Hade tänkt att få byggt ögonlocken nu tillslut! Nackdelen för min del är att jag inget garage har.. så jag tänkte om det är någon som vet om man kan guta av strålkastarn på något simpelt vis och sedan plasta i formen, såsett så kan jag ju hålla mig nere i källarn
Ifall det nu inte är några problem att gjuta av, vad ska jag använda mig av till formen? Byggskum eller rekommenderar ni något annat?
Hade man kunnat lägga en soppåse eller nåt som man spänner upp över strålkastarn och sedan lägga byggskum ovanpå detta för att sedan ta loss allt och börja plasta? Eller klarar inte byggskummet av att hålla formen tro ?
ögonlock kan du lätt bygga själv. 1. tvätta lyktorna. 2. sätta på tejp (silvertejp är bra och tjockt) 3. vaxa tejpen 4. blanda polyesterplast och lägg på glasfiberväv och pensla på plasten, gör detta 2-3ggr (eller tills du är nöjd) 5. rita ut på glasfibern var du ska kapa (plasta lite större än vad du tänkt så du kan kapa till rätt storlek/form) 6. kapa till glasfibern. 7. spackla och slipa tills du är nöjd. 8. lacka. 9. montera dem med tex. dubbelhäftande tejp från biltema (grönt skyddspapper, sitter riktigt bra)
Torktiden varierar beroende på hur mycket härdare du har i plasten och hur mycket ljus (UV) och värme plasten får under torkningen.
Med en hyffsad värmefläkt och lite mer härdare än rekomenderat så borde det torka på ca 30-50 minuter utomhus i kyla. Plasten ska optimalt ha ca 20-30 grader.
Tänk på att det är inte så lätt att plasta på vertikala ytor, plocka av lyktorna så blir det 100 ggr lättare.
Jag hade mkt längre torktid än så. Enligt vad jag hört så tar det ca 12 timmar om det är runt 20 grader där man gör det. Jag hade kallare än så å då tog det typ 2 dygn.
Torktiden varierar beroende på hur mycket härdare du har i plasten och hur mycket ljus (UV) och värme plasten får under torkningen.
Med en hyffsad värmefläkt och lite mer härdare än rekomenderat så borde det torka på ca 30-50 minuter utomhus i kyla. Plasten ska optimalt ha ca 20-30 grader.
Tänk på att det är inte så lätt att plasta på vertikala ytor, plocka av lyktorna så blir det 100 ggr lättare.
Okej, tack
Tror faktiskt det blir lättare att plasta direkt på plats! Det är ganska plana i överkant.. tror bara det skulle bli bökigt att plocka loss hela skiten, dessutom kommer ju bilen behöva nyttjas samtidit som jag tillverkar dem!
Men det går inte att göra någon form utav nåt slag då?
Okej, tack
Tror faktiskt det blir lättare att plasta direkt på plats! Det är ganska plana i överkant.. tror bara det skulle bli bökigt att plocka loss hela skiten, dessutom kommer ju bilen behöva nyttjas samtidit som jag tillverkar dem!
Men det går inte att göra någon form utav nåt slag då?
Det är absolut smidigast att ha dom på plats, det beror alldelens på vilket glasfiber du använder också! mitt torkar på under en timma i rumstemp iaf kan ju säga lycka till
ska man göra ett ögonlock över blinkers också? lr ska man tillverka två? vad är snygast å lätast, syftar på iaf BMW nu! vet inte hur det ser ut på andra bilar..
gör dem på plats (täck allt du INTE vill ha plast på, så det inte droppar) när du plastar blanda lite mer härdare för att få det att härda snabbare samt sätt antingen en värmefläkt direkt mot eller kanske en byggstrålkastare för att få upp temperaturen och få det att härda snabbare...
Nyss gjutit en hel huv på detta viset med hjälp av lite vanlig folie och tejp och det funkade klockrent!
Bara att kolla i projekttråden för bilder.
Tänk som sagt på att täcka allt som du inte vill ha plast på noga för det är ibland ganska krångligt att få bort och även om du får bort det kan det se ut som en "fettfläck" där det en gång satt.
Tänk också på att låta det torka ordentlig så det inte böjer sig om du tar bort det. 3-4 timmar i rumstemp för att det skall härda ordentligt även om det blir torrt på en timma betyder det inte att det hunnit stelna riktigt.
Nyss gjutit en hel huv på detta viset med hjälp av lite vanlig folie och tejp och det funkade klockrent!
Tänk som sagt på att täcka allt som du inte vill ha plast på noga för det är ibland ganska krångligt att få bort och även om du får bort det kan det se ut som en "fettfläck" där det en gång satt.
Tänk också på att låta det torka ordentlig så det inte böjer sig om du tar bort det. 3-4 timmar i rumstemp för att det skall härda ordentligt även om det blir torrt på en timma betyder det inte att det hunnit stelna riktigt.
Jag körde i och för sig med glasfiberspackel men mitt var torrt rakt igenom när jag slipade, och det hade stått ungefär en timme
Okej.. men det med rumstemp blir ju ganska krångligt! Får försöka fixa d en dag med fint väder? Låta det vara i 2h och sen plocka loss det för att fortsätta i källarn.. det måste la ändå gå?
Jag hade mkt längre torktid än så. Enligt vad jag hört så tar det ca 12 timmar om det är runt 20 grader där man gör det. Jag hade kallare än så å då tog det typ 2 dygn.
med 2% härdare? knappast... torktid i rumstemperatur är ca 30min
Jo torktiden är ju runt 30 min men sedan blir det ju stelare ju längre det ligger stilla.
Det går ju att plasta en bit, låta den torka så den inte kladdar, spänna upp den i en ostbåge eller nått gå och lägga sig, sedan dagen efter behåller den formen.
Gick iaf åt mig med mina små experiment men det varierar nog beroende vilket märke på polyester samt hur mkt härdare man använder.