2 oktober 2014
Trådstartare
Tjosan
Gäller en saab 9-3 ttid4 180hk -2011 som precis passerat 10 000 på mätaren
Symtom. Bilen gick inte riktigt som den skulle (sämre bottendrag kändes inte som 180 hk och drog lite mer än vanligt annars ok gång
En hel del olja i spjällhuset en mindre pöl t o m så det droppa
Och bakom själva spjället och i insug ett ca 1/2 -1 cm tjockt lager tjock/ koksad olja riktigt kletig alså
Även ganska kletig där vevhusventilationen går in i tryckröret igen.
Min fråga är är vevhusventilationen påväg att sabba sig? och vad bör jaggöra eller bör jag byta till ny vent?
Blåryker inte det minsta och turbona laddar bra och är glappfria!
Gjorde rent spjällhuset och så långt jag kom in i insuget med fingrarna satt även någon stor metallbit formad som en spets framåt från insuget som ochså var helt täckt med koks kunde dra ut klumpar ur insuget så det var ganska mycket
-Och detta gjorde en stor skillnad i bottendrag och gång men är en del kvar i insuget tryckrören är rena med intercoolern oklart
Hade bifogat bilder men bilden försvann efter jag hade satt ihop allt :(
MVH JOHAN
Senast redigerat av reebstyle (2 oktober 2014)