3311
Sök

Toyota Starlet -86 Generator?

192 Inlägg
26 december 2014
Trådstartare
#1
Toyota Starlet -86 vägrar att starta,

När jag vrider om nyckeln så händer ingenting enbart batterilampan lyser. Har testat med ett helt nytt batteri men samma då också hmm

Det funkade att rulla igång bilen i början men inte längre..

Symptomen innan bilen dog var att det var ett väldigt högt vinande ljud från motorrummet. och alla lampor i instrumentpanelen lös svagt eller pulsade.

Generatorn som gett upp?

Yawn...
3 151 Inlägg
26 december 2014
#2
Vad har du för spänning på batteriet? Tror inte det är generatorn, för generatorns enda jobb är ju att ladda batteriet när motorn är igång.

192 Inlägg
26 december 2014
Trådstartare
#3
Mervolic skrev:
Vad har du för spänning på batteriet? Tror inte det är generatorn, för generatorns enda jobb är ju att ladda batteriet när motorn är igång.

jadu inte en susning just nu då bilen står ute under ett snötäcke. Ska det vara någon specifik?

Yawn...
3 151 Inlägg
26 december 2014
#4
ttefwes skrev:
Mervolic skrev:
Vad har du för spänning på batteriet? Tror inte det är generatorn, för generatorns enda jobb är ju att ladda batteriet när motorn är igång.

jadu inte en susning just nu då bilen står ute under ett snötäcke. Ska det vara någon specifik?

Har man för låg spänning så är bilen "heldöd", var bara det jag tänkte på. Vet inte riktigt var gränsen går, men man vill ju ha runt 12 Volt spänning mellan polerna när bilen är avstängd, och minst 13.5 Volt när den är igång (spänningen blir högre när generatorn laddar). Ju högre desto bättre, men har du över 16 Volt ska man börja oroa sig. smile

192 Inlägg
26 december 2014
Trådstartare
#5
Mervolic skrev:
ttefwes skrev:
Mervolic skrev:
Vad har du för spänning på batteriet? Tror inte det är generatorn, för generatorns enda jobb är ju att ladda batteriet när motorn är igång.

jadu inte en susning just nu då bilen står ute under ett snötäcke. Ska det vara någon specifik?

Har man för låg spänning så är bilen "heldöd", var bara det jag tänkte på. Vet inte riktigt var gränsen går, men man vill ju ha runt 12 Volt spänning mellan polerna när bilen är avstängd, och minst 13.5 Volt när den är igång (spänningen blir högre när generatorn laddar). Ju högre desto bättre, men har du över 16 Volt ska man börja oroa sig. smile

Okej men tänkte eftersom jag köpte ett flong nytt batteri så borde det ha funkat hmm
Senast redigerat av ttefwes (26 december 2014)

Yawn...
3 151 Inlägg
26 december 2014
#6
ttefwes skrev:
Okej men tänkte eftersom jag köpte ett flong nytt batteri så borde det ha funkat hmm

Det känns så... Laddade du batteriet innan du provade det?

192 Inlägg
26 december 2014
Trådstartare
#7
Mervolic skrev:
ttefwes skrev:
Okej men tänkte eftersom jag köpte ett flong nytt batteri så borde det ha funkat hmm

Det känns så... Laddade du batteriet innan du provade det?

Japp

192 Inlägg
26 december 2014
Trådstartare
#8
men hade det varit ett vinande ljud  med dåligt batteri?

Yawn...
3 151 Inlägg
26 december 2014
#9
Kan tänka mig att det vinande ljudet är något slags slirande av generatorremmen, om generatorn får jobba på högvarv för att försöka ladda batteriet. Men det är svårt att säga utan att veta hur det låter.

Kan även tänkas vara ett enkelt fel som t ex trasigt rattlås?

10 Inlägg
26 december 2014
#10
Låter som startmotorn


Yawn...
3 151 Inlägg
26 december 2014
#11
Volvo_EMN skrev:
Låter som startmotorn

Tanken slog mig med, men borde inte fler kontrollampor lysa då? Som jag förstod det var det enbart batterilampan som lyste?

10 Inlägg
26 december 2014
#12
När ja hade startmotor problem så om man vred på nyckeln hände de inget, Minns inte om de ska lysa fler kontrolllampor tongue men som sagt kan vara annat med som spelar in, typ kolla jordkabeln till batteriet kan vara dålig kontakt också
Senast redigerat av Volvo_EMN (26 december 2014)


192 Inlägg
26 december 2014
Trådstartare
#13
ska kolla jorden till batteriet imorgon när jag skottat fram bilen smile

192 Inlägg
26 december 2014
Trådstartare
#14
Volvo_EMN skrev:
När ja hade startmotor problem så om man vred på nyckeln hände de inget, Minns inte om de ska lysa fler kontrolllampor tongue men som sagt kan vara annat med som spelar in, typ kolla jordkabeln till batteriet kan vara dålig kontakt också

När jag vrider om nyckeln så är det enbart batterilampan som lyser även att jag har testat mmed helt nytt batteri hmm

736 Inlägg
26 december 2014
#15
Mät spänningen på batteripolerna med;

1. Helt avstängd (ska vara ca 12,8 V med helt laddat batteri. 12,0 V är helt tomt)
2. Nyckeln i läge I (bör inte sjunka från steg 1)
3. När du vrider om för att starta

När du vrider för start ska inte spänningen falla mer än någon volt, annars är problemet startmotorn eller batteriet. Faller spänningen inte alls är det problem med strömmatningen till startmotorn.
Senast redigerat av frasse4 (26 december 2014)


192 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
#16
frasse4 skrev:
Mät spänningen på batteripolerna med;

1. Helt avstängd (ska vara ca 12,8 V med helt laddat batteri. 12,0 V är helt tomt)
2. Nyckeln i läge I (bör inte sjunka från steg 1)
3. När du vrider om för att starta

När du vrider för start ska inte spänningen falla mer än någon volt, annars är problemet startmotorn eller batteriet. Faller spänningen inte alls är det problem med strömmatningen till startmotorn.

Japp inga fel där, har testat med starthjälp, gått igenom alla jordpunkter och testat rullstart men vill inte hmm

10 Inlägg
2 januari 2015
#17
bränslepump eller toppackning kanske


2 848 Inlägg
2 januari 2015
#18
frasse4 skrev:
Mät spänningen på batteripolerna med;

1. Helt avstängd (ska vara ca 12,8 V med helt laddat batteri. 12,0 V är helt tomt)
2. Nyckeln i läge I (bör inte sjunka från steg 1)
3. När du vrider om för att starta

När du vrider för start ska inte spänningen falla mer än någon volt, annars är problemet startmotorn eller batteriet. Faller spänningen inte alls är det problem med strömmatningen till startmotorn.

Nu är du väl ute på cykeltur?

12 volt på ett 12 volt batteri är väl inte helt tomt, borde till och med dra igång en liten starlet.....

192 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
#19
Bränslepump eller topppackningen ska väl ändå inte göra så batterilampan lyser? vrider jag om nyckeln så är det enbart batterilampan som lyser inget annat. inte ens ett litet klick från relä eller startmotor osv

Yawn...
3 151 Inlägg
2 januari 2015
#20
uhlin skrev:
frasse4 skrev:
Mät spänningen på batteripolerna med;

1. Helt avstängd (ska vara ca 12,8 V med helt laddat batteri. 12,0 V är helt tomt)
2. Nyckeln i läge I (bör inte sjunka från steg 1)
3. När du vrider om för att starta

När du vrider för start ska inte spänningen falla mer än någon volt, annars är problemet startmotorn eller batteriet. Faller spänningen inte alls är det problem med strömmatningen till startmotorn.

Nu är du väl ute på cykeltur?

12 volt på ett 12 volt batteri är väl inte helt tomt, borde till och med dra igång en liten starlet.....

Om batteriet är obelastat räknas 12 volt som tomt, jo. Lägger du till belastning på batteriet (t ex tändningsläge) så sjunker spänningen under 12 volt, även fast batteriet inte är tomt.


Sök