3193
Sök

Audi A3 1.8T -08 - vinande ljud

7 Inlägg
30 september 2014
Trådstartare
Hej!

Jag tänkte höra med er om någon utav er kanske har någon idé om vad detta kan vara.

Jag har ett vinande (ibland lågt, ibland enormt högt) någonstans från motorn på förarsidan. Detta vinande ljud hade jag hela förra vintern, men det försvann efter att jag kört bilen varm. Nu har det kommit tillbaka under sensommaren och nu i höst, men nu är det värre, och oftast slutar det inte vina utan det fortsätter även fast jag kört bilen 1 timme. Detta vinande ljud uppkommer bara när jag ligger mellan vissa varvtal, 1800-2100. Gasar jag på (spelar ingen roll vilken växel) så försvinner ljudet och det låter bra från motor/turbo osv. Det låter även bara när jag kör med bilen, alltså när det är någonting som driver och inte när jag varvar på tomgång.

Under dom senaste två veckorna så har bilen börjat krångla när jag kopplar och ska lägga i en ny växel. Tex. Lägger i ettan, gasar på, kopplar, lägger i tvåan. När jag kopplar där mellan växlarna så känns det som att hela bilen hoppar till och att motorn nästan hoppar ur bilen, ungefär som när man är påväg att få motorstopp.

Detta problem kan pågå under en timme.. Stänger jag dock av bilen, låter den vara avstängd 2min och startar den igen så är problemet borta, men då viner/tjuter bilen bara.

Min tanke är att det har något med spännare/spännrulle/kedjan att göra?

Tack på förhand ;-)

Sök