Tjena
Här i denna projekttråd kan du följa restorationen av min nyinköpta Volvo 850 GLT från 1997 som jag har tänkt att få så lik en 850R bil som möjligt.
Iden om just detta projekt föddes för många år sedan, då jag själv är uppvuxen just med en Volvo 855.
Allt började 1997 när min farsa och morsa bestämde sig för att en ny bil skulle inhandlas, valet föll för just 850, så familjen begav sig till Volvo tjänstebilar i Torslanda för att ta sig en närmare titt på Volvos storsäljare.
Väl på plats så stod klart att det fanns två stycken 855:or från 1996 på volvohandlarens uppställningsplats som var intressanta, en mossgrön och en turkosblå, båda var såpass lika i utrustning och miltal så farsan och morsan lät mig och min bror välja bil, och valet var lätt vi skulle självklart ha den turkosblå 850in.
Tidigare i mitt liv hade vi haft 740 men det här var något helt nytt och unikt, och det var där jag vill minnas att mitt intresse för bilar startade.
Denna 850 hade vi i familjen under många år, det blev många resor kors och tvärs med husvagn bak bilen i hela norden, den tjänstgjorde i totalt 11 års tid innan den tillslut såldes iväg till min stora besvikelse.
Genom åren med bilen fick jag vara med och skruva på den.
Kan minnas att jag också satt och läste en del om bilen i instruktionsboken hur man skötte den på bästa sätt och hur den fungerade, och de var då jag upptäckte något intressant, boken var full med knappar och grejjer som vår bil saknade.
Tillslut fick jag luskat fram att vår bil var en utav de lägst utrustade bilarna som kallades Volvo 850 S 2,5, vilket egentligen betydde 144hk motor, fönstervevar, inga rails, med andra ord inte mycket bekvämligheter, det enda den var berikad med pga tjänstebilsutförandet var den mycket unika metalliclacken turkosblå pärlemor, Manuell AC, Airbag på passagerarsidan, startspärr, och insynsskydd.
I dagsläget har jag nog lärt mig det mesta som finns att veta om Volvos 800-serie genom fordonslinjen på gymnasiet och självklart genom mitt jobb på Volvo.
Är mycket tacksam för råd och tips, nu börjar de roliga, jaga delar och extrautrustning:)
/ Robin
Blocket annonsen