3449
Sök

Check engine lampa tänds på Saab 9-5 Aero -00

2 Inlägg
26 november 2014
Trådstartare
#1
Jag har en Saab 9-5 Aero - 00 som har gått 16.000 mil.

Jag köpte den i augusti i år och några veckor senare tändes plötsligt check enginge lampan.
Hypernervös stannade jag bilen direkt och ringde en Saab kunnig vän som först bad mig dra ut  en "säkring" (Nej jag är inte ett dugg bilkunnig och det heter kanske inte ens säkring). Jag väntade i ca 20 sekunder innan jag satte tillbaka den och lampan var då släkt. Efter det var allt frid och fröjd.

En dryg månad senare tändes lampan igen och då kollade jag oljan som då nästan var helt slut. Fyllde på och lampan slocknade, inga problem alls.

Men så nu, i fredags så tändes den där jäkla lampan igen, varpå jag kollade oljan och vips var den nästan slut igen (ska dock tillägga att jag kollade oljan när bilen stod i nedförsbacke vilket korkade jag precis fått lära mig att man inte ska). Jag tog i samma veva ut säkringen igen och vips var lampan släckt.

Bilen har aldrig gått dåligt utan den har gått helt felfritt men jag är hypernervös att jag en vacker dag ska bli ståendes på motorvägen någonstans.

Så nu ber jag er proffs om lite hjälp här, vad kan detta bero på? Bilen läcker inte olja, det har jag tittat flera gånger så var den tar vägen det vet bara Gud.

Snälla rara, ha lite tålamod med mig. För det första är jag kvinna, kan inte ett skvatt om bilar och dessutom tog jag körkort i augusti och det här är min första bil smilecool

792 Inlägg
26 november 2014
#2
Ryker den något? Kan hända att turbon suger olja om den börjar vara slut.

Ps. Tror du skrivit tråden på fel forumsdel (evenemang)


2 174 Inlägg
26 november 2014
#3
antingen drar den olja via turbon, men troligtvis är kolvringarna slitna, som på 99% av alla saab 9-3 och 9-5 med t7 motorn. Det är en sjuka med vevhusventilationen som ställer till problem med oljeförbrukning. Finns många olika fel som kan generera i detta och kan du inte skruva själv kommer det bli väldigt dyrt. Man behöver kunna betala mycket pengar i reparationer eller kunna skruva själv om man kör dom äldre saabarna, sorgligt men sant. Du behöver åka till en bra verkstad be dom kontrollera glapp i turbon, ( det sitter en mitshu 15t turbo som INTE är känd och rasa i första taget, men det händer) och göra ett komptest på bilen, då ser du direkt vart felet ligger. En sån felsökning tar ca en timme totalt och kommer kosta dig ca 500-1000 kr.


-.-
383 Inlägg
28 november 2014
#4
Om lampan lyser/har lyst så har du felkoder att läsa ut.
Det kan en verkstad hjälpa dig med. Eller om du har någon kompis som har grejer hemma för att läsa felkoder.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas


Sök