2746
Sök

Missljud vattenpump/generator/remskivor

172 Inlägg
28 december 2014
Trådstartare
Halloj!

Har ett par problem med min Volvo som rullat drygt 20000 mil.
För det första började den misstända häromdagen och gå hackigt på höga varv, jag förmodar att det är tändspolen(går det att felsöka?).

Det andra problemet är att nu när jag startade lät det väldigt konstigt från motorn, öppnade huven och ljudet jag möttes av var detta: https://vid.me/UE6f

Jag lokaliserade ljudet till området runt vattenpump/generator/remskivor men vet inte riktigt vad det är som kan låta. Lager till remskivor? Vattenpumpen som packar ihop? Vad tror ni och hur kan jag testa vidare?

EDIT: Kamrem är bytt för ~1000 mil sedan.

Edit: Missljudet berodde på kylan (-20) och att den stått länge . Efter att fått stå inomhus ett par dagar och en ordentlig service försvann allt. Fortsätter med att älska Volvos bilar. Hade det vart en Renault hade den skrotats 😀
Senast redigerat av mwiechert (11 februari 2016)

604 Inlägg
28 december 2014
Läs felkoder så ser du vilken spole som strular.
Bytte du vattenpump när du bytte remmen?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

172 Inlägg
28 december 2014
Trådstartare
bronco_z skrev:
Läs felkoder så ser du vilken spole som strular.
Bytte du vattenpump när du bytte remmen?

Har inte lyckats få ut någon felkod än, men tror mätaren inte synkar med bilen riktigt..

Nej vattenpumpen byttes inte då!

604 Inlägg
28 december 2014
Då är det bara att pilla bort kåpan och kontrollera pumpen innan du kör mer.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

4 462 Inlägg
28 december 2014
S70 har väl bara en spole

172 Inlägg
28 december 2014
Trådstartare
bronco_z skrev:

Hur avgör jag skicket på den?

zzr94092 skrev:
S70 har väl bara en spole

Stämmer bra!

4 462 Inlägg
28 december 2014
börja med att ta bort multiremmen innan du gör något mer,blir det tyst då så skulle jag gissa på generatorn,vad jag hört av din film..den remmen driver servo,gen,ac..sitter ju så klart några löphjul o spännare,så känn på dom åxxå

172 Inlägg
28 december 2014
Trådstartare
zzr94092 skrev:
börja med att ta bort multiremmen innan du gör något mer,blir det tyst då så skulle jag gissa på generatorn,vad jag hört av din film..den remmen driver servo,gen,ac..sitter ju så klart några löphjul o spännare,så känn på dom åxxå

Hur får jag av och på den på rätt sätt? Sitter det spännare, var?

4 462 Inlägg
28 december 2014
köp en Hyenes bok om bilen,enklast så,,,men sitter en fjädrande spännare,men kom ihåg HUR REMMEN ÄR DRAGEN,blir väldigt mycket funderande annars..jag har ingen bild på spännaren,men finns säkert någon annan här som kan fixa det.

172 Inlägg
28 december 2014
Trådstartare
bronco_z skrev:

Är det vattenpumpen som sitter ovanför generatorn? En gjutjärnskåpa? Blev osäker nu iom att pumpen sitter vid kamrem på så många andra bilar..

4 462 Inlägg
28 december 2014
servopumpen  sitter ovanför  generatorn,vattenpumpen sitter "inne vid kamremmen"drivs även av kamremmen..
köp en Hyenes bok,finns på biltema..

4 462 Inlägg
30 december 2014
ja,det är ett bekymmer med att veta vad man ska fylla i,man kan ju inte lita på vad tidigare ägare har haft för sig,,
vad står det i instr,boken? Kör på vad som står i den,gör så här när du ska byta/fylla,,fyll fult upp,ratta fullt v/h,sug ur oljan,fyll i olja o gör samma som förut,gör så några ggr,så är oljan bytt,jag har gjort så på några bilar

172 Inlägg
30 december 2014
Trådstartare
zzr94092 skrev:
ja,det är ett bekymmer med att veta vad man ska fylla i,man kan ju inte lita på vad tidigare ägare har haft för sig,,
vad står det i instr,boken? Kör på vad som står i den,gör så här när du ska byta/fylla,,fyll fult upp,ratta fullt v/h,sug ur oljan,fyll i olja o gör samma som förut,gör så några ggr,så är oljan bytt,jag har gjort så på några bilar

Det står bara Volvo servoolja tyvärr..

4 462 Inlägg
30 december 2014
CHF eller ATF står det inget sådant? vill du skriva reg n:r här?  -99 är i gränslandet om röd/grön olja
Senast redigerat av zzr94092 (30 december 2014)

4 462 Inlägg
31 december 2014
Servostyrning   

Volym : Volym 0,8 liter 

Användning : Normal
Intervall : Kontrollera 15000 km / 12 månader
Produkter : Pentosin CHF 11S PDB SDB

Så här står det på ok/Q8 olje guiden..även på Autoexperten.

172 Inlägg
31 december 2014
Trådstartare
zzr94092 skrev:
Servostyrning   

Volym : Volym 0,8 liter 

Användning : Normal
Intervall : Kontrollera 15000 km / 12 månader
Produkter : Pentosin CHF 11S PDB SDB

Så här står det på ok/Q8 olje guiden..även på Autoexperten.

Skönt med lite konkret info. Och CHF är den gröna oljan om jag inte fattat fel?
Tack så jättemycket för hjälpen!

4 462 Inlägg
31 december 2014
CHF= Grön,men kör runt o tappa ur några ggr,som jag skrev tidigare

Sök