3427
Sök

Snik-sleeper Volvo 244 -79.

244 från 79 ska bli en snik-sleeper med hjälp av en b230fk 190hk motor m.m.

76 655 Visningar
Projektet avslutat 2 augusti 2017
170 Inlägg
2 november 2014
Trådstartare
#41
Nu är motorn i princip klar. Kvar att göra är att fixa ett plastlock till toppen där f.d  fördelaren satt, fixa nya slangar till oljepumpen (dom var så jävla risiga), hänga på kamrem, kolla om den blockmonterade fördelaren är rätt eller inte, fylla på olja, sen säkert lite finlir också. I korthet. Lite trist att allt inte är 100% rent, men vissa saker får va lite skitiga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-ba1ce6a72a250256823f213c355cab25.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-bf957ee3f93981b291d42ae26506fb58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-19c3397a1b39fce49f2850237e431495.jpg


170 Inlägg
8 november 2014
Trådstartare
#42
Satt dit alla elkablar på motorn idag samt bytt kylslangar till oljepumpen eller va de nu heter, samt täckbricka, ny olja och filter, kamrem osv, motorn är alltså redo att stoppas i. Varit och kollat på bakaxlar idag, hittat en 1031, nu är det bara svänghjul med triggerkrans (kanske hittar imorrn) samt lösa gåtan om bränsletillförseln, bäst hade ju varit en tank från en 240 med pumpar osv, lh 2,2-2,4. Söker för fullt smile
Senast redigerat av Budadi (8 november 2014)


412 Inlägg
10 november 2014
#43
Fan vad roligt projekt i och med att jag själv ska bygga en likadan fast av en -88 wink
Motorn beställdes igår från tradera!....
Men en fråga bara, är det mycket meck att få ihop kabelhärvorna? Är el-kunnig men tänkte mest om det bara är att skarva ihop rätt kablar eller om det är något mer? smile
Borde väl nästan gå att bara matcha rätt kablar med varandra? smile


170 Inlägg
10 november 2014
Trådstartare
#44
Dannne11 skrev:
Fan vad roligt projekt i och med att jag själv ska bygga en likadan fast av en -88 wink
Motorn beställdes igår från tradera!....
Men en fråga bara, är det mycket meck att få ihop kabelhärvorna? Är el-kunnig men tänkte mest om det bara är att skarva ihop rätt kablar eller om det är något mer? smile
Borde väl nästan gå att bara matcha rätt kablar med varandra? smile

Jag har ingen som helst aning, vi har inte tagit oss så långt ännu. Vi har ju kopplat lös kabelhärva så den ligger löst, från donatorbilen. Får väl se hur jobbigt det är att koppla in smile


412 Inlägg
10 november 2014
#45
Budadi skrev:
Dannne11 skrev:
Fan vad roligt projekt i och med att jag själv ska bygga en likadan fast av en -88 wink
Motorn beställdes igår från tradera!....
Men en fråga bara, är det mycket meck att få ihop kabelhärvorna? Är el-kunnig men tänkte mest om det bara är att skarva ihop rätt kablar eller om det är något mer? smile
Borde väl nästan gå att bara matcha rätt kablar med varandra? smile

Jag har ingen som helst aning, vi har inte tagit oss så långt ännu. Vi har ju kopplat lös kabelhärva så den ligger löst, från donatorbilen. Får väl se hur jobbigt det är att koppla in smile

Du får gärna uppdatera med hur ni fixa det så kan jag åka snål skjuts på er wink
Men har man 2 st el-scheman bredvid varandra borde man kunna lösa det på någon timma smile


170 Inlägg
10 november 2014
Trådstartare
#46
Dannne11 skrev:
Budadi skrev:
Dannne11 skrev:
Fan vad roligt projekt i och med att jag själv ska bygga en likadan fast av en -88 wink
Motorn beställdes igår från tradera!....
Men en fråga bara, är det mycket meck att få ihop kabelhärvorna? Är el-kunnig men tänkte mest om det bara är att skarva ihop rätt kablar eller om det är något mer? smile
Borde väl nästan gå att bara matcha rätt kablar med varandra? smile

Jag har ingen som helst aning, vi har inte tagit oss så långt ännu. Vi har ju kopplat lös kabelhärva så den ligger löst, från donatorbilen. Får väl se hur jobbigt det är att koppla in smile

Du får gärna uppdatera med hur ni fixa det så kan jag åka snål skjuts på er wink
Men har man 2 st el-scheman bredvid varandra borde man kunna lösa det på någon timma smile

Ja absolut. Än så länge är våran tanke att ta bort alla kablar som inte sitter fast någonstans, och som man kan med säkerhet säga inte hör till motorstyrning (t.ex farthållare), vi kommer ej klippa några kablar i förväg. Fastnar vi någonstans har polarn en backup i form av en bror som tydligen ska ha hjärna för sådana här installationer hehe. Men jag uppdaterar!


170 Inlägg
12 november 2014
Trådstartare
#47
Varit och köpt en till 240 idag. En 89a med b230f motor, då har man fixat bränsleförsörjningen iaf + svänghjul. Har inte orkat kolla vad för bakaxel och sånt. Skulle ta 3h att hämta bilen, tog 9 timmar. Kanske uppdaterar imorrn om hur jävla otur man kan ha! Bilen gav jag 1000kr för, å de sitt Jalusi på den!! lollolsmile


170 Inlägg
12 november 2014
Trådstartare
#48
Räknat litegrann nu på vad totala byggkostnaden är (än så länge) och kom fram till att den ligger på ungefär 6000kr fördelat på (minus det jag sålt).

Donatorbilar x2 = 2000kr
Packningar+lager, kamremssats, olja&filter = 3400kr
Avfettning,färg osv ca 200kr

Bilen jag hämtade igår (244 -89) har, om jag inte är smått retarderad och synskadad, en 1031 bakaxel. Så allt jag saknat dvs, bakaxel, ventilerade bromsskivor, svänghjul och bränsleförsörjningen är fixat, motorn är redo. Nu är det "bara" installera allt.


412 Inlägg
13 november 2014
#49
Fan vad härligt!
Det är bara att bygga på!
Jag upptäckte att min 1031 axels diff är skrot så jag ska mosa i en slungdiff från en 940.

En bild som hjälpe mig att se vilken axel som är vilken är den här

http://www.willyclayband.se/fredde/1030vs1031.jpg

Den med utbucklingen är en 1031 och den andra är en 1030 smile


170 Inlägg
15 november 2014
Trådstartare
#50
Dannne11 skrev:
Fan vad härligt!
Det är bara att bygga på!
Jag upptäckte att min 1031 axels diff är skrot så jag ska mosa i en slungdiff från en 940.

En bild som hjälpe mig att se vilken axel som är vilken är den här

http://www.willyclayband.se/fredde/1030vs1031.jpg

Den med utbucklingen är en 1031 och den andra är en 1030 smile

Tackar:)

Har konsulterat en vän och han tittade 1½sek under bilen och med sin välutvecklade 240-kunskap konstaterade han att, mycket riktigt, det är en 1031. Gött big_smile

Får man lös någon tid imorgon börjar vi demontera bränslesystemet samt få lös svänghjulet, har vi väldigt flyt hinner bakaxeln lös också.
Senast redigerat av Budadi (15 november 2014)


19 Inlägg
15 november 2014
#51
använd kabelhärvan från 89:an. Den innehåller ju bara motorstyrningen. Det du behöver göra är att förlänga kablar till lmm samt koppla in förkopplingsmotståndet vid spridarna smile

170 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
#52
Jontezan skrev:
använd kabelhärvan från 89:an. Den innehåller ju bara motorstyrningen. Det du behöver göra är att förlänga kablar till lmm samt koppla in förkopplingsmotståndet vid spridarna smile

Tanken har slagit mig, men jag har ju redan en härva lös så vi prövar med den först.


170 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
#53
Nu ligger bränslesystemet och svänghjul löst, inget roligt meck menmen. Hann ej ta lös bakaxeln idag, men det spelar egentligen ingen roll.smile

Tog någon bild, men en tank med pumpar och ett svänghjul är ju inget skoj att titta på haha.


412 Inlägg
16 november 2014
#54
Jontezan skrev:
använd kabelhärvan från 89:an. Den innehåller ju bara motorstyrningen. Det du behöver göra är att förlänga kablar till lmm samt koppla in förkopplingsmotståndet vid spridarna smile

är det samma kabelhärva som -88'an?
har nämligen en sån jag ska i med en b230fk i, la ju märket till den stora gråa kontakten i motorutrymmet men det kanske bara är mätare etc? smile sen går det ju 2 kablar i samma kontakt in under instrumentbrädan från boxen typ?


170 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
#55
Dannne11 skrev:
Jontezan skrev:
använd kabelhärvan från 89:an. Den innehåller ju bara motorstyrningen. Det du behöver göra är att förlänga kablar till lmm samt koppla in förkopplingsmotståndet vid spridarna smile

är det samma kabelhärva som -88'an?
har nämligen en sån jag ska i med en b230fk i, la ju märket till den stora gråa kontakten i motorutrymmet men det kanske bara är mätare etc? smile sen går det ju 2 kablar i samma kontakt in under instrumentbrädan från boxen typ?

Som jag förstått det kom lh 2,4 med 88b och blev standard 1989, före det lh 2,2. Däremot är jag för okunnig för att svara mer ingående.


412 Inlägg
16 november 2014
#56
Budadi skrev:
Dannne11 skrev:
Jontezan skrev:
använd kabelhärvan från 89:an. Den innehåller ju bara motorstyrningen. Det du behöver göra är att förlänga kablar till lmm samt koppla in förkopplingsmotståndet vid spridarna smile

är det samma kabelhärva som -88'an?
har nämligen en sån jag ska i med en b230fk i, la ju märket till den stora gråa kontakten i motorutrymmet men det kanske bara är mätare etc? smile sen går det ju 2 kablar i samma kontakt in under instrumentbrädan från boxen typ?

Som jag förstått det kom lh 2,4 med 88b och blev standard 1989, före det lh 2,2. Däremot är jag för okunnig för att svara mer ingående.

Vad är skillnaden på dom 2 då?
Har ju 2 boxar, en i motorutrymmet höger fram och en under brädan som vanligt.

I trafik första gången i Sverige: 1988-04-06
Modell A då antar jag..?


786 Inlägg
16 november 2014
#57
För att kolla vad du har så har 2.4 Systemet, skall Diagnosbox på Vänster fjäderbenstorn finnas.

om du undrade om du har 2.4 eller 2.2

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

19 Inlägg
17 november 2014
#58
Finns lite basic grejer rent utseende mässigt att kolla för jämförelse. 2.2 har tändboxen monterad bredvid/på spolarburken. Samt hallgivare i fördelare. På 2.4 sitter både bränsle och tändbox inne i bilen, samt har impulsgivare vid svänghjul istället för ur fördelaren smile

19 Inlägg
17 november 2014
#59
Jag har tidigare ägt en 240 med b230ft. Där var det bytt från 2.2 till 2.4:ans piska. Har för mig att det är 7-8 kablar som behöver kopplas in när man byter.  smile

Budadi skrev:
Dannne11 skrev:
Jontezan skrev:
använd kabelhärvan från 89:an. Den innehåller ju bara motorstyrningen. Det du behöver göra är att förlänga kablar till lmm samt koppla in förkopplingsmotståndet vid spridarna smile

är det samma kabelhärva som -88'an?
har nämligen en sån jag ska i med en b230fk i, la ju märket till den stora gråa kontakten i motorutrymmet men det kanske bara är mätare etc? smile sen går det ju 2 kablar i samma kontakt in under instrumentbrädan från boxen typ?

Som jag förstått det kom lh 2,4 med 88b och blev standard 1989, före det lh 2,2. Däremot är jag för okunnig för att svara mer ingående.

170 Inlägg
18 november 2014
Trådstartare
#60
Satt dit jalusi nyss, så nu har man en stylad-240 cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-a3e5264c1a80246d164b91fa97e911d1.jpg



Sök