japp nu kommer uppdateringen
Pumpen är hemkommen och monterad, grenröret hemma också. Intercooler å slangar ska beställas !
Provkörde med nya pumpen idag! Har inte monterat turbo å grejer än. Jädrar vilken skillnad! rapp på gasen och drar iväg som ett skenande diesellok
Tyckte min 945 D24tic gick bra med påställd pump hahaha, denna går mycket bättre och det är utan turbo
Måste på med snurrbo NUUU !
Tog lite bilder iaf. Vissa bilder tagna med filmkameran, ni märker vilka
En liten försenad julklapp från Tomten Göran
7,5mm 160cc
Grenröret som Albin byggt
Innan jag tog loss den gamla pumpen så ställde jag motorn på mellan 8 och tio grader efter övre dödpunkt. 7,5 pumpen vill ha den timingen. Sen nollades 7,5an och monterades i samma vinkel som innan. och ja så enkelt var det. Kollade på Görans film På Dieselmeken på youtube. Där visar han hur man nollar och monterar pump på en om606, i princip samma sak. Han förklarar bra!
Första provstarten var också lättare än jag trott! Luftade två spridarrör lite gran, glödde några sekunder och när polaren tryckte till lite på gasen samtidigt som jag vred på starten så small den igång direkt, och gick på alla cylindrar direkt! Blev väldigt glad!
Tänk på att ni har en momentnyckel som fungerar åt båda hållen.. Skulle dra åt bulten som håller pumpen mot sitt drev i motorn. Den är vänstergängad och skal dras mellan 40-50 nm, så ställde in på 45.. så började dra och dra, inget klick.. Tog momentnyckeln till skruvstädet och testade, och då visade de sig att den bara fungerade åt ett håll.. suck.. Men testade momentet som det kändes att jag drog med och verkar som att bulten är åtdragen med ca 60-65 nm. jaja.
en strypning som sitter på returen från pumpen, kör med den nu men plockar nog bort den när jag monterat en BTR.
Nya banjo kopplingar med brickor där det varit loss.
Elektrisk matarpump monterad! Och ja man tar väl vad man har? varför lägga pengar på en dyr 044?
Detta är en helt vanlig bensinpump från en B230f. Satt i den röda 245an som jag hade som donator. Pumpen kan ge 3 bar men vet inte vad den ger just nu då jag varken har mätare eller BTR. Men den verkar pumpa på bra! är ju faktiskt en bosch!
nu när en elektrisk pump är monterad så måste returen från spridarna monteras på returslangen efter filtret, och om man nu har en BTR så måste den även monteras efter den. Annars stryps returen från spridarna. Tycker dock att en del av trycket går in där.
Svetsade igen hålen för vevhusslangarna i insuget. Nu ska de ju färdas luft med lite högre tryck där hehe
här är en bild på hur krängningshämmaren blev. Omsvetsad och lite distanser emellan. Tyvärr hamnar den under balkens nivå, så kan ju inte åka lika lågt nu
Dålig bild men
Allt för denna gången! hoppas att det blir en Superturbodiesel till nästa helg! Häng kvar så får ni se! ha de så länge!