3022
Sök

Toyota Supra MKIV Singel

Projektets vision i dagsläget är att få lite mer klös i kissen samt få ett "Cleanare" motorrum.

40 643 Visningar
Uppdaterades senast 19 april 2018
76 Inlägg
26 maj 2015
Trådstartare
#81
Hej alla glada smile
Nu har det hänt lite grejer, både i och utanför garaget big_smile (Tyvärr inga bilder)

Jag har moddat om både intercooler och oljekylarfästena för att först och främst få det att passa med fronten men sen också för att harmonera med varandra... Så nu kan jag dra tryckröret från turbon ner förbi vattenkylaren istället för original genom skärmen.

Ventilkåporna är inlämnade på svetsning för dragningen av nya vevhusventilationen. Detta blev klart idag och och jag får hem dom svetsade och glasblästrade imorgon.

Har även kommit lite längre med soppadragningen, slängde iväg en beställning från AN88.se idag för att få hem det sista.

Väntar även på leveranser av BTR från Tomei i USA, wastegate från Maxxtuning.se och Magpower II oljefilter från Power Enterprise.

Hörs ej!


Samarbetspartners
AN88.se Störst sortiment av kvalitets AN-kopplingar till vettiga priser
Senast redigerat av DanneBe (26 juli 2015)


76 Inlägg
28 maj 2015
Trådstartare
#82
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-0026a92f1344b0cc8a0adff2707b5b34.jpg
I väntan på att jag ska få hem prylarna jag beställt så råkade jag börja polera ventilkåporna ikväll.. Blir ingen superseriös gnuggning men lite bättre blir det iaf, får bli ett seriösare försök till vintern kanske wink


Samarbetspartners
AN88.se Störst sortiment av kvalitets AN-kopplingar till vettiga priser
Senast redigerat av DanneBe (26 juli 2015)


76 Inlägg
29 juni 2015
Trådstartare
#83
Dags för en uppdatering i text... (Tråkigt utan bilder dock)

* Har lämnat in grenröret på planing.
* Modifierat railen då spridarna är 14mm och railen 11mm.
* Monterat in BTR på soppasytemet.
* Brorsan håller på att dra nya alu-rör från turbo till insug.
* Lämnat in vevhus-catchen och luftfilter-rörer för svetsning av nipplar för att få klart sluten vev.vent.
* Beställt AEM-luftfilter
* Fixat 6st Lucas 1260cc spridare
* Beställt 3,5" rörgods till downpipe + helt nytt avgassystem som Lillebror ska bränna ihop till mig.
* Beställt avgasbandage till grenrör och downpipe.
* Fixat 50kvadrat kabel för flytten av batteriet.

Det händer helt klart grejer... och jag börjar blir sjukt sugen att få igång henne nu. Jag har en version om att få till en uppstart innan Juli månad är slut wink Ser väl hur det går med det tongue


Samarbetspartners
AN88.se Störst sortiment av kvalitets AN-kopplingar till vettiga priser
Senast redigerat av DanneBe (26 juli 2015)


76 Inlägg
13 juli 2015
Trådstartare
#84
Då regniga dagar varit ett faktum första veckan på semestern så har man fått lite gjort i garaget iaf smile börjar närma sig uppstart nu verkligen big_smile Fick även till lite bilder med min superkamera, doch är vissa felvända men det får duga smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-fa70690c5c160bfc4045c5d9bd0faa90.jpg
Styrningen på wastegaten är nedfräst så att den ska öppna ordentligt.

Härvan är på plats, tomgångsmotorn är inkopplad, den nya gasvajern är måttad och kapad...den ska bara få sig ett par nipplar, AEM-mappsensorn är inskarvad i härvan och monterad i insuget, spridare BTR och alla AN-kopplingar till såsen är kontrolldragna och nu fattas det bara att jag ska få hem adapterkontakterna till spridarna så jag kan gömma dom fula oem-kontakterna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-69311e0d206a76368efcea51c55d9006.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-b1eadfce2a8986cf3fcaa2fb65b80685.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-3e517d9fee6928670387b40b6bb62396.jpg
Downpipen punktad med flexrör och V-band i båda ändarna, skall bara brännas lambdamutter och helsvettsas men gasen tog slut senast. Sen är det nog bara en tidsfråga innan vi måttat ut och bränt ihop resten av det nya avgasystemet. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-7b5d67dd403dcc41a0055d1567ec980d.jpg
Matning och retur av oljan till turbon är dragit och klart. Väntar doch fortfarande på svetsningen av catchtank och luftfilterröret för att jag ska få ihop vevhusventialtionen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-61777113b35aec9ae255860ce6f9dc10.jpg
Vattennacken pluggad och klar... Har även köpt lack till den gröna snigeln i bakgrunden, grå/silver ska den bli.

Kabel mellan batteri och startmotor är dragen och skall bara få sig ett par skor wink
Elen till 044orna är klar, säkringar och relän är inkopplade och trigger från sprut är klart... är bara montera på batteri sen ska det fungera förhoppningsvis wink Tanken är även tömd på 98 oktan och redo för sprit big_smile
Plaseringen av relän i brunnen går väl att diskutera men det vara mest för att jag ville ha ordning på dom då jag drog kablarna wink
url=http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=151458&image=2418527]https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-eb074a2db05d1176fdd7c5d24986c1d1.jpg[/url]
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-e0829ab2a31b3a00f6fd81bfb2ad6d7b.jpg

Detta var allt för denna gång, kommer nog spendera morgondagen i garaget också innan jag sedan drar iväg på galej i 6 dagar.

Hörs Hej!


Samarbetspartners
AN88.se Störst sortiment av kvalitets AN-kopplingar till vettiga priser
Senast redigerat av DanneBe (26 juli 2015)


142 Inlägg
14 juli 2015
#85
Bra arbete av dig än så länge smile håll igång tempot nu under semestern smile

Projekt tråden på Supran

76 Inlägg
26 juli 2015
Trådstartare
#86
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-79a91763b30b25f5744439e630774563.jpg
Nylackat kompressorhus (Grön innan), vattennacke (Blästrad innan) och fästen till tornstaget (Blåa innan) + att det fick bli en svart övre kylarslang istället för blå... Tycker det blev bra mycket stilrenare med färgerna nu wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-1b16e51dfbded6231c03076a5a8ac404.jpg
Lillebror svetsade lite åt mig igår... Slangnippel till tomgångsmotorn på undersidan av tryckröret, sen så tillverkade jag en fläns till dumpen som han brände fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-9bff6d3ff4dd86e77fed0053e6b09775.jpg
Han svetsade även klart vevhusburken och nipplarna på luftfilterröret, slangarna som jag redan hade gjort klara passade verkligen som handen i handsken big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-c9e767edef7b644485c76099339656b3.jpg
Och som tur är så passade även AEM-filtret smile


Samarbetspartners
AN88.se Störst sortiment av kvalitets AN-kopplingar till vettiga priser
Senast redigerat av DanneBe (26 juli 2015)


76 Inlägg
26 juli 2015
Trådstartare
#87
Just ja!!! Hon har även fått se dagsljus för första gången på ganska så länge nu... synd hon är så skitig bara tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-11837926d61c2073da682e8f3c118291.jpg


5 Inlägg
27 juli 2015
#88
Grymt projekt! Sjukt att allt slit låter så enkelt när man vet hur många timmar man får lägga egentligen big_smile


76 Inlägg
28 juli 2015
Trådstartare
#89
Mackboss skrev:
Grymt projekt! Sjukt att allt slit låter så enkelt när man vet hur många timmar man får lägga egentligen big_smile

Tack och kul att det uppskattas smile Mja jag har en sambo som tycker jag borde bli färdig färdig snart då hon aldrig ser mig mer än en timme då jag kommer hem på kvällen...MEN det är snart slut på det ett tag framöver förhoppningsvis wink


76 Inlägg
29 juli 2015
Trådstartare
#90
Lillebror svetsade klart downpipe och screampipe idag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-3131a1638a4101c51afa0c4c0036b60e.jpg
Screampipe in progress

Jag hade även tidigare kapat bort wastegate-röret då jag hade en idé om att jag inte vill ha en undermonterad WG.
Känns som att en toppmonterad bland annat underlättar byte av WG-fjäder vilket kan vara bra vid mappningen smile
Här är resultatet big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-525cd3c0b85e5c878daf39811d8f1907.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-81d56b6e52906a4869b2a00a025edb18.jpg


Passade även på att linda DP:n och grenröret... första gången jag gör det någonsin så jag är rätt nöjd ändå, får duga tillsvidare smile Grenröret var jag också tvungen att slipa ner lite på utsidan av flänsen mot toppen för att kunna få dit två av muttrarna på pinnbultarna. Tror det blir att beställa ett custom made grenrör av brorsan lite längre fram i tiden så jag verkligen får det som jag vill ha det wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-b661770d52543d60661bef8960fcf63c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-ba479088cb06fa396d34097c963b1619.jpg
Kontaktblock till elen på plats smile
Senast redigerat av DanneBe (29 juli 2015)


76 Inlägg
30 juli 2015
Trådstartare
#91
Det mesta är nu klart...MEN jag har elproblem, det enda som fungerar är framlyktor och varningsljus men hoppas på att kunna lösa detta under helgen så man kan få till en provstart big_smile

[urlhttps://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-be046b29c618fc80ff745c5d73a4eeb7.jpg

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … e=2425868]https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-2c3f9bca46845df445b045d4b6fa7483.jpg[/url]

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-b1f56a0cb180291a73a89f6a9840e073.jpg


76 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
#92
Hej alla glada,

Som jag skrev i det senaste inlägget så hade jag problem med elen, MEN igår så hittades felet big_smile Det var en kortslutning (Modell större) som resulterade i att ALT-säkringen på 120amp brann av, där av ingen ström till bilen wink

Kortisen berodde på att jag inte var uppmärksam med den nya kabelskon till generatorn som då hade fått kontakt med jord, det var inte mycket men är det kontakt så är det. Ett klantigt men enkelt problem att lösa big_smile

Lät spriten få pumpas runt i systemet igår så att de läckage som fanns lokaliserades och åtgärdades, de läckage som ej är åtgärdade ännu är in och ut på railen, men har fixat nya bättre tätningar idag.
Sedan var det returpluggen på railen som tryckte igenom, vilket jag förhoppningsvis också kommer få tät ikväll.

Sen är det bara uppstart kvar, är dock inte så haj på AEMet men hoppas att jag får någon ordning på det ändå smile


Nästa update hoppas jag att jag får berätta att den går wink


69 Inlägg
16 augusti 2015
#93
Snyggt projekt, kul med Supra Singel! Ska själv snart börja bygga och lägga upp en tråd, siktar på liknande mål som dig

Vad är din erfarenhet av AEM v2 än sålänge? Krångligt att koppla in? Bra/Dåliga manualer? Har du support från någon i Sverige?

Mvh, Otto
Senast redigerat av OttoLeffler (16 augusti 2015)

Mvh Otto Leffler
Supra MKIV Gunmetal -96
Supraprojekt -- http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308155

409 Inlägg
16 augusti 2015
#94
Hej! riktigt häftigt att du bygger om smile måste lira mycket bättre med endast en snigel smile men det jag funderade på när du bygger om till singel turbo måste du typ regga om då? eller behövs inte det om du skulle ligga runt original hästar? haha hoppas du fattar vad jag menar smile


76 Inlägg
17 augusti 2015
Trådstartare
#95
OttoLeffler skrev:
Snyggt projekt, kul med Supra Singel! Ska själv snart börja bygga och lägga upp en tråd, siktar på liknande mål som dig

Vad är din erfarenhet av AEM v2 än sålänge? Krångligt att koppla in? Bra/Dåliga manualer? Har du support från någon i Sverige?

Mvh, Otto

Aha, roligt att höra att fler satsar lite, kommer garanterat följa din tråd smile
När det gäller AEM v2 så kan jag inte ge dig så mycket då bilen inte startat ännu, men själva inkopplingen är ju lätt då det är Plug & Play. Sen själva jobbet i datorn lämnar jag över till någon annan tongue

Köpte det beggat av en kille, så har väl fått rätt bra support av honom då han verkar ha bra koll.

mvh


76 Inlägg
17 augusti 2015
Trådstartare
#96
edinZ skrev:
Hej! riktigt häftigt att du bygger om smile måste lira mycket bättre med endast en snigel smile men det jag funderade på när du bygger om till singel turbo måste du typ regga om då? eller behövs inte det om du skulle ligga runt original hästar? haha hoppas du fattar vad jag menar smile

Ja det är ju lite av en dröm som går i uppfyllelse nu när projektet närmar sig målgång smile

Ja, alltså motorn kommer ju inte vara godkänd hos besiktningen men det låter som att det är ganska så omständigt att regga om supra med singelsnigel hmm Men det är ju många som får genom sina singelsupror ändå så det är väl bara att be till högre makter då det är dags och hoppas på att man slipper en motor 2:a. Men då jag byggt sluten vevhusventilation och kommer ha en fin E85-mapp med fina avgasvärden så hoppas jag ju att chanserna ökar att den går igenom big_smile


76 Inlägg
19 oktober 2015
Trådstartare
#97
Hej igen... Har varit rätt dött på denna tråd nu ett tag men det har faktiskt hänt rätt mycket.

Det blev några sena nätter in i det sista inför mappningen, efter provtryck av insug visade det sig att det var långt ifrån tätt, så det blev ett antal timmar av svordomar innan jag var nöjd.

Försenade leveranser gjorde även att det blev riktigt tajt att få ihop den innan mappningen, men med schyssta polare som hjälper en i ur och skur är inget omöjligt. big_smile

Uppstart blev det hemma i garaget vilket jag också önskade för att låta den gå varm hemma och se att allt fungerar innan man åker upp till sävarturbo.
Så 1 timme innan avtalad tid för bänkning hos Mattias på Sävarturbo är bilen lastad och klar och vi kan åka...
Väl framme hos Mattias så får han avsätta de första 2,5 timmarna till att få ordning på både MAP-sensor och TPS som strular...dyrbar tid men jag fick ju hjälp med något som jag aldrig kunnat fixa själv så det var det värt.

Klockan är nu ca. 23:00 på torsdags kvällen och vi kan börja grundmappa, allt fungerar som det ska ända upp till 4000varv då den misständer, Mattias fixar fram nya stift som han knackar till rätt kap och vi provar igen...
Misständningarna är borta vid 4000 och vi får tummen upp av Mattias big_smile
Allt fortsätter att funka felfritt på 4500 varv... MEN! Vid 5000 kommer misständningarna igen och vi börjar misstänka att det är OEM-spolarna som spökar, och där fick vi avbryta kl 01 på natten och det var bara att lasta på igen med en bil som är grundmappad upp till endast 5000 varv...SUUUUURT! hmm

Innan jag åkte tyckte Mattias att jag skulle prova att använda bilen ändå, måttlig användning utan att varva så fasligt bara för att se hur bilen beter sig. Nån vecka senare åker jag på ett kopplingsras, pedal och tryckplatta känns som det ska men det låter som att lamellen har sprukit/lossnat från axeln, ingen jag kan bekräfta i dagsläget då jag inte haft tid att bogsera upp den till garaget.


Så summasumarum, Jag har en halvt grundmappad bil som misständer vid 5000varv med trasig koppling men i övrigt så funkar allt hur bra som helst, är riktigt nöjd då jag inte har någon tidigare erfarenhet av liknande byggen big_smile Så uppgradera till VAG-spolar, se över koppling och se över om varför den drar lite olja vid gaspådrag. Där har vi vinterns agenda tongue


69 Inlägg
19 oktober 2015
#98
Surt! Bara ta nya tag, kommer vara värt det !!

Tycker man läser om många som får problem med spolarna, kanske skulle byta jag också. Eller iallafall byta till nya orginal och inte 20 år gamla...

Mvh Otto Leffler
Supra MKIV Gunmetal -96
Supraprojekt -- http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308155

41 Inlägg
16 november 2015
#99
Tja! hur går det för dig? smile


76 Inlägg
20 november 2015
Trådstartare
#100
J-K skrev:
Tja! hur går det för dig? smile

Händer inget alls just nu... Ska bli pappa till våren så har liksom haft lite annat intankarna men tanken är att jag ska fixa kopplingen snart och sen får vi se hur mycket annat som blir gjort :p



Sök