Smajly skrev:
Ja det kan jag göra med den stora kameran sen..
MEN trots "dåliga" bilder så är det inte så jävla missvisande.. skillnaden mellan inne och ute är vekligen stor.
EDIT:
Här kommer två bilder med exakt samma inställningar.
Och som du fortfarande ser kommer en av bilder ändå att bli överexponerad vilket säger sig själva för du får aldrig samma ljusmätning från insidan av en tonad bil som på utsidan i dagsljus.
Men för att du ville ha bilder med exakt samma inställningar så får du det här.
1/125 F5.0 ISO400
(och att köra med samma inställningar på en korrekt exponerad bild utvändigt ger tyvär en HELT felaktigt bild invändigt men det förstår du nog redan.)
http://www.clippern.se/bmw/toning6.jpghttp://www.clippern.se/bmw/toning5.jpgOch då är ÄNDÅ bilden från insidan missvisande för det är mycket ljusare än så på insidan.
Och bara för att klödda till det mera så laddar jag upp en bild till där man ser både otonad ruta i framdörren och tonad ruta i bakdörren.. (med exakt samma inställningar)
Denna ska man ju igentligen ta på natten kvällen med backljuset tänt så man ser hur bra det syns då.
http://www.clippern.se/bmw/toning7.jpgAlla som har en kamera vet att man inte kan få rättvisa bilder genom att köra exakt samma inställningar ute som inne.
Överlåter detta nu till någon PROFFS fotograf om det finns nån här som orkar..
Att skillnaden var stor ifrågasatte jag inte, jag var snarare inne på att din "inne bild" på morgonen visar att det är ljusare än vad det egentligen är.
Har dock inte sagt något om att det skulle vara enkelt, utan påpekade bara att en mobiltelefon (eller en "riktig kamera i fullt auto-läge" kommer kompensera och det blir galet. -Möjligen- skulle spotmätning på "exakt samma punkt" kunna göra det hela mer rättvist. Problemet blir då här att även om det är mulet, så ändrar sig ljuset hela tiden, och det kommer inte bli rättvist det heller. Evaluerande ljusmätning lär i vilket fall som göra det helt hopplöst.
Det -är- galet svårt att ta en bild av denna typ som är "rätt och riktig".
Jag var nog något otydlig i det hela, det jag menade med att ta en bild med samma inställningar var åt det hållet du gjorde på sista bilden. Den visar ju om inte annat tydligt själva ljusgenomsläppet. Men sen har vi nästa problem, om vi väljer att se på ljusinsläppet i ögat och jämställa det med bländaren (vilket inte är vidare svårt...alls), så kommer de flesta av oss ha ett öga (eller två) som kompenserar "i bilen" (om vi vänder på huvudet och tittar bakåt), här blir det ju då givetvis svårt att göra samma avvägning med kameran.
Jag har rotat i mina gömmor då jag vet att jag faktiskt gjorde detta för något år sedan, och fick fram "rätt resultat" för att få det att återspegla hur -jag- ser det irl. Men var dessa bilder har tagit vägen är mer än vad jag just nu vet. Men hittar jag dom, så absolut, jag slänger upp dessa.
Men, att säga att alla som har en kamera vet ditten och datten om att ta bilder, är däremot rent svammel (många med systemkamera lämnar aldrig auto/program-läget).