Det påståendet stämmer inte. Vad som kan hända är att om det ena batteriet är betydligt mindre än det andra så riskerar det mindre batteriet att dras ur mer procentuellt sett, vilket kan innebära djupurladdningar och mycket slitage.
Håller man koll på batteriernas laddstatus och gör underhållsladdning emellanåt så minskar dock risken för såna saker och batterierna kan hålla länge. Att ha det större batteriet närmast strömförbrukaren (slutsteget i detta fall) ger också mindre risk för skadliga djupurladdningar av det mindre batteriet, fast det gäller ändå att ha koll på laddstatus.
Det bästa sättet att undvika djupurladdning av det ordinarie startbatteriet är att ha någon form av batteriseparation, tex ett skiljerelä. Med ett sånt separeras främre och bakre batteri när motorn är avslagen, men med motorn påslagen så kopplas batterierna ihop och båda får laddning av generatorn.
skall göra det så fort jag får möjlighet! Problemet är att batteriet sitter i bagaget så blir lite kabeldragning, vad för storlek på kablarna bör räcka?