2383
Sök

Gjuta ögonlock, behöver verkligen råd!

3 627 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
Tjenare!

Hade tänkt att få byggt ögonlocken nu tillslut! Nackdelen för min del är att jag inget garage har.. så jag tänkte om det är någon som vet om man kan guta av strålkastarn på något simpelt vis och sedan plasta i formen, såsett så kan jag ju hålla mig nere i källarn smile

Ifall det nu inte är några problem att gjuta av, vad ska jag använda mig av till formen? Byggskum eller rekommenderar ni något annat?

Alla svar, och helst många är välkomna wink

MVH Falk
Senast redigerat av ToXtreme (5 december 2006)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

787 Inlägg
5 december 2006
Ja det blir kanon smile

3 627 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
Hade man kunnat lägga en soppåse eller nåt som man spänner upp över strålkastarn och sedan lägga byggskum ovanpå detta för att sedan ta loss allt och börja plasta? Eller klarar inte byggskummet av att hålla formen tro ? hmm

2 911 Inlägg
5 december 2006
Snarare att de flesta enkomponentsskum inte tål polyestern.

3 627 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
HarryComa skrev:
Snarare att de flesta enkomponentsskum inte tål polyestern.

Okaj, nåt tips på hur man vet om det gör det eller ej? Eller om man kan välja ett annat material att använda som mall?

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
6 december 2006
ögonlock kan du lätt bygga själv.
1. tvätta lyktorna.
2. sätta på tejp (silvertejp är bra och tjockt)
3. vaxa tejpen
4. blanda polyesterplast och lägg på glasfiberväv och pensla på plasten, gör detta 2-3ggr (eller tills du är nöjd)
5. rita ut på glasfibern var du ska kapa (plasta lite större än vad du tänkt så du kan kapa till rätt storlek/form)
6. kapa till glasfibern.
7. spackla och slipa tills du är nöjd.
8. lacka.
9. montera dem med tex. dubbelhäftande tejp från biltema (grönt skyddspapper, sitter riktigt bra)

lycka till.

3 627 Inlägg
6 december 2006
Trådstartare
tacktack! Hur lång är torktiden ungefär? Tänkte för efter att man lagt på 3lager så kanske man kan plocka loss dem? Då jag somsagt inte har garage sad

Sen hur många lager ska man använda ungefär?

130 Inlägg
6 december 2006
Torktiden varierar beroende på hur mycket härdare du har i plasten och hur mycket ljus (UV) och värme plasten får under torkningen.

Med en hyffsad värmefläkt och lite mer härdare än rekomenderat så borde det torka på ca 30-50 minuter utomhus i kyla. Plasten ska optimalt ha ca 20-30 grader.

Tänk på att det är inte så lätt att plasta på vertikala ytor, plocka av lyktorna så blir det 100 ggr lättare.

Envis optimist
454 Inlägg
6 december 2006
Jag hade mkt längre torktid än så. Enligt vad jag hört så tar det ca 12 timmar om det är runt 20 grader där man gör det. Jag hade kallare än så å då tog det typ 2 dygn.

3 627 Inlägg
6 december 2006
Trådstartare
Intel skrev:
Torktiden varierar beroende på hur mycket härdare du har i plasten och hur mycket ljus (UV) och värme plasten får under torkningen.

Med en hyffsad värmefläkt och lite mer härdare än rekomenderat så borde det torka på ca 30-50 minuter utomhus i kyla. Plasten ska optimalt ha ca 20-30 grader.

Tänk på att det är inte så lätt att plasta på vertikala ytor, plocka av lyktorna så blir det 100 ggr lättare.

Okej, tack smile

Tror faktiskt det blir lättare att plasta direkt på plats! Det är ganska plana i överkant.. tror bara det skulle bli bökigt att plocka loss hela skiten, dessutom kommer ju bilen behöva nyttjas samtidit som jag tillverkar dem!

Men det går inte att göra någon form utav nåt slag då? sad

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
6 december 2006
OK gör det själv hall och 1-2 burkar med glasfiber spackel,så borde du kunna göra en form på ca 30min.

Diesel is the blood of satan.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
6 december 2006
ToXtreme skrev:
Intel skrev:

Okej, tack smile

Tror faktiskt det blir lättare att plasta direkt på plats! Det är ganska plana i överkant.. tror bara det skulle bli bökigt att plocka loss hela skiten, dessutom kommer ju bilen behöva nyttjas samtidit som jag tillverkar dem!

Men det går inte att göra någon form utav nåt slag då? sad

Det är absolut smidigast att ha dom på plats, det beror alldelens på vilket glasfiber du använder också! smile mitt torkar på under en timma i rumstemp iaf smile kan ju säga lycka till big_smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
6 december 2006
ska man göra ett ögonlock över blinkers också? lr ska man tillverka två? vad är snygast å lätast, syftar på iaf BMW nu! vet inte hur det ser ut på andra bilar..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

3 627 Inlägg
6 december 2006
Trådstartare
jinxs skrev:
OK gör det själv hall och 1-2 burkar med glasfiber spackel,så borde du kunna göra en form på ca 30min.

Okaj.. och sen plockar man bara av det och så plastar man på detta?

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
6 december 2006
gör dem på plats (täck allt du INTE vill ha plast på, så det inte droppar) när du plastar blanda lite mer härdare för att få det att härda snabbare samt sätt antingen en värmefläkt direkt mot eller kanske en byggstrålkastare för att få upp temperaturen och få det att härda snabbare...

4 571 Inlägg
6 december 2006
Nyss gjutit en hel huv på detta viset med hjälp av lite vanlig folie och tejp och det funkade klockrent!

Bara att kolla i projekttråden för bilder.

Tänk som sagt på att täcka allt som du inte vill ha plast på noga för det är ibland ganska krångligt att få bort och även om du får bort det kan det se ut som en "fettfläck" där det en gång satt.

Tänk också på att låta det torka ordentlig så det inte böjer sig om du tar bort det.
3-4 timmar i rumstemp för att det skall härda ordentligt även om det blir torrt på en timma betyder det inte att det hunnit stelna riktigt.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
6 december 2006
Izual skrev:
Nyss gjutit en hel huv på detta viset med hjälp av lite vanlig folie och tejp och det funkade klockrent!

Tänk som sagt på att täcka allt som du inte vill ha plast på noga för det är ibland ganska krångligt att få bort och även om du får bort det kan det se ut som en "fettfläck" där det en gång satt.

Tänk också på att låta det torka ordentlig så det inte böjer sig om du tar bort det.
3-4 timmar i rumstemp för att det skall härda ordentligt även om det blir torrt på en timma betyder det inte att det hunnit stelna riktigt.

Jag körde i och för sig med glasfiberspackel men mitt var torrt rakt igenom när jag slipade, och det hade stått ungefär en timme smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

3 627 Inlägg
6 december 2006
Trådstartare
Izual skrev:

Okej.. men det med rumstemp blir ju ganska krångligt! Får försöka fixa d en dag med fint väder? tongue Låta det vara i 2h och sen plocka loss det för att fortsätta i källarn.. det måste la ändå gå? smile

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
6 december 2006
Lindström skrev:
Jag hade mkt längre torktid än så. Enligt vad jag hört så tar det ca 12 timmar om det är runt 20 grader där man gör det. Jag hade kallare än så å då tog det typ 2 dygn.

med 2% härdare? knappast... torktid i rumstemperatur är ca 30min

man lever bara en gång så lev väl!

4 571 Inlägg
6 december 2006
Jo torktiden är ju runt 30 min men sedan blir det ju stelare ju längre det ligger stilla.

Det går ju att plasta en bit, låta den torka så den inte kladdar, spänna upp den i en ostbåge eller nått  gå och lägga sig, sedan dagen efter behåller den formen.

Gick iaf åt mig med mina små experiment men det varierar nog beroende vilket märke på polyester samt hur mkt härdare man använder.

Sök