3481
Sök

Slirande koppling volvo 740, behöver en liten förklaring

239 Inlägg
12 december 2014
Trådstartare
#1
Har en volvo 740 där kopplingen är tvärslut, den bytts  imorgon men har en fråga för o lära mig hur saker och ting fungerar.

Ju lägre växel, desto bättre greppar den. Alltså, jag kan maxgasa i 1an och den greppar hela vägen upp till varvstopp, medans på 2an slirar den mycket lättare. Ju högre växel desto mindre kan jag gasa/accedera. På 4an/5an kan jag i stort sätt bara hålla hastigheten, annars slirar den.

Borde det inte vara tvärtom? Att 1an är ju den "starkaste" växeln, så det är där den borde slira, och klara högre växlar?

Tänker jag heltokigt?

Mvh

2 250 Inlägg
12 december 2014
#2
Nej. Koppla på en bautasläpvagn. När går det lättast att dra iväg? På 1:an eller 4:an?
Jo 1:an. Därför att motorn kan då snurra många varv med liten kraft, då kardan,  ut från lådan gör färre varv.

Som på en cykel. När får vaderna jobba mest, överföra mest kraft...

239 Inlägg
12 december 2014
Trådstartare
#3
Så kort och gått, det är fullt normalt att bilen slirar mer på höga växlar än låga?

5 676 Inlägg
12 december 2014
#4
Fulllt normalt att det slirar på högre växlar när kopplingen är slut eftersom det blir tyngre för motorn att driva vid en högre växel och blir då även jobbigare för lamellen.

Hög växel gör så att det blir lättare för bakhjulen att snurra motorn = motståndet från hjulen blir högre (eller hur jag nu bäst ska förklara det)

Det är ju inte för skojs skull metoden för att prova om kopplingen är fräsch är att stampa till på kopplingspedalen när man håller full gas på högsta växeln.
Senast redigerat av simlar (12 december 2014)


239 Inlägg
12 december 2014
Trådstartare
#5
Tack för svaren!


Sök