Anna2014 skrev:
googlar jag på E 36 Compact (halvkombi) så är det så hans bil ser ut. Jag kan tänka mig beggat eller nytt, beror lite på om priset skjuter i taket eller inte.. Kan köpa kompletta med däck eller bara fälgar, vad som än blir bäst! Vet att ska man köpa genom blocket borde man kunna en hel det om det, känns det som.
Har hört med en av hans jobbpolare och han tro att han har slängt sommardäcken och ska köpa nya inför sommaren, då blir det rätt kört att försöka lista ut dimensionen på hans sommardäck.
Kan jag alltså ända försöka lista ut dimensionerna?
Och TACK snälla alla för tipsen!
Yup, om du inte ska ta hänsyn till några gamla däck så är det bara att köpa något annat som
passar.
Ett exempel på vad du kan göra är att kolla däckdimensionerna som bilen hade när den registreringsbesiktades en gång i tiden:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx <- in med regnumret där och kolla sedan under däckdimension Axel 1 osv.
Min 323Ci karosskod E46 (snarlik fälg & däcksmässigt som E36) har följande uppgifter:
Däckdimension axel 1: 195/65R15 91V Fälgdimension axel 1: 6 1/2JX15/ET42
Däckdimension axel 2: 195/65R15 91V Fälgdimension axel 2: 6 1/2JX15/ET42
Dvs 195mm breda däck med 65% profil (av bredden) och 15" i diameter. 91 i lastindex (motsvarar en vikt som däcken ska klara, finns i tabeller) och V i hastighetsklassning (finns tabeller). Fälgarna var 6,5" breda och hade ett inpressningsdjup på 42mm (sistnämnda är måttet på var fälgens centrum som monteras mot bilen sitter i förhållande till mittpunkten på bredden på fälgen).
Dock vet jag att bilen levererades på vintern och hade då vinterhjul på. Sommarfälgarna var 7x16" ET47 och hade förmodligen något i stil med 205/55R16 i dimension. Förmodligen med över 91 i lastindex och förmodligen V eller mer i hastighetsklassning.
Vet man bara en originaldimension som passar (med lägsta lastindex och hastighetsklassning) samt vilka fälgar som passar (bredd & ET) så kan man räkna fram vad som passar om man justerar dimensioner och annat. Förutsatt att bilen inte är bôttsänkt eller något annat
Vet inte riktigt var du håller hus någonstans men här är ett exempel på en Blocket-annons:
http://www.blocket.se/blekinge/BMW_17__ … =6&w=32:a bilden visar ett par 17" fälgar som ser skapliga ut (borde inte provocera någon). Säljs lösa utan däck för 1000kr i Karlskrona - säkert ganska skapligt köp. Men då måste man köpa till däck och tusingarna börjar rulla iväg (4000-5000 för 4x "bra" däck med monteringskostnad) - beror på vilken prisklass man har. Ska man köpa helt nya kompletta hjul med (billiga) eftermarknadsfälgar får man nog räkna på mellan 6000 och 15 000 beroende på dimensioner och däck.
Bäst är nog att hitta några skapligt snygga 16" eller 17" fälgar med acceptabla däck som säljaren har använt på en likande E36. Dock så ska man väl sällan lita på vad säljare skriver i annonser - blir själv lite mörkrädd ibland.
http://www.blocket.se/hassleholm/Bmw_16 … =6&w=3 <- övre alternativet där kanske kan vara något, även om originalfälgar kan se lite trista ut. Är däcken OK så kan det vara ett bra köp för 1500:-.