3622
Sök

Strömproblem

21 761 Inlägg
5 november 2014
#21
Det påståendet stämmer inte. Vad som kan hända är att om det ena batteriet är betydligt mindre än det andra så riskerar det mindre batteriet att dras ur mer procentuellt sett, vilket kan innebära djupurladdningar och mycket slitage.

Håller man koll på batteriernas laddstatus och gör underhållsladdning emellanåt så minskar dock risken för såna saker och batterierna kan hålla länge. Att ha det större batteriet närmast strömförbrukaren (slutsteget i detta fall) ger också mindre risk för skadliga djupurladdningar av det mindre batteriet, fast det gäller ändå att ha koll på laddstatus.

Det bästa sättet att undvika djupurladdning av det ordinarie startbatteriet är att ha någon form av batteriseparation, tex ett skiljerelä. Med ett sånt separeras främre och bakre batteri när motorn är avslagen, men med motorn påslagen så kopplas batterierna ihop och båda får laddning av generatorn. smile

En såndär Multitasker
152 Inlägg
6 november 2014
#22
börja jorda generatorn riktigt !
och kanske lite större strömkablar till mellan generatorn och batteriet

återkom efter det smile !

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

13 Inlägg
8 november 2014
Trådstartare
#23
skall göra det så fort jag får möjlighet!
Problemet är att batteriet sitter i bagaget så blir lite kabeldragning, vad för storlek på kablarna bör räcka?

En såndär Multitasker
152 Inlägg
9 november 2014
#24
juh fetare bestå bättre (Y)
2.5 är för litet
100 är FÖR stort
8-25 räcker smile
jag hade iaf tatt det störtsa jag hade hemma ovs !

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !


Sök