2839
Sök

Köra på E85 i bensinbil.

1 861 Inlägg
1 december 2014
#141
HereComesTrouble skrev:
torpis skrev:
valle22 skrev:
Min Golf 3:a -97 är det inget direkt problem med ren E85 men vissa saker har jag märkt:

Under sommarn är det inga bekymmer att köra på 100% E85, inga startproblem men en liten tendens att rycka när man gasar fullt. Inget har hänt att det förstört bränsle-ledningar eller motorn.

När det kryper ner mot +5C har jag provat med 10% bensin och då har det inte varit problem att starta eller den ryckt vid fullgas.

Summan är att jag haft en betydligt mindre bränslekostnad per månad och lika mycket mil som tidigare...
Det är min erfarenhet jag kan dela med mig i E85 disskutionen
Ni som åker runt så här, kör ni med oljenivån på minimum, på 4st reservhjul, oförsäkrat och alltud utan bilbälte också?

För olja är ju dyrt, reservdäcken smalare och rullar lättare, försäkring och bilbälte behövs ju bara om man tänkt krocka.
Snacka om behov att hävda sig!
Din attityd är under all kritik!

Sluta sprid myter och låt dom prova istället.

Sen kanske man inte ska slänga sten i glashus när man åker runt i en S40 själv?
Tänker på att undvika dyra saker..
Det är allmän känt att ett fordon spikar på för mager blandning och spikningar upplevs som hackande... Att han sedan radar upp det andra är väl lite på gränsen men han har en poäng! Ts bil har ett väldigt smart styrsystem som räddar hans motor det klarar inte att adaptera sig men det klarar att backa tändning till den mån att den överlever... Golfen därimot känner bara att den går snålt och fettar på så mycket den orkar innan den börjar spika...


Forummoderator
10 576 Inlägg
1 december 2014
#142
HereComesTrouble skrev:
Snacka om behov att hävda sig!
Din attityd är under all kritik!

Sluta sprid myter och låt dom prova istället.

Sen kanske man inte ska slänga sten i glashus när man åker runt i en S40 själv?
Tänker på att undvika dyra saker..
Du är en  av dem som drar på sig rapporteringar regelbundet. Tänk på det om du vill vara kvar på sidan

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Tekniker
221 Inlägg
1 december 2014
#143
Bästa svar är att testa själv. Jag var i samma sits som dig för 5 år sen med min 240 88a. Men idag 5 år senare så har den rullat varje år sen dess på E85 utan att tveka eller krångla. --> Merparten <--  som drar med skrämselpropaganda har aldrig testat eller haft otur. Men med en 26 år gammal bil borde det va tjockt med bensinavlagringar i mitt system men inget har hänt. Det enda som kommer att hända är att din bil kommer bli akut trött och vara svårstartad om den inte kan anpassa sig till E85. Det enda jag har gjort på min maskin är att jag ökat bränsletrycket och gått upp ett snäpp i spridare. Till och med kört den i dynon för att kolla hur lamdan ligger och den går aldrig över 1.0

Så testa! Har du redan kört med nästan 50% etanol i så skulle den ju redan börjat "bäcka igen" så kör på big_smile
Senast redigerat av _XenoX_ (1 december 2014)


...has left the building...
4 474 Inlägg
1 december 2014
#144
Xenox: Eller så har --> Merparten <--  av de som talar sig varma för att alla bara skräms "otur när de tänker" smile ? O i ditt fall så har du ju, faktiskt, anpassat bilen efter bränslet, större spridare o högre bränsletryck lär göra att den får mer bränsle än den tror så att säg...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 661 Inlägg
1 december 2014
#145
dawwe skrev:
Xenox: Eller så har --> Merparten <--  av de som talar sig varma för att alla bara skräms "otur när de tänker" smile ? O i ditt fall så har du ju, faktiskt, anpassat bilen efter bränslet, större spridare o högre bränsletryck lär göra att den får mer bränsle än den tror så att säg...
Precis.

Ingen här i tråden har skrivit att motorn kommer rasa pga e85 om man konverterar.
Däremot har de flesta här flertalet gånger påpekat att det bara är en tidsfråga innan motorn rasar ifall man tankar E85 utan att konvertera.
Senast redigerat av simlar (1 december 2014)


Tekniker
221 Inlägg
1 december 2014
#146
simlar skrev:
dawwe skrev:
Xenox: Eller så har --> Merparten <--  av de som talar sig varma för att alla bara skräms "otur när de tänker" smile ? O i ditt fall så har du ju, faktiskt, anpassat bilen efter bränslet, större spridare o högre bränsletryck lär göra att den får mer bränsle än den tror så att säg...
Precis.

Ingen här i tråden har skrivit att motorn kommer rasa pga e85 om man konverterar.
Däremot har de flesta här flertalet gånger påpekat att det bara är en tidsfråga innan motorn rasar ifall man tankar E85 utan att konvertera.
Jag vet inte vad man behöver göra, men risken skulle jag bedöma som försvinnande liten..

Vi kan ta ett annat exempel. En Ford Mondeo som min kompis Peter ägde. Den gick utan att göra nåt på E85 hela sommaren. Så modifiering krävs bara om maskinen inte klarar det själv. big_smile

**Edit , Mondeon va en 98 så det var ingen FlexiFuel
Senast redigerat av _XenoX_ (1 december 2014)


...has left the building...
4 474 Inlägg
1 december 2014
#147
Heeeeelaaaa sommaren. Wow. Hur långt är ett snöre smile? Exempel, min ena bil gick felfritt precis heeeeelaaaaa sommaren, eller om du så vill 12 mil. En annan av mina bilar gick även den felfritt heeeeelaaa sommaren, eller om du så vill ca 2000 mil.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Tekniker
221 Inlägg
1 december 2014
#148
dawwe skrev:
Heeeeelaaaa sommaren. Wow. Hur långt är ett snöre smile? Exempel, min ena bil gick felfritt precis heeeeelaaaaa sommaren, eller om du så vill 12 mil. En annan av mina bilar gick även den felfritt heeeeelaaa sommaren, eller om du så vill ca 2000 mil.
Tyckte jag gjorde mig ganska förstådd i min poäng??


Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
1 december 2014
#149
Dr_struts skrev:
valle22 skrev:
Min Golf 3:a -97 är det inget direkt problem med ren E85 men vissa saker har jag märkt:

Under sommarn är det inga bekymmer att köra på 100% E85, inga startproblem men en liten tendens att rycka när man gasar fullt. Inget har hänt att det förstört bränsle-ledningar eller motorn.

När det kryper ner mot +5C har jag provat med 10% bensin och då har det inte varit problem att starta eller den ryckt vid fullgas.

Summan är att jag haft en betydligt mindre bränslekostnad per månad och lika mycket mil som tidigare...
Det är min erfarenhet jag kan dela med mig i E85 disskutionen
Rycket du känner är din motor som håller på att dö ^^
märkligt den inte dött efter 3 år, inte sant wink

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
1 december 2014
#150
Andyy90 skrev:
Dr_struts skrev:
valle22 skrev:
Min Golf 3:a -97 är det inget direkt problem med ren E85 men vissa saker har jag märkt:

Under sommarn är det inga bekymmer att köra på 100% E85, inga startproblem men en liten tendens att rycka när man gasar fullt. Inget har hänt att det förstört bränsle-ledningar eller motorn.

När det kryper ner mot +5C har jag provat med 10% bensin och då har det inte varit problem att starta eller den ryckt vid fullgas.

Summan är att jag haft en betydligt mindre bränslekostnad per månad och lika mycket mil som tidigare...
Det är min erfarenhet jag kan dela med mig i E85 disskutionen
Rycket du känner är din motor som håller på att dö ^^
Japp.. testa gasa lite oftare så kommer du nog få byta motor snart.. wink
det är gasat och plågat mer än vad du kan tro och ännu inget som hänt.. 3 året med detta bränslet, 30,000mil och oljebyte gjort varje 4000:e mil, fullständigt misshandlad men går ännu. Den lär rosta upp först innan motorn pajar...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
1 december 2014
#151
torpis skrev:
valle22 skrev:
Min Golf 3:a -97 är det inget direkt problem med ren E85 men vissa saker har jag märkt:

Under sommarn är det inga bekymmer att köra på 100% E85, inga startproblem men en liten tendens att rycka när man gasar fullt. Inget har hänt att det förstört bränsle-ledningar eller motorn.

När det kryper ner mot +5C har jag provat med 10% bensin och då har det inte varit problem att starta eller den ryckt vid fullgas.

Summan är att jag haft en betydligt mindre bränslekostnad per månad och lika mycket mil som tidigare...
Det är min erfarenhet jag kan dela med mig i E85 disskutionen
Ni som åker runt så här, kör ni med oljenivån på minimum, på 4st reservhjul, oförsäkrat och alltud utan bilbälte också?

För olja är ju dyrt, reservdäcken smalare och rullar lättare, försäkring och bilbälte behövs ju bara om man tänkt krocka.
hade en märkligt fel med oljetryckskontakten vilket gjorde summern tjuter hela tiden, löste det med att trycka sönder summern i kombi-instrumenet för att få den tystna. Den blinkande oljetryckslampan tejpades för lol

Olja är dyrt minsann, men byter man var 4000:e mil är kostnaden minimal smile rosten kommer döda den först innan motorn ger upp efter E85 experimentet

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Avstängd
10 388 Inlägg
1 december 2014
#152
För satan! Lär dig multicitera valle22!
Senast redigerat av it_mutt (1 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
1 december 2014
#153
HereComesTrouble skrev:
torpis skrev:
valle22 skrev:
Min Golf 3:a -97 är det inget direkt problem med ren E85 men vissa saker har jag märkt:

Under sommarn är det inga bekymmer att köra på 100% E85, inga startproblem men en liten tendens att rycka när man gasar fullt. Inget har hänt att det förstört bränsle-ledningar eller motorn.

När det kryper ner mot +5C har jag provat med 10% bensin och då har det inte varit problem att starta eller den ryckt vid fullgas.

Summan är att jag haft en betydligt mindre bränslekostnad per månad och lika mycket mil som tidigare...
Det är min erfarenhet jag kan dela med mig i E85 disskutionen
Ni som åker runt så här, kör ni med oljenivån på minimum, på 4st reservhjul, oförsäkrat och alltud utan bilbälte också?

För olja är ju dyrt, reservdäcken smalare och rullar lättare, försäkring och bilbälte behövs ju bara om man tänkt krocka.
Snacka om behov att hävda sig!
Din attityd är under all kritik!

Sluta sprid myter och låt dom prova istället.

Sen kanske man inte ska slänga sten i glashus när man åker runt i en S40 själv?
Tänker på att undvika dyra saker..
kan hålla med som sagt, det snackas mycket och ingen vet riktigt heller. Som jag provat på min Golf 3 och får det att funka, mer än förväntat faktiskt

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Livsnjutare
1 707 Inlägg
1 december 2014
#154
torpis skrev:
HereComesTrouble skrev:
Snacka om behov att hävda sig!
Din attityd är under all kritik!

Sluta sprid myter och låt dom prova istället.

Sen kanske man inte ska slänga sten i glashus när man åker runt i en S40 själv?
Tänker på att undvika dyra saker..
Du är en  av dem som drar på sig rapporteringar regelbundet. Tänk på det om du vill vara kvar på sidan
Klev jag på en öm tå?

Vill du stänga av mig för att jag tycker att du har en taskig attityd så var så god!
Bara för att man är admin kan man inte bete sig hur som helst, tvärtom bör man föregå med gott exempel samt hålla sig till fakta och inte myter.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
1 december 2014
#155
_XenoX_ skrev:
Bästa svar är att testa själv. Jag var i samma sits som dig för 5 år sen med min 240 88a. Men idag 5 år senare så har den rullat varje år sen dess på E85 utan att tveka eller krångla. --> Merparten <--  som drar med skrämselpropaganda har aldrig testat eller haft otur. Men med en 26 år gammal bil borde det va tjockt med bensinavlagringar i mitt system men inget har hänt. Det enda som kommer att hända är att din bil kommer bli akut trött och vara svårstartad om den inte kan anpassa sig till E85. Det enda jag har gjort på min maskin är att jag ökat bränsletrycket och gått upp ett snäpp i spridare. Till och med kört den i dynon för att kolla hur lamdan ligger och den går aldrig över 1.0

Så testa! Har du redan kört med nästan 50% etanol i så skulle den ju redan börjat "bäcka igen" så kör på big_smile
precis som du säger, man vet inte för man provat eller vågar prova. Att Golf:en pajat hade kvittat mig men var sugen på att prova och utvärdera själv smile

Sen som sagt funkar det inte på alla bilar är en annan historia

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
1 december 2014
#156
simlar skrev:
dawwe skrev:
Xenox: Eller så har --> Merparten <--  av de som talar sig varma för att alla bara skräms "otur när de tänker" smile ? O i ditt fall så har du ju, faktiskt, anpassat bilen efter bränslet, större spridare o högre bränsletryck lär göra att den får mer bränsle än den tror så att säg...
Precis.

Ingen här i tråden har skrivit att motorn kommer rasa pga e85 om man konverterar.
Däremot har de flesta här flertalet gånger påpekat att det bara är en tidsfråga innan motorn rasar ifall man tankar E85 utan att konvertera.
undrar hur många som råkat ut för att motorn rasat pga de kört E85 utan att göra konverteringar?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
1 december 2014
#157
it_mutt skrev:
För satan! Lär dig multicitera valle22!
ok, sorry smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Tekniker
221 Inlägg
1 december 2014
#158
valle22 skrev:
_XenoX_ skrev:
Bästa svar är att testa själv. Jag var i samma sits som dig för 5 år sen med min 240 88a. Men idag 5 år senare så har den rullat varje år sen dess på E85 utan att tveka eller krångla. --> Merparten <--  som drar med skrämselpropaganda har aldrig testat eller haft otur. Men med en 26 år gammal bil borde det va tjockt med bensinavlagringar i mitt system men inget har hänt. Det enda som kommer att hända är att din bil kommer bli akut trött och vara svårstartad om den inte kan anpassa sig till E85. Det enda jag har gjort på min maskin är att jag ökat bränsletrycket och gått upp ett snäpp i spridare. Till och med kört den i dynon för att kolla hur lamdan ligger och den går aldrig över 1.0

Så testa! Har du redan kört med nästan 50% etanol i så skulle den ju redan börjat "bäcka igen" så kör på big_smile
precis som du säger, man vet inte för man provat eller vågar prova. Att Golf:en pajat hade kvittat mig men var sugen på att prova och utvärdera själv smile

Sen som sagt funkar det inte på alla bilar är en annan historia
Åtminstone en som håller med. Men det är individuellt som sagt.


...has left the building...
4 474 Inlägg
1 december 2014
#159
Den som känner sig träffad, ingen nämnd men inte glömd heller *haha*, kan alltid läsa här, speciellt första paragrafen punkt 4...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 december 2014
#160
Alla ni som förespråkar E85 i "vanliga" bilar, har ni ställt er frågan varför tillverkare vars bilar inte är byggda för E85 inte rekommenderar E85 som bränsle? Jag tror så här: Det är uppenbarligen "bevisat" (?) att flertalet bilar funkar hjälpligt med E85 utan konvertering. E85 ger annat slitage, förmodligen även andra utsläpp, samt annat CO2-footprint, faktorer som en tillverkare inte KAN bortse ifrån. Bilens hållbarhet (drivlinans, i detta fall motor inkl bränslesystem) påverkas, förmodligen åt det negativa hållet. Jag kan tänka mig att ytterst få, om ens någon tillverkare, skulle ta ett ev motor-ras på valfri bil inom garanti (om sådan finnes kvar!) om man upptäcker att det är E85 i tanken på en bil som är avsedd att gå på vanlig bensin. Det är där den stora skillnaden ligger, enstaka brukare här kan hävda än det ena o än det ena, medans man som tillverkare måste kunna garantera att det funkar, följa diverse lagar/bestämmelser/whatever mm. I teorin kan det ju bli fråga om att tillverkaren uppmanar till miljöbrott (?) om de skull medge än det ena än det andra, något man kanske aktar sig för, vad vet jag... En sak är säker, vill man vara helt säker på att bilen funkar så bra den kan, o har optimal livslängd i alla avseenden, så tankar man det bränsle som tillverkaren tänkt. Diesel är ett bra exempel i ämnet, de kan ju gå på lite "vad som helst" typ, men vad händer om den rasar (inom garanti-tiden!) o det uppdagas att man tankat "något annat"? Jag gissar att man får avslag, men jag VET inte.
Ovanstående kan enkelt sammanfattas med detta uttryck: "Better safe than sorry".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök