Alla ni som förespråkar E85 i "vanliga" bilar, har ni ställt er frågan varför tillverkare vars bilar inte är byggda för E85 inte rekommenderar E85 som bränsle? Jag tror så här: Det är uppenbarligen "bevisat" (?) att flertalet bilar funkar hjälpligt med E85 utan konvertering. E85 ger annat slitage, förmodligen även andra utsläpp, samt annat CO2-footprint, faktorer som en tillverkare inte KAN bortse ifrån. Bilens hållbarhet (drivlinans, i detta fall motor inkl bränslesystem) påverkas, förmodligen åt det negativa hållet. Jag kan tänka mig att ytterst få, om ens någon tillverkare, skulle ta ett ev motor-ras på valfri bil inom garanti (om sådan finnes kvar!) om man upptäcker att det är E85 i tanken på en bil som är avsedd att gå på vanlig bensin. Det är där den stora skillnaden ligger, enstaka brukare här kan hävda än det ena o än det ena, medans man som tillverkare måste kunna garantera att det funkar, följa diverse lagar/bestämmelser/whatever mm. I teorin kan det ju bli fråga om att tillverkaren uppmanar till miljöbrott (?) om de skull medge än det ena än det andra, något man kanske aktar sig för, vad vet jag... En sak är säker, vill man vara helt säker på att bilen funkar så bra den kan, o har optimal livslängd i alla avseenden, så tankar man det bränsle som tillverkaren tänkt. Diesel är ett bra exempel i ämnet, de kan ju gå på lite "vad som helst" typ, men vad händer om den rasar (inom garanti-tiden!) o det uppdagas att man tankat "något annat"? Jag gissar att man får avslag, men jag VET inte.
Ovanstående kan enkelt sammanfattas med detta uttryck: "Better safe than sorry".
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure