Hej igen... Har varit rätt dött på denna tråd nu ett tag men det har faktiskt hänt rätt mycket.
Det blev några sena nätter in i det sista inför mappningen, efter provtryck av insug visade det sig att det var långt ifrån tätt, så det blev ett antal timmar av svordomar innan jag var nöjd.
Försenade leveranser gjorde även att det blev riktigt tajt att få ihop den innan mappningen, men med schyssta polare som hjälper en i ur och skur är inget omöjligt.
Uppstart blev det hemma i garaget vilket jag också önskade för att låta den gå varm hemma och se att allt fungerar innan man åker upp till sävarturbo.
Så 1 timme innan avtalad tid för bänkning hos Mattias på Sävarturbo är bilen lastad och klar och vi kan åka...
Väl framme hos Mattias så får han avsätta de första 2,5 timmarna till att få ordning på både MAP-sensor och TPS som strular...dyrbar tid men jag fick ju hjälp med något som jag aldrig kunnat fixa själv så det var det värt.
Klockan är nu ca. 23:00 på torsdags kvällen och vi kan börja grundmappa, allt fungerar som det ska ända upp till 4000varv då den misständer, Mattias fixar fram nya stift som han knackar till rätt kap och vi provar igen...
Misständningarna är borta vid 4000 och vi får tummen upp av Mattias
Allt fortsätter att funka felfritt på 4500 varv... MEN! Vid 5000 kommer misständningarna igen och vi börjar misstänka att det är OEM-spolarna som spökar, och där fick vi avbryta kl 01 på natten och det var bara att lasta på igen med en bil som är grundmappad upp till endast 5000 varv...SUUUUURT!
Innan jag åkte tyckte Mattias att jag skulle prova att använda bilen ändå, måttlig användning utan att varva så fasligt bara för att se hur bilen beter sig. Nån vecka senare åker jag på ett kopplingsras, pedal och tryckplatta känns som det ska men det låter som att lamellen har sprukit/lossnat från axeln, ingen jag kan bekräfta i dagsläget då jag inte haft tid att bogsera upp den till garaget.
Så summasumarum, Jag har en halvt grundmappad bil som misständer vid 5000varv med trasig koppling men i övrigt så funkar allt hur bra som helst, är riktigt nöjd då jag inte har någon tidigare erfarenhet av liknande byggen
Så uppgradera till VAG-spolar, se över koppling och se över om varför den drar lite olja vid gaspådrag. Där har vi vinterns agenda