3497
Sök

Fortkörningsböter med ägaren bredvid?

49 Inlägg
4 december 2014
Trådstartare
hej

klumpig nog som jag är så körde jag en kompis bil när han köpte den och blev tagen på fartkamera när han satt bredvid? någon som har liknande? och går denna böter att komma ur? neutral

gärna riktiga bra svar och så få gissningar som möjligt

klabbarpan
3 041 Inlägg
4 december 2014
Om du syns på bilden så kommer du att åka på det ja. Annars tar dem kontakt med ägaren till fordonet då han syns.

49 Inlägg
4 december 2014
Trådstartare
han har böterslappen hemma... hmm

4 137 Inlägg
4 december 2014
ATK-enheten Kiruna måste kunna fastställa vem som körde, vill den reistrerade ägaren till bilen inte berätta så blir det mycket svårt för dom om inte den som körde blir registrerad ägare till åket

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

49 Inlägg
4 december 2014
Trådstartare
han använde den där mina fordon appen och så då antar jag att den va över direkt.. och då står han i passagerarsättet som ägare inte jag som körde.. så då borde jag klara mig om han inte vill säga? smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 december 2014
p349freddan skrev:
han använde den där mina fordon appen och så då antar jag att den va över direkt.. och då står han i passagerarsättet som ägare inte jag som körde.. så då borde jag klara mig om han inte vill säga? smile

Har han åkt med i bilen så är det ju grymt svårt att slingra sig undan även om det självklart går att försöka.  Har man inte åkt med i bilen så kan man ju med gott samvete säga att man inte vet, för det gör man ju inte. Men har man åkt med i bilen så krävs det ju lite mera av personen att neka och ev lite mer stålbollar om polisen plockar in till förhör och det gör dem , jag har provat smile

När det gäller uppgiftsskyldighet, är allmänna regler om vittnens
skyldigheter och rättigheter tillämpliga. Ingen kan tvingas att
lämna uppgifter till polisen.
Under förundersökningen har polisen
emellertid möjlighet att höra ett vittne inför domstol. Den som
åläggs att avge vittnesmål inför domstol redan på detta stadium är
skyldig att lämna uppgifter av betydelse för utredningen. En vägran
att vittna kan medföra häktning i upp till tre månader. Vidare kan
ett vittne som ljuger inför domstol dömas till fängelse för mened.

Ingen av de nämnda reglerna är emellertid tillämplig, om lämnandet
av upplysningar skulle bidra till att vittnet anger sig själv eller
någon nära anhörig.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

49 Inlägg
4 december 2014
Trådstartare
fööök jaja då är de bara å hosta upp cashen med andra ord om dem inte ger sig med en gång?
pallar inte att de ska bli massa typ domstol och skit

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
4 december 2014
Jag har fått det förklarat för mig att övriga ansikten maskeras automatiskt av integritetsskäl. Kan va felaktigt...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

49 Inlägg
4 december 2014
Trådstartare
skickar dem hem även om säg att jag satt själv i den skulle den ändå komma?

49 Inlägg
4 december 2014
Trådstartare
"Bilden som kameran har tagit på fordonet bearbetas manuellt. Passagerarplatsen maskeras oavsett om någon sitter där eller inte. I utredningen som följer används enbart den bild där passagerarplatsen är maskerad.

Under utredningen kontrolleras fordonet och möjliga förare i olika register. Bilden på föraren jämförs med pass- eller körkortsfoto. Om bilden på föraren stämmer med pass- eller körkortsfoto skickas ett underrättelsedokument med bild och mätdata till den misstänkta personen. Går det inte att identifiera föraren så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet."    -polisen.se

detta betyder alltså att de borde gå att slinka ur denna vad jag fattar de som då dem inte kan säga att han satt bredvid? big_smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 december 2014
p349freddan skrev:
detta betyder alltså att de borde gå att slinka ur denna vad jag fattar de som då dem inte kan säga att han satt bredvid? big_smile

ehm, ja du får citatet igen...

När det gäller uppgiftsskyldighet, är allmänna regler om vittnens
skyldigheter och rättigheter tillämpliga. Ingen kan tvingas att
lämna uppgifter till polisen. Under förundersökningen har polisen
emellertid möjlighet att höra ett vittne inför domstol. Den som
åläggs att avge vittnesmål inför domstol redan på detta stadium är
skyldig att lämna uppgifter av betydelse för utredningen. En vägran
att vittna kan medföra häktning i upp till tre månader. Vidare kan
ett vittne som ljuger inför domstol dömas till fängelse för mened.
Ingen av de nämnda reglerna är emellertid tillämplig, om lämnandet
av upplysningar skulle bidra till att vittnet anger sig själv eller
någon nära anhörig.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 883 Inlägg
4 december 2014
Vad är det för fel på folk som inte kan stå för sina misstag.
Moralen är ta mig fan körd i botten och man bör nog överväga att lämna in sitt körkort på närmaste polisstation och sen köpa sig ett busskort eller en cykel....

Fotograf på tierpidag.se

5 198 Inlägg
4 december 2014
Han behöver inte skvallra vem som körde.. och nej ägaren åker inte på att betala..

49 Inlägg
4 december 2014
Trådstartare
jag brukar stå för mina misstag men just nu är de lite ont om pengar så man kan ju försöka spara några tusen på detta så man kan göra något roligare för pengarna..

Forummoderator
26 341 Inlägg
4 december 2014
Hur kan man missa alla skyltar som förklarar vart kamerorna är..?
Är man så klantig att man missar dessa så får man nog stå för följderna också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

8 883 Inlägg
4 december 2014
p349freddan skrev:
jag brukar stå för mina misstag men just nu är de lite ont om pengar så man kan ju försöka spara några tusen på detta så man kan göra något roligare för pengarna..

Med den inställningen får vi hoppas att du inte har ett beslutsfatande arbete.
Senast redigerat av Hamilton (4 december 2014)

Fotograf på tierpidag.se

Yawn...
3 151 Inlägg
4 december 2014
Mack skrev:
Hur kan man missa alla skyltar som förklarar vart kamerorna är..?
Är man så klantig att man missar dessa så får man nog stå för följderna också.

Det finns kameror som inte är skyltade, brukar åka förbi en sådan då och då bara en bit hemifrån.

Men jag håller med, kör man för fort så får man skylla sig själv. Precis som att bankrånare får skylla sig själv om de åker fast. Det är brott båda två, hur man än vrider och vänder på det.

49 Inlägg
4 december 2014
Trådstartare
har jag någon stans påstått att de inte är ett brått? och som om ni inte skulle försöka komma undan när ni får böter på 3 gånger så mycket som månadsinkomsten ligger på? är de orimligt då att jag vill slippa?

och då kommer frågorna varför kör du inte lugnare då? för att jag skulle missat tåget annars...
men ja jag är den enda som vill slippa lite böter här inne så filma er själva nästa gång ni kör för fort och lämna över er själva direkt....

Yawn...
3 151 Inlägg
4 december 2014
p349freddan skrev:
har jag någon stans påstått att de inte är ett brått? och som om ni inte skulle försöka komma undan när ni får böter på 3 gånger så mycket som månadsinkomsten ligger på? är de orimligt då att jag vill slippa?

och då kommer frågorna varför kör du inte lugnare då? för att jag skulle missat tåget annars...
men ja jag är den enda som vill slippa lite böter här inne så filma er själva nästa gång ni kör för fort och lämna över er själva direkt....

Det svider alltid att behöva betala böter, det är lite det som är idén...

Nu vet jag inte hur långt du körde, och jag vet inte hur snabbt du körde, men säg att du körde 10 mil. Kör du i 110 km/h istället för 100 km/h så sparar du knappt 5 minuter. På 1 mil så är det alltså 30 sekunder sparad tid. Är det värt det? Tydligen ansåg du att det är värt risken, och då bör du ju betala ditt bötesbelopp och vara glad att du får behålla körkortet.

Om du nu har så ont om pengar så borde du ju istället köra lugnt och bränslesnålt, så har du ett antal kronor över varje månad istället plus att du riskerar inte att få böter. Låter betydligt smartare tycker jag.

Det är skillnad på att ange sig själv för ett brott jämfört med att inte stå för det man gjort när man åker fast, i alla fall enligt mig.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
4 december 2014
p349freddan skrev:

Hur jävla lite tjänar du? Eller fick du 50000 i böter?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Sök