zemet skrev:
Pappa har en subaru forester 2.5 turbo.
Det jag kan säga är att komforten i dom inte är någon vidare enligt mig, speciellt inte för en såpass dyr och ny bil.
En 10 år äldre volvo har mycket mindre vägljud och brus i kupen och inredningen är mycket trevligare också. automatväxellådan i pappas 08 är ingen vidare men den skall vara bättre på senare modeller. Den är också ganska törstig, drar runt milen även om man kör ganska lungt utan packning.
Pappa är dock helkär i bilen och gillar verkligen att man sitter lite högre upp och 4wd med alla dess trevliga egenskaper.
Driftsäkerheten är nog inget problem direkt men subaruverkstaden i göteborg är antingen ruskigt inkompetent eller så är bilen svår att felsöka.
Pappa fick en 2a på förhöga co2 värden på bes. Det tog subaruverkstaden 3 VECKOR att lösa felet och det gick på 8000 kr för en felaktig lambdasond.
Pappa har även haft stora problem med att bromsskivorna bak rostar, han köpte nya och det tog bara några månader innan dom också började rosta ganska mycket. Detta var subaru originalskivor. Jag gissar att dom inte tål vårat klimap speciellt bra. Han köpte därefter "prestanda" bromsskivor av någon annan firma i tyskland och dom har fungerat mycket bättre.
Motorn i 2,5 turbon är ganska trevlig tycker jag, den låter gött och har bra med kraft men finns som sagt bara automatlåda till turbon och den är ganska törstig.
Den är gött att dra släp med bilen dock, den har ju sånna bra funktioner som att den inte låter bilen rulla bakåt om man stannar i en uppförsbacke och den har stora bra backspeglar och bra sikt ut. Hyfsad svängradie också med tanke på att den har 4wd.
Den andra bilen har jag aldrig kört så den kan jag inte uttala mig om.
Men för att sammanfatta det hela så är bilen ganska törstig, det är ganska plastig inredning och mycket oväsen i kupen, men kan man bortse från detta så är det en bra bil att dra släp med.