3175
Sök

Efter blästring? Grundfärg eller rostskydd?

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
20 september 2014
Trådstartare
#1
Tja.

Håller på att blästra ner lite detaljer och undrar om de räcker med att dra på grundfärg eller om man ska ta något rostskydd på detta?

Iaf förslag på rostskydd?


ich
20 september 2014
#2
Har också samma fråga så jag ska hålla ett öga på denna tråd.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
20 september 2014
#3
Rostskydd om du inte vill att det ska rosta igen. wink Hagmans CA primer Gul kör väl de flesta och även jag.

800 ml: http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far … t-504766/¨

10 liters: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … l-pa7561sv

Nöjeskör närproducerat

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
20 september 2014
Trådstartare
#4
Då blir De Hagmans CA primer Gul.

Måste man ha spruta för detta eller går det att pensla på?
Hur gör man sen vid lackering? Slipar ner det lite lätt och sen grundar ?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
20 september 2014
#5
Extrazz skrev:
Tja.

Håller på att blästra ner lite detaljer och undrar om de räcker med att dra på grundfärg eller om man ska ta något rostskydd på detta?

Iaf förslag på rostskydd?

Grundfärg är oftast rostskydd i sig. Du bör ha en zinkrik grundfärg om du inte zinksprutar eller gör nåt liknande. Om du blästrar så bör du rostskyddsbehandla ganska på en gång innan porerna i metallerna sluter sig, rostskyddet blir bättre då.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (20 september 2014)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
20 september 2014
Trådstartare
#6
Att plåtren metall ska rengöras och lackas  / rostskyddas snarast de vet jag smile


Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
20 september 2014
#7
Extrazz skrev:
Då blir De Hagmans CA primer Gul.

Måste man ha spruta för detta eller går det att pensla på?
Hur gör man sen vid lackering? Slipar ner det lite lätt och sen grundar ?

Du kan pensla det också.

Nöjeskör närproducerat

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
20 september 2014
#8
Extrazz skrev:
Att plåtren metall ska rengöras och lackas  / rostskyddas snarast de vet jag smile

Renare än blästring går inte att få. Den ska inte rengöras utan bara rostskyddsbehandlas på bästa sätt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
20 september 2014
Trådstartare
#9
Vettemannen skrev:
Extrazz skrev:
Att plåtren metall ska rengöras och lackas  / rostskyddas snarast de vet jag smile

Renare än blästring går inte att få. Den ska inte rengöras utan bara rostskyddsbehandlas på bästa sätt.

/Benny

Blåsa rent från blästermedium och sen dra av de med tex t-röd för att få bort evt oljedimma och fettfläckar.


Forummoderator
9 299 Inlägg
20 september 2014
#10
En bra idé är att borsta ytan med stålborste efter att du blästrat den, då blir porerna något utjämnade vilket är bra ur rostsynpunkt. Jag skulle definitivt penselmåla då det blir tjockare och håller bättre.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
20 september 2014
#11
Extrazz skrev:
Vettemannen skrev:
Extrazz skrev:
Att plåtren metall ska rengöras och lackas  / rostskyddas snarast de vet jag smile

Renare än blästring går inte att få. Den ska inte rengöras utan bara rostskyddsbehandlas på bästa sätt.

/Benny

Blåsa rent från blästermedium och sen dra av de med tex t-röd för att få bort evt oljedimma och fettfläckar.

Nu förstår jag inte. Då är det inte renblästrat om det är oljedimma och fettfläckar kvar. Då får du blästra mer tills det blir rent.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (20 september 2014)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 478 Inlägg
20 september 2014
#12
kan mycket väl vara nått olämpligt på en blästrad yta,jag brukar spruta thinner på ytan så det rinner av,sen även slipa lite så man får bort det vassa från blästringen,

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
20 september 2014
Trådstartare
#13
Vettemannen skrev:
Extrazz skrev:
Vettemannen skrev:

Renare än blästring går inte att få. Den ska inte rengöras utan bara rostskyddsbehandlas på bästa sätt.

/Benny

Blåsa rent från blästermedium och sen dra av de med tex t-röd för att få bort evt oljedimma och fettfläckar.

Nu förstår jag inte. Då är det inte renblästrat om det är oljedimma och fettfläckar kvar. Då får du blästra mer tills det blir rent.

/Benny

Kompressorn kan läcka olja Kan visseligen avhjälpas med oljefilter på slangen. Fettfläckarna är ju mer om man tar i stycket utan handskar.


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
3 oktober 2014
#14
Jag hade använt en tvåkomp epoxygrund efter blästring. Tricket för att inte få rost är att få ytan lufttät. Där syret kommer åt rostar det även. Denna process påskyndas av fukt/vatten. Man kan även skydda med anodiskt skydd som t.ex. Zink men det man gör då är att man låter zinket brytas ner före plåten, man avbryter inte själva processen.

Fartygsplåt som ändå är extremt utsatt för väder och vind rostskyddas med epoxygrund och där efter polyuretan. Båda tvåkomponent.

Mvh Z

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

mickebenz
3 oktober 2014
#15
Efter blästring är epoxigrund det bästa du kan ge din kärra.


Sök