla massa för en motor som du inte använder fullt ut. Spara det tills du blir lite äldre i stället smile 318 ci är väldigt fin och hittar du ett fint exemplar med 142 hk så tror jag det räcker och du kommer bli jättenöjd. Annars har 320 aldrig varit mer prisvärd http://www.blocket.se/vi/55726072.htm Dock ska det tilläggas att skatten ligger på 2300kr, bränsleförbrukningen på 0,89l/mil och försäkringen är allt annat än billigare än A3orna.

Låter alltså som 318 är bäst för mig av Bmwna roll skulle kännas ballt med Bmw som förstabil och om då 318 heller inte har dem sjuka priserna som dem brukar ha i drift försäkring osv samt går bra och är snabb o rolig samt pålitlig också så är det ju underbart cool

1 192 Inlägg
2 september 2014
#60
jesper080 skrev:
Cracksoup skrev:
jesper080 skrev:
haha smarta dem där tyskarna wink men av dem BMW modellerna som nämnt i tråden 318, 320 och 325 tror jag det var vilken tror du är bäst smile

325 är väldigt mycket motor, men frågan är om det behövs. Annars får du bara betala en jäkla massa för en motor som du inte använder fullt ut. Spara det tills du blir lite äldre i stället smile 318 ci är väldigt fin och hittar du ett fint exemplar med 142 hk så tror jag det räcker och du kommer bli jättenöjd. Annars har 320 aldrig varit mer prisvärd http://www.blocket.se/vi/55726072.htm Dock ska det tilläggas att skatten ligger på 2300kr, bränsleförbrukningen på 0,89l/mil och försäkringen är allt annat än billigare än A3orna.

Låter alltså som 318 är bäst för mig av Bmwna roll skulle kännas ballt med Bmw som förstabil och om då 318 heller inte har dem sjuka priserna som dem brukar ha i drift försäkring osv samt går bra och är snabb o rolig samt pålitlig också så är det ju underbart cool

Lite drömbilen som förstabil. Hade jag haft den budgeten till första bil så hade jag nog också ramlat in på BMW wink
318 är definitivt tillräcklig de första åren med körkort. Försäkring är något du måste kolla runt och jämföra, men kan inte tänka mig att den är utstickande dyr i 318 smile

EDIT: Jag märkte nu att jag tidigare kollat på en 318 med 116hk angående skatten. Skatt i versionen med 142hk kostar runt 2000:- bara ett par hundralappar dyrare än A3.
Senast redigerat av Cracksoup (2 september 2014)



Sök