3371
Sök

Bromskolvsproblem?

Cupra_
25 september 2014
#21
Thomasx skrev:
Provade en lite halvcrazy grej och öppnade nippeln på oket vänster fram, hängde på ett drän, och körde en knapp kilometer. Bromsade vid behov med handbromsen. Väl tillbaka var vänster fram skiva aningen mer än kroppsvarm, hö fram var precis så varm att jag klarade att hålla handen på den. Bak var det fräsande hett.

Så det var ungefär som väntat och bekräftade egentligen bara att problemet inte ligger i ok/klossar.

Fast om du lossat nippeln och dessutom knappt använt fotbromsen så borde vänster framskiva varit helt kall, inte ens ljummen så länge inget ligger på..

20 Inlägg
26 september 2014
Trådstartare
#22
Nja, kolven rör sig ju inte tillbaka in i oket för att man släpper helt på trycket, så även om klossarna inte trycks emot skivan, så kan man nog ändå vänta sig viss kontakt. Håll fingret emot en snurrande platta utan att pressa det emot, så nog blir det lite varmt av friktionen på fingertoppen, även om man inte bränner sig förrän man lägger lite tryck på wink

Eller så tänkte jag i alla fall. 4

Och bromsarna ska väl bli lite lätt jumna, för att hållas torra osv vid regnväder etc.?

Cupra_
26 september 2014
#23
Självklart kan de få upp lite värme för som du säger så åker ju inte kolven tillbaka helt. Det jag reagerade på var att du kört så kort sträcka och ändå var den varmare än kroppsvarm.

Nu hade du ju bytt både skivor och belägg nyligen. Om kolvarna/oken verkligen inte kärvar något så vet jag inte riktigt. Kan det vara att skivan sväller så pass av värmen när du bromsar så att de till sist ligger på?
Typ som om skivan eller beläggen skulle vara lite för tjocka från början liksom.. Och eftersom allt är nytt blir det för tight när skivan expanderar för mycket pga dåligt material?

Det känns långsökt men det är det enda jag kan komma på om inget kärvar..

20 Inlägg
26 september 2014
Trådstartare
#24
Nej, så kan det inte bli med tanke på hur oken funkar. hade skivan varit 1mm tjockare hade det inte spelat någon roll så länge oket passar över, och det gör det ju.

Nej, felet ligger sannolikt antingen i slangarna, eller högre upp i systemet.

20 Inlägg
26 september 2014
Trådstartare
#25
Redan testat, fast det var jag själv som bromsade och sedan kollade om det rullade lätt.

Och, tja, jag vet inte, om jag sätter fart på hjulet så gott jag kan, hur många varv kan man räkna med att det bör snurra då, innan det stannar?

Jag filmade det, ska lägga upp filmen lite senare, hinner inte nu.
Senast redigerat av Thomasx (26 september 2014)

20 Inlägg
27 september 2014
Trådstartare
#26
Man skulle tro det ja, men det är ju inte riktigt svart eller vitt, av eller på, som gäller. Det är ju inte  heller så att det börjar ryka av överhettning efter en stund när man kör. Telefonens display har packat ihop så jag har inte kunnat ladda upp filmen, får se sen om jag kan koppla ihop den med datorn och få ut nått. Men hjuletr snurrade väl ett knappt varv när jag försökte. Jag hade förväntat mig mer.

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 september 2014
#27
zzr94092: Vilken lögn! Drivhjulen rullar i regel bra trögt då även "diffen" måste snurra med. Men den axel som saknar drivning där skall de rulla lätt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 september 2014
#28
Lite tyngre var dagens underdrift...Drivhjulen kan du sätta "hur mycket fart du vill på" för hand, de stannar rätt kvickt. Ett lätt-rullande icke-drivhjul kan snurra många varv...Jag står fast vid att det du skrev "på mina bilar så rullar hjulen obehindrat,v70.s80.camaro", är en lögn, eller om du så vill en sanning med modifikation. Modifikationen består i att du glömt att skiva till "på den icke drivande axeln" efter "hjulen". Rätt ska vara rätt, för annars kan det finnas nån som tror att de har påliggande broms/whatever när drivhjulen snurrar trögare...

Dessutom, när drivhjulen snurrar så snurrar även diiferentialen samt växellådan, därav att hjulen stannar "något" snabbare...
Senast redigerat av dawwe (29 september 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 513 Inlägg
29 september 2014
#29
som du vill,lägger mig inte i det här mera.

132 Inlägg
29 september 2014
#30
Vad jag kan se i tråden har du inte bytt kolvtätningen.
Det räcker inte att byta skiva och klossar för att "renovera
bromsarna".  Kolvtätningen är självjusteringen i bromsen.
Skaffa en repsats, gör ren cylindrarna inuti, rengör kolvarna
så de ser ut som nya, sätt i tätningarna, kolvarna in med
silikonfett på och så de nya damaskerna.

20 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#31
Hejsan

Drivhjulen, fram, de roterar inte alls fritt med växeln i Neutral (automat), jag får vrida runt dem för hand och när jag slutar vrida stannar de genast.

Bak, ingen drivning, gjorde jag ett test, jag hissade upp bilen och snurrade hjulet, det snurrar ganska precis ett varv om jag tar i och ger det fart under ett halvt varv.

Sedan tog jag bort klossarna och testade igen, då snurrade hjulet 6-7 varv.

Därefter satte jag tillbaka klossarna igen, och då hade jag öppnat luftningsnippeln också för att garanterat släppa ut eventuellt övertryck. Det var dock något trögt att knacka oket på plats, bl.a. pga handbromsvajern begränsar manöverutrymmet lite.

Men, i alla fall, med klossarna åter på plats, och utan att jag tryckt på bromsen emellan, så klart, så snurrar hjulet ett varv igen, inte mer. Så det är stor skillnad med och utan klossar, helt utan något tryck från kolven.

Är då allt i sin ordning, eller är det någe vajsing?

Och nej, någon bromsrenovering har jag inte utfört, om jag gett uttryck för det så är det ett misstag. Ett ok har jag tagit isär, rengjort och satt ihop igen. Kolvtätningen såg finfin ut, liksom damasken.
Senast redigerat av Thomasx (29 september 2014)

132 Inlägg
29 september 2014
#32
Ja, det är ju så att drivhjulen, fram eller bak, inte kan sättas
sättas snurr på pga diff, vxlåda mm. Men den andra axelns
hjul ska kunna snurra flera varv med bara ett lätt hasande ljud.

Har du borstat / filat bort all smuts och rost från klossarnas lägen?
Man ska inte behöva banka in dem på plats, de ska lätt gå in.
Kopparpasta på baksidan och lite lätt där klossarna ska glida fram
mot skivan, INGET får komma på belägget!

Tycker annars att bilen är för ny för att slangarna börjar täppa till
men man vet aldrig. Har du möjlighet så lossa en och kontrollblås .


Sök