Nu är oljan bytt, så det är bara batteriet som saknas för att uppstart ska ske. I väntan på att oljan skulle runna ur motorn, så passade jag på att göra rent bukplasten lite. Mycket olja, smuts, glykol å klet var det.
Fick hem batteriet 1 maj. 2 maj var det dags för varmkörning ordentligt och även en provkörning.
Tempen gick upp ovanligt högt, trots att det inte var varmt ute. Efter en stunds körning så steg tempen ännu mera.
Den nedre kylarslangen blir aldrig varm, kan det vara termostaten som strular tro? Bytte den i fredags 3 maj, och det blev inte bättre. 😞 Har hissat upp bilen och ska prova att lufta systemet via luftnippeln in i kupén istället för att låta expansionskärlet stå öppet.
Kunde i alla fall knäppa ett par bilder från provkörningen.
I ett försök att få fart på bilen så bytte jag vattenpumpen som inte alls var dålig. Så nu har jag plockat ihop bilen igen, och spenderat 2 timmar på att försiktigt skvätta i kylvatten från alla möjliga håll. Kamremmen blev inte utbytt då jag behöver specialverktyg, men det får bli en annan gång. Remmen såg bra ut i alla fall. Håll en tumme för att det fungerar nu då!
Å det funkade så klart inte! Så idag blev det en sväng till Biltema, bara att tappa ur systemet igen. Den här gången ska jag också borra ett litet hål i termostaten, som gör att luft lättare kan leta sig ut. Funkar inte det här nu, då vet jag inte vad jag ska hitta på?..