4763
Sök

Vad har ni för HTPC?

Fisketokig
2 997 Inlägg
5 december 2006
chrizz skrev:
Antec FUSION Media Center Case 430W Micro-ATX v2.0
http://www.nokytech.net/images/news/ant … _antec.jpg

iOne Scorpius P20 Wireless Keyboard, svenskt
http://www.jfbdtp.com/Qtronix/p20.jpg

Asus A8V-MX VIA K8M800 2DDR-DIMM 2PCI 1PCIe AGP SATA Raid Audio VGA LAN Socket939 mATX
https://www.datorbutiken.com/home/Image … A8V-MX.jpg

AMD Athlon 64 3500+

2gb ram

ATI Radeon 9800 pro 256MB.

Det borde fixa hdtv utan problem hoppas jag.... det blir inte så fasligt dyrt heller då jag redan har CPU och minnen. Chassit kostar 1700 inkl nätagg. Moderkortet är billigt och även tangentbordet. Total kostnad under 3000kr.

Jag velar och velar, men vi får se. Kanske lägger order på ovanstående snart. Vad tror ni om grejerna? Borde ju funka som skaplig htpc hoppas jag.

Det tbordet vet jag en som har, han köpte det efter testat mitt och ville ha ett liknande med tbord och mus i samma men hans käkar batterier... En vecka normal användning och byter man batterier som han nu gör (skaffade laddningsbara) så måste man aktivera om mot mottagaren...

Ser ut att vara ett likadant som hans... från datorbutiken så mycket möjligt.

Skulle nog satsa på microsoft eller främst Logitech i detta fallet...

Saken är ju den att man håller och känner den hela tiden och krånglar den det minsta med mottagning, hackar mm så kommer man lessna totalt. det handlar väl om ett par hundra kronor till Logitechs och då är det kvalité rakt igenom.

Jag ångrar mig att jag köpte mitt men den håller batteriet lite bättre men kan kännas plastig... Allt från Logitech har alltid imponerat på mig. framförallt Harmonyn och deras möss/tbord så det skulle nog vara ett tryggt köp...

En tanke bara...

http://www.datorbutiken.com/home/defaul … uct=TB-200
Den jag har idag... Riktigt bra trackball med bra precision och lämpliga snabbknappar men lite batterikrävande och lite plastig... Dock utmärkt räckvidd på den...

Edit: TB-200 heter den nu. min heter GKM-700 men ser identisk ut så det är väl något sämre märke man kör med...

Lycka till och återkom med resultat vilken du än köper.

Köp en Dinovo Edge och recensera. Sugen som f*n på den smile
1600:- på Dustinhome

http://www.ixbt.com/short/images/dinovo-edge.jpg

Det är en prydnad i sig själv. Elegant, stilren... Logitech...
Senast redigerat av Martin 9-3 (5 december 2006)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Administratör
11 960 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
Åh, Dinovo Edge var ju bra snyggt. hmm. fandå, nu blev jag ju sugen smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Fisketokig
2 997 Inlägg
5 december 2006
Se det som en julklapp till dig själv smile

Den är bara för läcker.

Ha den på TV-bordet så skulle den väcka ha-begär hos de flesta...

http://www.logitech.com/index.cfm/produ … ntid=12339

Kolla inte länken mer noggrant ifall du inte kan tänka dig en utgift på 1700:-
Senast redigerat av Martin 9-3 (5 december 2006)

Administratör
11 960 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
Martin 9-3 skrev:
chrizz skrev:
Antec FUSION Media Center Case 430W Micro-ATX v2.0
http://www.nokytech.net/images/news/ant … _antec.jpg

iOne Scorpius P20 Wireless Keyboard, svenskt
http://www.jfbdtp.com/Qtronix/p20.jpg

Asus A8V-MX VIA K8M800 2DDR-DIMM 2PCI 1PCIe AGP SATA Raid Audio VGA LAN Socket939 mATX
https://www.datorbutiken.com/home/Image … A8V-MX.jpg

AMD Athlon 64 3500+

2gb ram

ATI Radeon 9800 pro 256MB.

Det borde fixa hdtv utan problem hoppas jag.... det blir inte så fasligt dyrt heller då jag redan har CPU och minnen. Chassit kostar 1700 inkl nätagg. Moderkortet är billigt och även tangentbordet. Total kostnad under 3000kr.

Jag velar och velar, men vi får se. Kanske lägger order på ovanstående snart. Vad tror ni om grejerna? Borde ju funka som skaplig htpc hoppas jag.

Det tbordet vet jag en som har, han köpte det efter testat mitt och ville ha ett liknande med tbord och mus i samma men hans käkar batterier... En vecka normal användning och byter man batterier som han nu gör (skaffade laddningsbara) så måste man aktivera om mot mottagaren...

Ser ut att vara ett likadant som hans... från datorbutiken så mycket möjligt.

Skulle nog satsa på microsoft eller främst Logitech i detta fallet...

Saken är ju den att man håller och känner den hela tiden och krånglar den det minsta med mottagning, hackar mm så kommer man lessna totalt. det handlar väl om ett par hundra kronor till Logitechs och då är det kvalité rakt igenom.

Jag ångrar mig att jag köpte mitt men den håller batteriet lite bättre men kan kännas plastig... Allt från Logitech har alltid imponerat på mig. framförallt Harmonyn och deras möss/tbord så det skulle nog vara ett tryggt köp...

En tanke bara...

http://www.datorbutiken.com/home/defaul … uct=TB-200
Den jag har idag... Riktigt bra trackball med bra precision och lämpliga snabbknappar men lite batterikrävande och lite plastig... Dock utmärkt räckvidd på den...

Edit: TB-200 heter den nu. min heter GKM-700 men ser identisk ut så det är väl något sämre märke man kör med...

Lycka till och återkom med resultat vilken du än köper.

Köp en Dinovo Edge och recensera. Sugen som f*n på den smile
1600:- på Dustinhome

http://www.ixbt.com/short/images/dinovo-edge.jpg

Det är en prydnad i sig själv. Elegant, stilren... Logitech...

Det jag inte gillar med det du har är trackball.

Det jag gillar med det jag länkade till är styrpinnen samt att det verkar vara ganska hög kvalitet på den.

Jag har inte läst att andra har problem med batteritiden. En vecka låter väldigt kort tid dock.

Problemet med logitech är att de inte har något motsvarande vad gäller kompakta lösningar. Möjligen Dinovo Edge då, men sen gillar inte jag pekplattor (har svårt att hantera det tyvärr) och så var det ju hutlöst dyrt.... det är ett tangentbord trots allt, ingen rymdfärja wink

Fisketokig
2 997 Inlägg
5 december 2006
åh vad tråkigt om du inte gillar touchpaden.

Har inte testat den men är helt såld på Edgebordet.

jo en veckas på hans bord låter som ett skämt men kan ju vart usla batterier i kombination med mycket testande i början.

Batterier som följer med brukar inte vara så långlivade och med en muspekare ser man direkt om de hackar till så det kräver nog att det är bra kräm i batterierna.

Kör på, du kommer få en trevlig HTPC med de grejorna du nämnde smile

5 december 2006
AMD 64 3800+ 2Gb RAM 600GB HDD DVD+-RW Dual layer.
TV-kort ska införskaffas sedan när det kopplas till ett RIKTIGT media center.

http://web.telia.com/~u18343564/htpc/HPIM4571.JPG
Senast redigerat av Audi_freak_on_a_leash (5 december 2006)

Audi A4 1.8Ts Steg 3
www.johnny.nu

2 594 Inlägg
5 december 2006
fan det känns som man är född på 1800 talet fan va mycke olika teknik prylar å saker det finns har en valig antennkabel till tvn jag men jag klarar mig ändå smile

Administratör
11 960 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
Nu är det beställt! (det blev prylarna jag listade tidigare)

Det kommer nog dröja lite innan de får moderkortet på lager dock. Socket 939 (och speciellt m-ATX) är inte det lättaste att hitta. Ännu mindre om man vill ha PCI-E och AGP i ett smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
5 december 2006
haha smakar det så kostar det.

Säkert så hade du ett körbart system redan men du ville ha ett äkta HTPC-chassi wink??

Hade du då nöjd dig med det så hade det t.o.m blivit billigare med ett Edgebord till det.

Administratör
11 960 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
Martin 9-3 skrev:
haha smakar det så kostar det.

Säkert så hade du ett körbart system redan men du ville ha ett äkta HTPC-chassi wink??

Hade du då nöjd dig med det så hade det t.o.m blivit billigare med ett Edgebord till det.

jag har en färdig dator redan, ja. Men som du säger så vill jag ha ett htpc-chassi. Jag köper en ny kylare till cpun också, och fläktarna och nätaggregatet i chassit jag köper är tysta. Nuvarande setup låter på tok för mycket och ser ut som en påse skit ungefär . Det kan man inte ha ståendes vid tv:n ju smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
5 december 2006
En barebone hmm Liten och smidig smile
Shuttle SN21G5
x2 3800+
7800gtx (Spelar även lite på tv:n)
1gb DDR-ram (letar i skrothögen efter 1gb till)
1,12 tb Hdd 2x500 1x120 (går inte och fastställa riktigt, eftersom jag byter hdd:s från min stationär typ 2 ggr veckan)
+ annat krafs

http://www.aria.co.uk/mainimages/SYB-SHU-SN21G5-2.jpg             

Varför blev den så stor neutral?
Senast redigerat av kwansa (5 december 2006)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

lundwall
5 december 2006
Martin 9-3 skrev:
Det är väldigt prisvärt och att utöka detta med just en dreambox för att få in kanalinspelning och uppspelning är yttligare en bra lösning. För en komplett utrustning med xbox och dreambox och kablar så hamnar vi under 4000:- och klarar allt kul...

Grejen är att jag aldrig ser på tv. Eller, på sin höjd 2-3 timmar i månaden, och då mest för att jag råkar fastna på en dålig serie mitt i natten och somnar ifrån den. Jag har comhems vanliga analoga utbud, och det funkar.

Martin 9-3 skrev:
Bränna ut spel lundwall? du har väl inte tankat ner? Jag trodde du var guds bästa barn här smile

Jag skrev fel. Jag menade självklart semesterbilder. Jag har en 200Gb till semesterbilder. Inget annat.

Fisketokig
2 997 Inlägg
12 december 2006
Datorbutiken har kampanj nu på ett prisvärt grafikkort till HTPCn

https://www.datorbutiken.com/home/defau … =SAPA16PHD

Bara koppla in i TVn med HDMI.

4 001 Inlägg
6 februari 2009
har mina funderingar på att plocka ihop en HTPC är hemma, tror ni detta kommer att funka:
P4 2,4GHz
2GB ram
Nvidia Geforce 6600 256Mb med TV in/ut AGP-kort
HDD 1 st IDE Maxtor 200GB
& 1 st SATA Samsung 400GB
och sen har jag en nätverkshårddisk på 1TB

sen har jag en fråga ang. Dreambox, hur funkar det här med att dela ut TV-kortet/kanalerna till flera TV-apparater? grabben börjar bli intresserad av att titta på TV nu.

Edit: någon som vet om nåt tangentbord med pekplatta och numeriskt tangentbord?
Senast redigerat av kolvas (6 februari 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 814 Inlägg
6 februari 2009
kolvas skrev:
har mina funderingar på att plocka ihop en HTPC är hemma, tror ni detta kommer att funka:
P4 2,4GHz
2GB ram

sen har jag en fråga ang. Dreambox, hur funkar det här med att dela ut TV-kortet/kanalerna till flera TV-apparater? grabben börjar bli intresserad av att titta på TV nu.

FÖr vanlig lågupplöst film går det bra, men 720p o 1080p kan bli svårt att driva, det där grafikkortet kanske låter mycket?

prova prisjakt.nu o vläj egenskaper efter ditt tycke! smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 februari 2009
Kör med allt i ett (tv-kort osv) i en laptop som just nu kopplas med HDMI till en 22". Blir nog större i framtiden tongue

I övrigt så har vi två st Dreambox här hemma, att rekommedera om man har lite erfarenhet av datorer osv. Annars är det lite väl många nya begrepp man behöver lära sig.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 001 Inlägg
7 februari 2009
expect1991 skrev:
FÖr vanlig lågupplöst film går det bra, men 720p o 1080p kan bli svårt att driva, det där grafikkortet kanske låter mycket?

att det låter lite om fläktar och annat behöver jag inte bry mig om så mycket, datorn kommer att stå i ett förråd och sedan kablarna rakt igenom väggen tlll TV & resten av grejorna, kan man sätta i CA-modul i datorn och dela ut kanalerna till flera TV-apparater eller kan man göra nåt annat sånt?

Edit: det räcker med 720p för mig eftersom TV:n bara är HD-ready så klarar den inte av 1080p, jag tyckte inte att det gjorde någon nämnvärd skillnad (jag sitter mer än 2m ifrån min 42"), Full HD var bara dyrare... jag är inget filmfreak och jag har kalibrerat TV:n efter bästa förmåga.
Senast redigerat av kolvas (7 februari 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Fisketokig
2 997 Inlägg
7 februari 2009
kolvas skrev:

Har du en dreambox till varje TV så går det utmärkt, du sätter originalkortet i en box och delar ut det till de andra förutsatt att du har nätverk mellan dem. Lite inställningar och pillande men att sätta upp ett sånt nätverk är inget problem för den intresserade.

Finns en handfull bra guider inkl på svenska om du googlar på "cardsharing dreambox" mm.

Ev gå ihop med något publikt nätverk och dela på ett abonnemang.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 februari 2009
Martin 9-3 skrev:
kolvas skrev:

Har du en dreambox till varje TV så går det utmärkt, du sätter originalkortet i en box och delar ut det till de andra förutsatt att du har nätverk mellan dem. Lite inställningar och pillande men att sätta upp ett sånt nätverk är inget problem för den intresserade.

Finns en handfull bra guider inkl på svenska om du googlar på "cardsharing dreambox" mm.

Ev gå ihop med något publikt nätverk och dela på ett abonnemang.

Måste bara kommentera att det första, cardsharing inom hemmet, är lite av en gråzon idag medans att dela ett abbonemang mellan flera olika hushåll är olagligt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 februari 2009
expect1991 skrev:
kolvas skrev:
P4 2,4GHz
2GB ram

720p ska den klara utan problem i alla fall. Har en typ samma/sämre dator och har kört 720p på den utan problem.

Man bör ju iaf välja ett grafikkort som körs med kylfläns och inte fläkt...inte så kul om mediamaskinen låter apa.
Kör själv Popcorn Hour A-110 och den klarar minsann 1080p och 720p wink Samt att den drar något mindre än en dator i ström hehe, 18 watt i 1080p visning.

Sök