3409
Sök

Defa kontakt och kabel smält ihop kan man byta kontakt?

600 Inlägg
10 november 2014
Trådstartare
På Volvon har jag en gammal kraftig kupévärmare vilket passaten inte tyckte klara, idag efter jobbet luktade det brämdplast tänkte inte mer på det sen när jag kom hem så såg kabeln smält ut och har smält fast delvis i uttaget på bilen, hittar inte om man kan beställa bara själva anslutningen i fronten? Länk?

600 Inlägg
10 november 2014
Trådstartare
ojdå hittat rätt ord att googla efter så fann jag åt kabeln jag vill åt men kan det vara så lätt att byta kablar så räcker det sen? eller kan man kolla upp hela motorvärmaren på något vis innan?

21 761 Inlägg
10 november 2014
Byta ut kablarna är iaf en första åtgärd som jag ser det, kan ju hända att andra kablar också har tagit stryk. Man kan resistansmäta motorvärmarelementet, men vilket mätvärde det ska vara är jag inte helt säker på.

Utgår man ifrån 550 W effekt på värmaren (är väl en ganska vanlig storlek för personbilar) så ska resistansen rimligtvis ligga på 96-97 Ohm (räknat på 230 V), i så fall borde du kunna se om elementet har kortslutning eller verkar okej. Kablarna till motorvärmaren ska även klara av 2000 W effekt på kupévärmaren, så länge den värmaren är hel så tycker jag inte att kablarna borde smälta ihop. smile
Senast redigerat av Drönirettab (10 november 2014)

600 Inlägg
10 november 2014
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Byta ut kablarna är iaf en första åtgärd som jag ser det, kan ju hända att andra kablar också har tagit stryk. Man kan resistansmäta motorvärmarelementet, men vilket mätvärde det ska vara är jag inte helt säker på.

Utgår man ifrån 550 W effekt på värmaren (är väl en ganska vanlig storlek för personbilar) så ska resistansen rimligtvis ligga på 96-97 Ohm (räknat på 230 V), i så fall borde du kunna se om elementet har kortslutning eller verkar okej. Kablarna till motorvärmaren ska även klara av 2000 W effekt på kupévärmaren, så länge den värmaren är hel så tycker jag inte att kablarna borde smälta ihop. smile

just det jag hade kupevärmaren på ! 2000W beställt utbytes kablar nu så ställer jag ner värmaren till 1200 och får se..

Sök