3559
Sök

B230 går på 2 cylindrar

649 Inlägg
21 november 2014
Trådstartare
#1
Hallå. Har turbokonverterat min volvo 940 -91.
Gick bra före konverteringen, nu går den på 2 cylindrar.

Ingen skillnad på gång om ja drar ur lambda, tändhattar eller spridarkontakter.

Nya tändstift, testat 2 olika fuelrails (med olika btr)å 3 set spridare.
-
Kallstartsventilen är urkopplad, kan de göra nåt?

Läcker liite innan lambdan, men ingen felkod eller lampa som lyser

Det jag har kvar som misstanke är att topplockspackningen är slut mellan cylinder 2 och 3 (det är dom som är död)
Men packningen lär ju inte gå sönder i samma sekund jag startar med turbo?

Alt styrboxar, visste inte vilken som var plusmatning till spridarna för jag hade ström i båda så testat kopplat motståndet på dom båda (max haft den i gång 20 sekunder när den var kopplad på fel)

Behöver hjälp här innan ja blir tokig.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

627 Inlägg
21 november 2014
#2
Är den komplös på dom 2 cylindrarna eller får dom ingen gnista?


Lastbilsmekaniker
5 187 Inlägg
21 november 2014
#3
Kan vara så illa att du bränt boxen min gick också så när min brann.


649 Inlägg
22 november 2014
Trådstartare
#5
Gnista är de. Ska iväg å köpa komp testare imorgon(idag) å kolla kompen.

Nej den går inte sådär, alltså de är svårt att förklara, själva gången på motorn är fin men man hör att den missar något i ljudet, motorn varvar upp segt å när man kör så orkar den knappt nå, går sämre med orginalspridarna än turbospridarna å.

Hur vet ja om de kommer soppa in i cylindrarna? Spridarns klickar när ja kör diagnostest men hur kan ja va säker på att de verkligen kommer in?

Finns det nåt sätt att kolla om tryckrören läker? jag har en böj på ett tryckrör som är över 90 grader också, kan de göra nåt?
Senast redigerat av Danne8331 (22 november 2014)

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

649 Inlägg
22 november 2014
Trådstartare
#6
11 bar komp.

Det är 2 utgångar från fördelarlocket som är dåliga. När jag koppöar dom två (endast dom 2) till cylindrarna så startar den inte, sursmäller bara.

Kopplar jag däremot dom 2 fungerande så startar den.

Så inget fel på komp eller bensin.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

21 761 Inlägg
22 november 2014
#7
De två anslutningarna på fördelarlocket som inte fungerar, sitter de bredvid varandra eller diagonalt mot varandra?

Jag tänkte om du har råkat byta plats på två av tändkablarna så att gnistan inte kommer till de rätta cylindrarna. smile

649 Inlägg
23 november 2014
Trådstartare
#8
Japp tändföljden var fel! Trodde man räknade 1-2-3-4 uppifrån på fördelarlocket men icke

Gick bra tills ja ställde undan den å skulle ut och åka.

Startade, backade ut från infarten sen börja den bluddra å orkade inte gå riktigt sen dog den, nu startar den inte.

Ska kolla spridarna imorn. Den har gnista å bensin i fuelrailen.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

649 Inlägg
28 november 2014
Trådstartare
#9
dom 1 dag gamla tändstiften hade gett upp så nu går den med dom gamla.

Nytt problem dock, aldrig får man vara ifred.

Den bluddrar och hackar(typ som den inte får soppa) vid fullgas. Kommer jag upp mot 5-6000 rpm så går den rent, likaså om hjulen släpper.

Den gjorde likandant innan turbokonvertingen i Kurvor. Antog att det var bakre soppapumpen, tror ni det kan vara den som spökar nu också?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.


Sök