Hej! David heter jag och har köpt mig en volvo v70 2.4t som såg lite tråkig ut invändigt respektive utvändigt. Har tagit en del bilder under tiden jag jobbat med den och tänker dela med mig av vad som gjorts. Frågor eller... Visa mer
Hej! David heter jag och har köpt mig en volvo v70 2.4t som såg lite tråkig ut invändigt respektive utvändigt. Har tagit en del bilder under tiden jag jobbat med den och tänker dela med mig av vad som gjorts. Frågor eller funderingar angående hur man gör är välkomna.
Något jag glömde va att koppla ur batteriet. Inte bra! Därav lyser airbag lampan. Måste ta den till en volvo verkstad för det är inget man kan släcka själv. Tur har man en kompis som jobbar där.
Tonade rutorna med 15% toning. Köpte på biltema för dryg 200kr och fungerar alldeles utmärkt. Sidorutorna gick hur bra som helst.
Bakrutan var inte lika rolig, svårt och tog lång tid. Jag ångrar att jag inte tog 5% på bakrutan istället för 15%. 15% duger utmärkt på sidorna men om man kollar genom bakrutan så ser man in för att förarrutan släpper in ljus. Men resultatet blev bra så jag orkar inte göra om.
Den tidigare ägaren hade haft hund i bilen och lukten störde mig väldigt mycket så det blev att städa. Använde mig av textiltvätt och bakteriedödande spray.
Polerade bilen och resultatet blev riktigt bra. Jag maskerade inte alla plastlister så de bleknade och såg riktigt illa ut efteråt efter att jag polerat på dem, men lacken blev fin.
Lackade de tråkiga svarta listerna till silver istället. Glömde först att använda plastprimer vilket ledde till att färgen började bubbla. Jag fick slipa om och sen gjorde jag rätt med plastprimer först.
Lackade nu listerna på sidan. De sitter med självhäftande tejp så det är bara att ta i och rycka bort dem. Det blev att slippa med grovt sandpapper ett bra tag och sedan jobba sig uppåt i hur många korn man ska ha på sandpappret, tills listerna känns släta och jämna. Det sista sandpappret jag använde var våtslip P1200. Sedan lackade jag dem med CRC som jag köpte på clas ohlson och satte tillbaka dem med en självhäftande tejp, anpassad för våtrum som också var köpt på clas ohlson.
Jag har läst kring ämnet om att lacka lister och att folk säger att det ska vara jobbigt eller svårt. Det stämmer inte! Rena barnleken. Det tar bara tid att slipa men sen går det i snabb fart framåt. Glöm inte plastprimer om du också tänker lacka listerna, jag kan också rekommendera sprutspackel så slipper du slipa så noga.
La inte bilderna direkt i ordning men jag monterade även backljus på bilen. (Den här bilden är tagen innan jag lackade plastlisterna på sidan och undersidan av bilen).
En sak leder till en annan... Det blev mörkt när jag skulle backa i och med toningen så jag beställde ett par backljus på 18w. Lyser helt otroligt bra!
Dagtid
I helt beckmörker
De upplevs ännu starkare i verkligheten än vad man kan tro utifrån bilden. Rekommenderas starkt!
Hur den ser ut nu, bakifrån med backljus och lackade lister. Snyggt!
Observera att 15% toning är för lite. Framrutan släpper in ljus så man ser in
Hoppas ni tycker att de sakerna jag har gjort har varit intressanta. Hatar det fula ändröret så funderar på att lacka det svart då det inte kommer synas lika mycket. Funderar också på att skaffa helljus fram som i så fall ska monteras innanför grillen, men jag har inte bestämt mig ännu.
Ställ gärna frågor, kom med synpunkter eller förslag!