3679
Sök

trimning av en b230 turbo motor

730 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
#1
tjena.

jag har lite funderingar på att dra i en b23 turbo i en opel kadett 1,2.
i kadett motor så är det ju inte så mycket klös.

så frågan är hur mycket man skulle få lägga ut om man vill ha runt 300hk
i en b23 turbo motor??
Och vad man skulle behöva o göra o vad för prylar man skulle dra i motorn??

tackar på förhand!

272 Inlägg
5 december 2006
#2
Är nog inte det lättaste att "dra" i en b23/230 turbomotor i en sådan bil. För det första är kadetten framhjulsdriven och volvobilarna bakhjulsdrivna så du får nog utveckla en ny bil nästan med tanke på växellåda och liknande... Men om kan fixa det så vet du nog hur man ska göra för att trimma med.. Vad som behövs då är väl större turbo, ic, ställbart laddtryck, större spridare och ny topp för att nämna lite som behöver ändras på.

730 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
#3
den kadetten jag menar är årsmodell 79 har jag för mej, o den är bakhjulsdriven
har för mej att den är den sitta kadetten som är bakhjulsdriven.
opel kadett c eller opel kadett 1,2l heter dom.,
vad skulle ett sådant motor bygge gå på ungefär?

120 Inlägg
5 december 2006
#4
större turbo och bättre spridare och en lite vassare kam så får du kanske runt 250 -300 beronde på vad du har för turbo...skaffa ny oljekylare och ic och byt toppackning så borde det hålla oxå


845 Inlägg
5 december 2006
#5
en slant lär de nog gå på.. beror juh på hur mkt du vill lägga ut först och främst..


730 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
#6
okej.,
men när man bytter spridare så måste man väl göra något mer det är vväl inte bara o bytta spridare måsta man inte göra något mer eller är jag helt ute o cyklar?

730 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
#7
vad skulle ni rekomendera för kammaxlar spridare turbo
o grejer man skulle behöva?

197 Inlägg
5 december 2006
#8
räcker att du köper volvos gröna spridare dom räcker till en 340hk ungefär på en 4cyl motor
sen kan du köpa en holset hx35 eller en irx450 passar som en smäck på dom motorerna

sen får du väl få tag i en bra elektronik box guldboxarna är ju bäst då det går att chippa tändningen med finns folk jag känner som krämat 400+ hk med orginal styrsystem så det funkar

se bara till att byta alla lager å ringar packboxar när du endå håller på liten kostnad i det hela.
är väl inte helt fel att få i en vx3 kam heller.

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

730 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
#9
okej.
som jag har fattat de4t så verkar de3t inte vara allt för svårt att får ut lite hk ur en volvo motor bara man har någon anning om vad man gör..,
om det blir av så blir det ju nya lager op packboxar o grejer annars rasar det väl bara ett första åkturen men min jäkla otur.
villken bil eller vart kan jag köpa irx450 och en sån där guldbox??

tack för alla svaren hittills=)
Senast redigerat av master_- (5 december 2006)

197 Inlägg
5 december 2006
#10
guldboxarna satt orginal på ja jag vet inte men kanske 760turbo eller nån 940turbo
irx450 köper du på svensk turboservice

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

272 Inlägg
5 december 2006
#11
master_- skrev:
den kadetten jag menar är årsmodell 79 har jag för mej, o den är bakhjulsdriven
har för mej att den är den sitta kadetten som är bakhjulsdriven.
opel kadett c eller opel kadett 1,2l heter dom.,
vad skulle ett sådant motor bygge gå på ungefär?

Hehe självklart! Sorry hade inte vaknat imorse. jadu om du köper turbo beg och topp kanske en 531 topp med kammen så går det la på 4-6000 bara det. så räkna med 10-15 k iaf!

730 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
#12
mr_loffe skrev:
master_- skrev:
den kadetten jag menar är årsmodell 79 har jag för mej, o den är bakhjulsdriven
har för mej att den är den sitta kadetten som är bakhjulsdriven.
opel kadett c eller opel kadett 1,2l heter dom.,
vad skulle ett sådant motor bygge gå på ungefär?

Hehe självklart! Sorry hade inte vaknat imorse. jadu om du köper turbo beg och topp kanske en 531 topp med kammen så går det la på 4-6000 bara det. så räkna med 10-15 k iaf!

heheh så kan de va.,hehe.,
Okej det är juinte så farligt

272 Inlägg
5 december 2006
#13
master_- skrev:
mr_loffe skrev:
master_- skrev:
den kadetten jag menar är årsmodell 79 har jag för mej, o den är bakhjulsdriven
har för mej att den är den sitta kadetten som är bakhjulsdriven.
opel kadett c eller opel kadett 1,2l heter dom.,
vad skulle ett sådant motor bygge gå på ungefär?

Hehe självklart! Sorry hade inte vaknat imorse. jadu om du köper turbo beg och topp kanske en 531 topp med kammen så går det la på 4-6000 bara det. så räkna med 10-15 k iaf!

heheh så kan de va.,hehe.,
Okej det är juinte så farligt

Nej det är det inte gå in på www.turboperformanceclub.com och kolla på annonser! där finns mkt gott att hitta!

730 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
#14
okej ska se vad jag kan hitta.,
Tackar

730 Inlägg
6 december 2006
Trådstartare
#15
kan man inte använda msd grejer?
eller vad använder man det tilll??
hur fungerar det??

125 Inlägg
6 december 2006
#16
för 300 så behöver du egentligen inte göra så mkt men det jag rekommenderar innan du börjar trimma är: läs! finns ju hur mkt som helst att läsa om volvo trimning! www.savarturbo.se där kan de volvo och turbo finns massor om sniktrimning också smile men läs jens gustavssons artikel på artiklar här för övrigt http://savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php

på sidan där står det massa matnyttigt om volvo turbo och turbo allmänt. men 300hk är billigt på en volvo om du vet vad du gör och kan göra mkt själv.

jag ska själv slänga i en b23et i en kadett c. mitt recept kommer vara följande om det kan va intressant
botten
b23et block
standard vev
m-stakar
b23et kolvar
renovera lagom man ska inte vara för petig
ombyggt tråg med skvalpplåt

topp antinge 405, 531 eller 530 beror vad jag får tag på.
lätt portade kanaler och förbränningsrum, större avgasventiler 38mm samt mirafräsning
kam antingen blir det k, h eller om jag får tag på nåt vassare det bästa vore ju en kg8:)

Hemmebyggt grenrör noggrant. 48mm utvändiga rör minst 50cm långa lika långa smile uttag för 60 mm hks style WG

Turbo garret GT 40

insug volvo 740/940 turboinsug

spridare 1000cc msd

pumpar: 2 ggr biltemas b230ft pumpar flödar 156L/H @5bar styck alltså över 300L/H med 2 smile

grövre matarledning 10mm invändigt

Sprut/tändning VEMS och 4 högeffektständspolar (biltema)

Alu intercooler 300x100x76

3" och 2.5" tryckrör

3.5" downpipe och 3" avgas.

transmission

bmw getrag 262 låda

sachs motorsporttryckplatta
4 pucks sinter

bakaxel volvo 1030 med svetsdiff till att börja med.

kommer dock inte att stanna på 300 hk! big_smile

ladd? sisådär 2 bar


10 287 Inlägg
6 december 2006
#17
Sorry, men du bör nog lära dig grunderna innan du försöker dig på det här.
Börja med att hinka ner en helt orginal B230 turbomotor med allt som behövs och får det att fungera innan du börjar trimma.

/Göran

master_- skrev:
kan man inte använda msd grejer?
eller vad använder man det tilll??
hur fungerar det??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

730 Inlägg
6 december 2006
Trådstartare
#18
j0jje_ skrev:
för 300 så behöver du egentligen inte göra så mkt men det jag rekommenderar innan du börjar trimma är: läs! finns ju hur mkt som helst att läsa om volvo trimning! www.savarturbo.se där kan de volvo och turbo finns massor om sniktrimning också smile men läs jens gustavssons artikel på artiklar här för övrigt http://savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php

på sidan där står det massa matnyttigt om volvo turbo och turbo allmänt. men 300hk är billigt på en volvo om du vet vad du gör och kan göra mkt själv.

jag ska själv slänga i en b23et i en kadett c. mitt recept kommer vara följande om det kan va intressant
botten
b23et block
standard vev
m-stakar
b23et kolvar
renovera lagom man ska inte vara för petig
ombyggt tråg med skvalpplåt

topp antinge 405, 531 eller 530 beror vad jag får tag på.
lätt portade kanaler och förbränningsrum, större avgasventiler 38mm samt mirafräsning
kam antingen blir det k, h eller om jag får tag på nåt vassare det bästa vore ju en kg8:)

Hemmebyggt grenrör noggrant. 48mm utvändiga rör minst 50cm långa lika långa smile uttag för 60 mm hks style WG

Turbo garret GT 40

insug volvo 740/940 turboinsug

spridare 1000cc msd

pumpar: 2 ggr biltemas b230ft pumpar flödar 156L/H @5bar styck alltså över 300L/H med 2 smile

grövre matarledning 10mm invändigt

Sprut/tändning VEMS och 4 högeffektständspolar (biltema)

Alu intercooler 300x100x76

3" och 2.5" tryckrör

3.5" downpipe och 3" avgas.

transmission

bmw getrag 262 låda

sachs motorsporttryckplatta
4 pucks sinter

bakaxel volvo 1030 med svetsdiff till att börja med.

kommer dock inte att stanna på 300 hk! big_smile

ladd? sisådär 2 bar

tackar för all information det hjjäpte endel på vägen.
nu vet man ju ungefär vad som behövs för att få lite mos i motorn.
jo savaturbo.se sitter jag o lusläsar för att få in grejer i hunvudet o får mycket tips därifrån..

tack så mycket=)

730 Inlägg
6 december 2006
Trådstartare
#19
Sharky skrev:
Sorry, men du bör nog lära dig grunderna innan du försöker dig på det här.
Börja med att hinka ner en helt orginal B230 turbomotor med allt som behövs och får det att fungera innan du börjar trimma.

/Göran

master_- skrev:
kan man inte använda msd grejer?
eller vad använder man det tilll??
hur fungerar det??


jo visst det blir ju å sätta i en orginal motor först å få allt att fungerar vore ju illa om det inte fungerade när man ska sätta ner motor o det inte fungerar
men det är ju roligt o kunna börja trimma så fort som möjligt.

10 287 Inlägg
6 december 2006
#20
Jag vet inte vad du är van för fordon Master, men en kadett med en chippad och påställd orginal B230 turbo - ca 220Hkr - är en bomb redan det.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök