2713
Sök

Sluta AGA diffa

3 124 Inlägg
13 februari 2015
Apropå svetsdiff...vet att det körts ett och annat varv med svetsdiff i STCC, den riktiga bakaxeln rasade och ingen verkade kunna lösa problemet. Lösningen? Svetsad axel från en BMW 3-serie. Nu gick det inte så fort då utväxlingen blev allt annat än gynnsam, sist i fältet men till största del beroende på utväxling och inte på svetsdiff. Givetvis är en riktig bromsad diff mycket bättre men helt livsfarligt är inte svetsdiff.

5 Inlägg
13 februari 2015
Jag kör med standard 1031 3,54, och kan hänga med min 745a GLE

Vad är problemet?
Förstår inte, svetsa är meningslöst.

1 140 Inlägg
14 februari 2015
Själv bytte jag bakaxel till en ordentligt svetsad axel på min 944 -95 inatt smile

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

Turbo lover
555 Inlägg
14 februari 2015
viccoA skrev:
Apropå svetsdiff...vet att det körts ett och annat varv med svetsdiff i STCC, den riktiga bakaxeln rasade och ingen verkade kunna lösa problemet. Lösningen? Svetsad axel från en BMW 3-serie. Nu gick det inte så fort då utväxlingen blev allt annat än gynnsam, sist i fältet men till största del beroende på utväxling och inte på svetsdiff. Givetvis är en riktig bromsad diff mycket bättre men helt livsfarligt är inte svetsdiff.

Tippar på att även understyrningen blev ett problem. Har bara kört med lite väl hårt ställd lamelldiff själv men det vill gärna ploga i långsamma kurvor om man inte är brutal på gasen.

3 124 Inlägg
14 februari 2015
Turbovin skrev:
viccoA skrev:

Tippar på att även understyrningen blev ett problem. Har bara kört med lite väl hårt ställd lamelldiff själv men det vill gärna ploga i långsamma kurvor om man inte är brutal på gasen.

Gick mest onödigt brett, man kör med maximal attack sägs det.

82 Inlägg
15 februari 2015
Fy fan va det luktar BS i den här tråden...

TS smällde alltså med bilen och först då förstod han att det var dåligt med svetsat? Eller köpte han en bil som han inte märkte va svetsad? Alltså, provkörde han och kände det inte, eller "märkte" han det när bilen redan va köpt? Luktar otroligt mkt BS här... Att betala dom summor han skriver 75000 - 80000 för en bil som är svetsad.. Grattis, vilket kap!

O för övrigt att det börjar bli ont om bakaxlar till 740 som inte är svetsade? Ärligt talat... big_smile

EDIT:

Varför ens ligga i hastigheter uppemot 150 km/h i kurvor med svetsat om man nu inte gillar svetsat??
Senast redigerat av Anders1984 (15 februari 2015)

Man kan inte baka en kaka utan MYCKET DEG!

82 Inlägg
15 februari 2015
strandberg31 skrev:
Buhu va många Volvo raggare som tog illa upp här! Kommer köra svetsat på min skyline till sommaren! Grina för de ni!

Nä, för ingen bryr som om asiatiska plastraketer wink wink

Man kan inte baka en kaka utan MYCKET DEG!

2 419 Inlägg
15 februari 2015
Anders1984 skrev:
strandberg31 skrev:
Buhu va många Volvo raggare som tog illa upp här! Kommer köra svetsat på min skyline till sommaren! Grina för de ni!

Nä, för ingen bryr som om asiatiska plastraketer wink wink

Dom pratar inte så gott om snikSaab heller :-)

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
15 februari 2015
Evildan skrev:
Jag använder här min bakhjulsdrivna Xray X12 Rc bil som exempel på hur den beter sig med olika spänd differential.
Att den är mindre och lättare ändrar inte på de fysiska lagarna, dock är vikt/kraft förhållandet många gånger vassare än på en Volvo 740.

Har jag den löst ställd blir bilen snäll att köra då den vid gaspådrag tappar greppet på innerhjulet i kurvan vilket gör att bilen blir lätthanterlig och går dit jag vill utan större problem dock med minskad kraft ned i banan.

Har jag den lite hårdare ställd får jag ned kraften bättre med påföljden att jag måste vara mer aktiv själv med gaspådrag och styrning då arslet kommer lättare vid gaspådrag eller där banan är lite ojämn i kurvorna.

Ställer jag den stumt blir bilen närapå ohanterlig då den tenderar att tappa fästet direkt vid gaspådrag i kurva eller när det är ojämnt underlag.

Dom snabbaste varvtiderna görs med "lagom" spänd differential och ett stort mått skärpa från min sida.
Dom långsammaste tiderna är tveklöst med stum axel.

Från stillastående blir även bilen snabbare med "lagom" förspänning då greppet alltid varierar lite pga ojämnheter eller friktionen, en stum axel är även i detta fall värdelös.

Den enda gången som det körs med spole är fram på de fyrhjulsdrivna bilarna för att kunna dra sig ur kurvan med kraft och löst ställd bakre differental.

Ja, jag har kört bilar med svetsad bakaxel och har även ägt en amazon -62 som var svetsad och jämfört med en osvetsad axel var den tämligen kass både ur körsynpunkt och praktisk synpunkt då det bänder bak och gör bilen mindre benägen till att svänga då den jämna kraften pressar bilen rakt fram. När det sedan släppte skedde det abrupt och snabbt.

Som vanligt när det kommer till Volvo så låter det stort när katten skiter...

Uppenbarligen är knappt 1/10 i tråden som har en relevant erfarenhet av vad en ställbar diff kontra en svetsad ger för påverkan av köregenskaper. Men har man åkt Volvo sedan man var 16 kan det vara svårt att både förstå konsekvenser och att tekniken gick framåt av en anledning.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

13 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
Det finns 3 sorters människor.
1.Dom som fattar.
2.Dom som inte vill fatta.
3.Dom som inte fattar och aldrig kommer göra det.

4 217 Inlägg
16 februari 2015
Evildan skrev:
Jag använder här min bakhjulsdrivna Xray X12 Rc bil som exempel på hur den beter sig med olika spänd differential.
Att den är mindre och lättare ändrar inte på de fysiska lagarna, dock är vikt/kraft förhållandet många gånger vassare än på en Volvo 740.

Har jag den löst ställd blir bilen snäll att köra då den vid gaspådrag tappar greppet på innerhjulet i kurvan vilket gör att bilen blir lätthanterlig och går dit jag vill utan större problem dock med minskad kraft ned i banan.

Har jag den lite hårdare ställd får jag ned kraften bättre med påföljden att jag måste vara mer aktiv själv med gaspådrag och styrning då arslet kommer lättare vid gaspådrag eller där banan är lite ojämn i kurvorna.

Ställer jag den stumt blir bilen närapå ohanterlig då den tenderar att tappa fästet direkt vid gaspådrag i kurva eller när det är ojämnt underlag.

Dom snabbaste varvtiderna görs med "lagom" spänd differential och ett stort mått skärpa från min sida.
Dom långsammaste tiderna är tveklöst med stum axel.

Från stillastående blir även bilen snabbare med "lagom" förspänning då greppet alltid varierar lite pga ojämnheter eller friktionen, en stum axel är även i detta fall värdelös.

Den enda gången som det körs med spole är fram på de fyrhjulsdrivna bilarna för att kunna dra sig ur kurvan med kraft och löst ställd bakre differental.

Det är nog ingen som allvarligt tror att AGAdiff är det bästa för att få snabba varvtider med, speciellt inte om man jämför med dyrare diffar. Men det är ju mycket roligare när det går brett och det går ju helt klart brett när man har AGAdiff.

Det blir roligare att köra och bilen tar sig fram bra mycket bättre i snö tex.

AGAdiff är budgetalternativet helt enkelt:)

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
16 februari 2015
ball skrev:
Det finns 3 sorters människor.
1.Dom som fattar.
2.Dom som inte vill fatta.
3.Dom som inte fattar och aldrig kommer göra det.

4*
4.Dom som gnäller och vägrar byta åsikt.

Ubåtsingenjör
7 355 Inlägg
16 februari 2015
Haha kul att läsa, alla Volvo raggare är tydligen rally mästare big_smile

Det är rent ut sagt puckat att köra svetsat... Bygg ordentligt eller låt bli !

Team VeboTrim
322 Inlägg
16 februari 2015
CHEEVA skrev:

Varför är det puckat? 😄
Så om Kalle inte har råd med en diff för 10k så ska man allså ge upp sin hobby?

Team VeboTrim @ Facebook

Ubåtsingenjör
7 355 Inlägg
16 februari 2015
TurboAnton skrev:
CHEEVA skrev:

Varför är det puckat? 😄

Ge upp sin hobby ? Jag vet inte vad diffar kostar till en 740 men 10 000 låter dyrt.
Annars kan han ju köpa en rolig bil, så slipper han förstöra en bra familjebil

Team VeboTrim
322 Inlägg
16 februari 2015
CHEEVA skrev:
TurboAnton skrev:
CHEEVA skrev:

Varför är det puckat? 😄

Ge upp sin hobby ? Jag vet inte vad diffar kostar till en 740 men 10 000 låter dyrt.
Annars kan han ju köpa en rolig bil, så slipper han förstöra en bra familjebil

Bygg ordentligt eller låt bli tolkar jag som köp märkes saker eller skit i o bygga bil.
10k kanske är dyrt men ska det vara ordentligt så hamnar vi där om inte dyrare.

Team VeboTrim @ Facebook

359 Inlägg
16 februari 2015
Sen så håller ju en Volvo-axel bättre om den är svetsad än om den inte är det

159 Inlägg
16 februari 2015
Kan alla sluta tjuta? Dom som vill köra AGA får göra de, varför i helevet bryr ni er om va andra gör?

Jag har kört alla olika sorters diffbromsar, AGA är billigt, lätt att fixa och håller hyffsat bra, en vettigt spänd lamelldiff är ju att föredra om man vill bruka bilen 24/7 utan tugg osv, men vem fan bestämmer va folk ska ha och inte ha?
Folk som kör "kinaturbos", är dom mindre värda än dom som bygger "rejält" direkt med t.ex BW, holset osv?

.. nåja, de finns folk till allt wink

Evildan
16 februari 2015
Screampipe skrev:
Kan alla sluta tjuta? Dom som vill köra AGA får göra de, varför i helevet bryr ni er om va andra gör?

Jag har kört alla olika sorters diffbromsar, AGA är billigt, lätt att fixa och håller hyffsat bra, en vettigt spänd lamelldiff är ju att föredra om man vill bruka bilen 24/7 utan tugg osv, men vem fan bestämmer va folk ska ha och inte ha?
Folk som kör "kinaturbos", är dom mindre värda än dom som bygger "rejält" direkt med t.ex BW, holset osv?

.. nåja, de finns folk till allt wink

Faktiskt inte då det inte är tillåtet enligt gällande regelverk vid besiktning.
Varför det inte är tillåtet kan du ju ta och fundera lite på för helvete.

En av anledningarna att en del bryr sig om vad andra gör kan sammanfattas enkelt, ingen av oss vill säkerligen möta denna svetsade holk på tvären vintertid eller få samtalet att samma holk har tappat kontrollen och mejat ner någon släkting eller god vän som stod och väntade på bussen alternativt vistades av annan anledning på trottoaren.

2 320 Inlägg
16 februari 2015
DiwraZ skrev:
Billigt är väl måhända en förutsättning för sämre bemedlade jon... Sorgligt

Fast i vissa fall leder billigt till goda ting, hade det inte varit för att en familjemedlem till mig hittat en viss guldfärgad 940 billigt hade jag aldrig fått möjligheten att tafsa på (läs försköna) den. Alla som kör 7/940 kör inte sönder sina bilar. tongue

För övrigt tycker jag denna tråd verkar vara en enda stor verbal strid mellan s.k. "volvoraggare" (ursäkta uttrycket) och övriga bilintresserade. Jag ställer mig egentligen inte på någons sida, då jag i vissa fall kan förstå folk som åker svetsdiffat (t ex om man spenderat några få tusen på en gammal 740 för att åka brett en vinter och inte vill lägga bilens värde på en ordentlig diff, eller på en isbil). Jag skulle aldrig själv bruksköra en svetsdiffad bil, men det är min personliga åsikt. Jag gillar inte hur bilen betér sig helt enkelt. Om det bara gäller lek skulle jag däremot kunna tänka mig det, på nån gammal skrotbil. Däremot förstår jag inte folk som kör svetsdiffat på en ordentlig bil i fint skick som inte bara är tänkt att svina med, men det är en helt annan historia. tongue
Senast redigerat av Mew (16 februari 2015)

Sök