psavic skrev:
En kväll efter jobbet så kör jag på ett djur som resulterar i att spoilern går sönder och så ringer jag försäkringsbolagets jour nr och berättar allt och frågar henne om jag måste anmäla detta till polis och
då säger hon nej för att djuret sprang iväg. Blabla
Stämmer det att hon sade detta så sa hon fel. DU ska ringa till polis/112 vid påkörda "större" djur. Speciellt när dem springer iväg så det kan skickas ut en jägare för att avliva.
http://polisen.se/Lagar-och-regler/Traf … ltolyckor/"Skyldig att göra en polisanmälan
Enligt jaktförordningen är den som kört på vissa djur skyldig att göra en polisanmälan och att märka ut platsen där olyckan skett. Skyldigheten gäller älg, rådjur, hjort, vildsvin, björn, varg, järv, lo, utter, örn och mufflonfår.
Förfölj eller spåra inte ett skadat djur själv. Polisen kontaktar en jägare med särskild kompetens för att spåra det påkörda djuret.
Anmäl till Polisen
Du måste göra en anmälan till Polisen även om djuret du sammanstött med inte är synbart skadat. Att inte anmäla en viltolycka med ovan nämnda djur är straffbart och kan ge böter.
Vid polisanmälan av en viltolycka ska du uppge:
Dina person- och fordonsuppgifter
Var olycksplatsen är, ort, vägnummer och kännemärken (om möjligt ange GPS-position)
Vilken typ av djur som är inblandat, om det finns kvar på platsen eller i vilken riktning det försvunnit
Markera olycksplatsen
Det finns en speciell markeringsremsa som kan användas för att markera platsen där djuret ligger eller där det lämnat platsen. Den delas bland annat ut på bilprovningsstationer och finns i en del nya bilar."