3173
Sök

I många sportbilar kan man se datorer/surfplattor vad använder dom det till ?

Ticken
21 september 2014
Trådstartare
Ja som rubriken lyder vill jag veta med folk som bygger/trimma sportbilar har bärbara datorer/surfplattor i bilen för ? och lika dant såg nyss nån youtube film där dom hade renovera en motor o nyss luft i den i bilen igen osså höll dom på med nån dator (utanför bilen ) vad kan dom ha gjort då ? kan man göra mer än att mappa någon som vet detta ser ju coolt ut med dator/surfplatta i bilen big_smile

5 705 Inlägg
21 september 2014
Mappa, visa mätare, diagnostik m.m.

Många har t.ex surfplattan för att visa oljetryck, oljetemp, lambda, varvtal, vattentemp, insugstemp. Ja alla givare som är kopplade till sprutet går att se på surfplattan/datorn istället för att använda sig av externa mätare.
Senast redigerat av simlar (21 september 2014)

Ticken
21 september 2014
Trådstartare
aha grymt, är det jobbigt o koppla in ?

5 705 Inlägg
21 september 2014
Nä, flera moderna eftermarknadssprut har till och med bluetooth så det går att koppla in dator/surfplatta trådlöst. Annars är det oftast USB eller COM-kabel som gäller för att koppla ihop allt.

Däremot är det lite jobb att koppla in själva eftermarknadssprutet och alla givare.

Avstängd
10 388 Inlägg
21 september 2014
Ticken skrev:
aha grymt, är det jobbigt o koppla in ?

För att bara få grundläggande info (vattentemp, varv, laddtryck osv osv) klarar man sig ofta bra med en obd2-adapter a'la ELM. Plugga i adaptern i obd2-uttaget och starta lämplig app i surfplattan - klart.

- - Edit - -

Om man nu bara vill ha det i "random bil" för att det är roligt/häftigt/vad-man-nu-tycker. Förutsätter givetvis ett obd2-uttag i detta fall.
Senast redigerat av it_mutt (21 september 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Ticken
21 september 2014
Trådstartare
Okej, aajo de vet jag men det måste ju göras endå även om man har extra mätare satt säga

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
3 oktober 2014
Många som är intresserade av snabba bilar är även intresserade av banracing. Då är det trevligt att använda datorn som laptimer/racekrono och kuna få varvtider och all annan analys ur styrboxar g-krafter mm. Vissa program kan du även få en video från racet med overlay av data likt ett tv-spel varvid det är enkelt att i efterhand analysera och därmed bli en bättre förare.

Exempel på app. HarrysLaptimer (ios) finns i appstore och presterar mycket bra.

Mvh Z

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Sök