Evildan skrev:
Jag använder här min bakhjulsdrivna Xray X12 Rc bil som exempel på hur den beter sig med olika spänd differential.
Att den är mindre och lättare ändrar inte på de fysiska lagarna, dock är vikt/kraft förhållandet många gånger vassare än på en Volvo 740.
Har jag den löst ställd blir bilen snäll att köra då den vid gaspådrag tappar greppet på innerhjulet i kurvan vilket gör att bilen blir lätthanterlig och går dit jag vill utan större problem dock med minskad kraft ned i banan.
Har jag den lite hårdare ställd får jag ned kraften bättre med påföljden att jag måste vara mer aktiv själv med gaspådrag och styrning då arslet kommer lättare vid gaspådrag eller där banan är lite ojämn i kurvorna.
Ställer jag den stumt blir bilen närapå ohanterlig då den tenderar att tappa fästet direkt vid gaspådrag i kurva eller när det är ojämnt underlag.
Dom snabbaste varvtiderna görs med "lagom" spänd differential och ett stort mått skärpa från min sida.
Dom långsammaste tiderna är tveklöst med stum axel.
Från stillastående blir även bilen snabbare med "lagom" förspänning då greppet alltid varierar lite pga ojämnheter eller friktionen, en stum axel är även i detta fall värdelös.
Den enda gången som det körs med spole är fram på de fyrhjulsdrivna bilarna för att kunna dra sig ur kurvan med kraft och löst ställd bakre differental.
Ja, jag har kört bilar med svetsad bakaxel och har även ägt en amazon -62 som var svetsad och jämfört med en osvetsad axel var den tämligen kass både ur körsynpunkt och praktisk synpunkt då det bänder bak och gör bilen mindre benägen till att svänga då den jämna kraften pressar bilen rakt fram. När det sedan släppte skedde det abrupt och snabbt.