Hejsan!
Jo det är så att jag blivit med en E30 som jag ska sätta ner en överladdad motor i och registreringsbesiktiga, det är tanken i alla fall.
Jag har hela tiden varit inne på en T5a från volvo 850 men fick nyligen tipset om att det är bättre att ta 2,5l turbomotorn från nyare volvomodeller, alltså motorn som heter B5254T då den enligt uppgift ska klara 600 häst utan att öppna motorn, förutsatt att den är frisk givetvis.
Har googlat lite men verkar inte vara så många som skrivit något om dessa motorer än, antar att de är lite för nya för att ha hamnat i trimträsken.
Är det någon utav er som sitter på bra info?
Är det så att man kan köra oöppnat och ändå ha en PÅLITLIG motor som levererar ca 350-400 whp så vore det kanon = mer pengar på kringutrustning.
Att B5254T skulle vara bra va tydligen för att den har bra foder samt att det är 83 mm borr. B5234T (gamla T5an) som jag varit inne på att använda mig utav ska tydligen vara känslig för vändkanter som man ej får bort utan att behöva borra upp och köra öd-kolvar.
Vet att det är mycket "volvonördar" här på garaget, så nu ber jag er om hjälp
Samt om man skulle köra på 2,5l motorn, är det samma sprängkåpa på de manuella lådorna till dom som till gamla T5an? Finns ju en del zf-lådor som är omgjorda för att passa vitfemmorna, och då är alltså frågan om dom även passar B5254T?
Tack på förhand!
Mvh