2472
Sök

Volvo 240. Vilken turbomotor ska i?

412 Inlägg
18 oktober 2014
Trådstartare
#1
Tjenare!

Nu är det så att jag har bestämt mig för att gör i ordning min volvo 244 -88 och någon gång inom ett år byta till en turbo motor. Fråga är dock vilken?

Jag har funderat på lite olika alternativ som är:

B4194T som sitter i 1997-2000 Volvo v40 med ca 200 hästar på 4 cylindrar och 2 liter. (vitblock)(för högt vrid så denna går bort)

EDIT: B5254T menade jag och INTE B5244T som sitter i diverse modeller med ca 193 hästar på 5 cylindrar och 2.5 liter. (vitblock)

B230fk från en 940 med 136 hästar på 4 cylindrar och 2.3 liter (rödblock)

Rätta mig om jag har fel på någon av dessa!

Jag har ingen jätte stor budget men planen är att köpa en bil med någon av dessa motorer. slakta den och ta allting jag behöver och renovera motorn med nya lager, packningar samt hona cylindrarna och sen får jag se vad jag behöver byta ut för att uppnå mitt mål.

Mitt mål är 300 hästar som håller! Den ska inte tok trimmas utan jag vill ha något med lite pulver som håller att trycka på med och busa en del med.
Den ska även gå att regga med!
Hört att 220 hk 275 NM med 1031 bakaxel och ventilerade bromsskivor fram är det som gäller.

Vilken motor tror ni skulle passa sig bäst?
Ska man köra med M90, M90h eller BMW ZF?
Vilken skulle man kunna köra med en vettig bränsleförbrukning?
Vilken håller bäst och vilken skulle bli billigast?

Tack i förväg!
Och jag kommer givetvis lägga upp bygget här om det finns intresse för det!
Senast redigerat av Dannne11 (18 oktober 2014)


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
18 oktober 2014
#2
B230fk/ft är ju helt klart enklast. Bara att stoppa i typ

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
18 oktober 2014
#3
DiwraZ skrev:
B230fk/ft är ju helt klart enklast. Bara att stoppa i typ

instämmer  stoppa i och regga.. inga problem alls..

ska man regga med 5:a i 240 är det den svagaste 2.0t som gäller inte så jätte vanliga att hitta.

vridet är det som är problemet

Kör fort så hinner inget hända...

412 Inlägg
18 oktober 2014
Trådstartare
#4
Growe skrev:
DiwraZ skrev:
B230fk/ft är ju helt klart enklast. Bara att stoppa i typ

instämmer  stoppa i och regga.. inga problem alls..

ska man regga med 5:a i 240 är det den svagaste 2.0t som gäller inte så jätte vanliga att hitta.

vridet är det som är problemet

Skrev fel tidigare!

Menade B5254T som har 190 hästar och 270N så den går att regga med


Forummoderator
10 576 Inlägg
18 oktober 2014
#5
Detta är inte avancerad motorteknik. flyttar...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

664 Inlägg
18 oktober 2014
#6
Saab motor så klart!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
18 oktober 2014
#7
Toddemannen skrev:
Saab motor så klart!

Svär inte!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

412 Inlägg
18 oktober 2014
Trådstartare
#8
DiwraZ skrev:
B230fk/ft är ju helt klart enklast. Bara att stoppa i typ

Jo jag har funderat på det då det blir simplast och billigast men hur håller dom egentligen?


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
18 oktober 2014
#9
Dannne11 skrev:
DiwraZ skrev:
B230fk/ft är ju helt klart enklast. Bara att stoppa i typ

Jo jag har funderat på det då det blir simplast och billigast men hur håller dom egentligen?

Dom håller för lagom trim och lagom tung högerfot

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

10 163 Inlägg
18 oktober 2014
#10
En som jag gick i skolan med hans far trimmade gamla Volvo motorer och tävlade i drag race dom plockade ut närmare 1000 hk ur röd blocks motorer så nog fan går det bara man har råd och vill.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
18 oktober 2014
#11
Djo skrev:
En som jag gick i skolan med hans far trimmade gamla Volvo motorer och tävlade i drag race dom plockade ut närmare 1000 hk ur röd blocks motorer så nog fan går det bara man har råd och vill.

fast 1000hk i en rödblockare blir nog dyrare än 1000hk i en vitblockare.. 

även om ingen av dom blir speciellt billigt.  fast det är vad jag tror smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
18 oktober 2014
#12
Dannne11 skrev:
Growe skrev:
DiwraZ skrev:
B230fk/ft är ju helt klart enklast. Bara att stoppa i typ

instämmer  stoppa i och regga.. inga problem alls..

ska man regga med 5:a i 240 är det den svagaste 2.0t som gäller inte så jätte vanliga att hitta.

vridet är det som är problemet

Skrev fel tidigare!

Menade B5254T som har 190 hästar och 270N så den går att regga med

läste någonstans att dom klev över till nästan 300nm med lågtryckaren men tydligen fel när jag söker runt nu smile  fast det är krav på följande

1031
turbo stötdämpare och fjädrar
ventilerade skivor

Kör fort så hinner inget hända...

10 163 Inlägg
18 oktober 2014
#13
Growe skrev:
Djo skrev:
En som jag gick i skolan med hans far trimmade gamla Volvo motorer och tävlade i drag race dom plockade ut närmare 1000 hk ur röd blocks motorer så nog fan går det bara man har råd och vill.

fast 1000hk i en rödblockare blir nog dyrare än 1000hk i en vitblockare.. 

även om ingen av dom blir speciellt billigt.  fast det är vad jag tror smile

Finns inget som är biligt wink men fränare med röd block med mycket häst smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
18 oktober 2014
#14
Djo skrev:
Growe skrev:
Djo skrev:
En som jag gick i skolan med hans far trimmade gamla Volvo motorer och tävlade i drag race dom plockade ut närmare 1000 hk ur röd blocks motorer så nog fan går det bara man har råd och vill.

fast 1000hk i en rödblockare blir nog dyrare än 1000hk i en vitblockare.. 

även om ingen av dom blir speciellt billigt.  fast det är vad jag tror smile

Finns inget som är biligt wink men fränare med röd block med mycket häst smile

är skit samma vad det är för motor..  körbarhet är det enda som är viktigt..  går inte skiten att använda så är det ingen mening med det..   tror en 1000hk rödblockare måste vara mer extrem än en vitblockare..

Kör fort så hinner inget hända...

10 163 Inlägg
18 oktober 2014
#15
Growe skrev:
Djo skrev:
Growe skrev:

fast 1000hk i en rödblockare blir nog dyrare än 1000hk i en vitblockare.. 

även om ingen av dom blir speciellt billigt.  fast det är vad jag tror smile

Finns inget som är biligt wink men fränare med röd block med mycket häst smile

är skit samma vad det är för motor..  körbarhet är det enda som är viktigt..  går inte skiten att använda så är det ingen mening med det..   tror en 1000hk rödblockare måste vara mer extrem än en vitblockare..

Säger jag inget om överhuvudtaget.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
18 oktober 2014
#16
Djo skrev:
Growe skrev:
Djo skrev:

Finns inget som är biligt wink men fränare med röd block med mycket häst smile

är skit samma vad det är för motor..  körbarhet är det enda som är viktigt..  går inte skiten att använda så är det ingen mening med det..   tror en 1000hk rödblockare måste vara mer extrem än en vitblockare..

Säger jag inget om överhuvudtaget.

hehe smile jag ska väll kanske inte heller utala mig för mycket men vet jhu hur kolfiber pv med rödblock går..så man antar att den är skapligt trött innan turbon snurrar smile  jag har nog hellre 400hk som är där direkt än 1000hk som finns där en vecka efter man ville ha den smile

Kör fort så hinner inget hända...

10 163 Inlägg
18 oktober 2014
#17
Growe skrev:
Djo skrev:
Growe skrev:

är skit samma vad det är för motor..  körbarhet är det enda som är viktigt..  går inte skiten att använda så är det ingen mening med det..   tror en 1000hk rödblockare måste vara mer extrem än en vitblockare..

Säger jag inget om överhuvudtaget.

hehe smile jag ska väll kanske inte heller utala mig för mycket men vet jhu hur kolfiber pv med rödblock går..så man antar att den är skapligt trött innan turbon snurrar smile  jag har nog hellre 400hk som är där direkt än 1000hk som finns där en vecka efter man ville ha den smile

På en gatbil så håller jag med gött vrid över hela registret är härligt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
18 oktober 2014
#18
Djo skrev:
Growe skrev:
Djo skrev:

Säger jag inget om överhuvudtaget.

hehe smile jag ska väll kanske inte heller utala mig för mycket men vet jhu hur kolfiber pv med rödblock går..så man antar att den är skapligt trött innan turbon snurrar smile  jag har nog hellre 400hk som är där direkt än 1000hk som finns där en vecka efter man ville ha den smile

På en gatbil så håller jag med gött vrid över hela registret är härligt smile

rödblock med 2.9liters vev 16v topp e85 och en lagom anpassad snurra=massor av vrid ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

412 Inlägg
18 oktober 2014
Trådstartare
#19
Så vad säger ni?
ska man göra vitblock eller rödblock? Personligen tycker jag vitblockarna är lite ballare men den jag nämnde tidigare klarar väl även mer?


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
18 oktober 2014
#20
Dannne11 skrev:
Så vad säger ni?
ska man göra vitblock eller rödblock? Personligen tycker jag vitblockarna är lite ballare men den jag nämnde tidigare klarar väl även mer?

Rödblock är både tuffast och enklast

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!


Sök