3396
Sök

Volvo 740 -90 bränslefel?

bambam
50 Inlägg
30 december 2014
Trådstartare
#1
Hej! Har en volvo 740 årsmodell 1990 som fått nåt konstigt fel. började med att den stog på tomgång med lite bensin i tanken så den började bluddra, stängde av bilen och åkte till macken och fyllde en dunk med bensin. Tankade i bilen o skulle starta.. Då startar den helt plötsligt inte, pumpen verkar inte gå heller längre. Kollat både 1ans och 11ans säkring(hela båda två) även testat med annat bränslerelä. Tog även ur pumpen ur tanken idag o körde direktström på. Fungerade klockrent, men när den är i tanken fungerar den inte... Nån som har nån aning om vad det kan vara? Att tillägga är att det endast sitter EN pump på bilen. Mvh

I don't drive fast, i just fly low!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
30 december 2014
#2
zhakkee skrev:
Hej! Har en volvo 740 årsmodell 1990 som fått nåt konstigt fel. började med att den stog på tomgång med lite bensin i tanken så den började bluddra, stängde av bilen och åkte till macken och fyllde en dunk med bensin. Tankade i bilen o skulle starta.. Då startar den helt plötsligt inte, pumpen verkar inte gå heller längre. Kollat både 1ans och 11ans säkring(hela båda två) även testat med annat bränslerelä. Tog även ur pumpen ur tanken idag o körde direktström på. Fungerade klockrent, men när den är i tanken fungerar den inte... Nån som har nån aning om vad det kan vara? Att tillägga är att det endast sitter EN pump på bilen. Mvh

Då har du en 91 isf. Med reginasprut. Du får väl ta reda på varför du inte får spänning till pumpen

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Bondmeckare
246 Inlägg
30 december 2014
#3
DiwraZ skrev:
zhakkee skrev:
Hej! Har en volvo 740 årsmodell 1990 som fått nåt konstigt fel. började med att den stog på tomgång med lite bensin i tanken så den började bluddra, stängde av bilen och åkte till macken och fyllde en dunk med bensin. Tankade i bilen o skulle starta.. Då startar den helt plötsligt inte, pumpen verkar inte gå heller längre. Kollat både 1ans och 11ans säkring(hela båda två) även testat med annat bränslerelä. Tog även ur pumpen ur tanken idag o körde direktström på. Fungerade klockrent, men när den är i tanken fungerar den inte... Nån som har nån aning om vad det kan vara? Att tillägga är att det endast sitter EN pump på bilen. Mvh

Då har du en 91 isf. Med reginasprut. Du får väl ta reda på varför du inte får spänning till pumpen

Exakt. LH 2.4 ska ha dubbla pumpar. Kolla om du har en vanlig LMM, har du det har du LH. Har du däremot bara en luftsensor/givare på slangen vid luftburken har du Regina.

Kolla upp det och återkom

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
30 december 2014
#4
Bamzefan skrev:
DiwraZ skrev:
zhakkee skrev:
Hej! Har en volvo 740 årsmodell 1990 som fått nåt konstigt fel. började med att den stog på tomgång med lite bensin i tanken så den började bluddra, stängde av bilen och åkte till macken och fyllde en dunk med bensin. Tankade i bilen o skulle starta.. Då startar den helt plötsligt inte, pumpen verkar inte gå heller längre. Kollat både 1ans och 11ans säkring(hela båda två) även testat med annat bränslerelä. Tog även ur pumpen ur tanken idag o körde direktström på. Fungerade klockrent, men när den är i tanken fungerar den inte... Nån som har nån aning om vad det kan vara? Att tillägga är att det endast sitter EN pump på bilen. Mvh

Då har du en 91 isf. Med reginasprut. Du får väl ta reda på varför du inte får spänning till pumpen

Exakt. LH 2.4 ska ha dubbla pumpar. Kolla om du har en vanlig LMM, har du det har du LH. Har du däremot bara en luftsensor/givare på slangen vid luftburken har du Regina.

Kolla upp det och återkom

Du har rätt men det är heller inte hela sanningen. Lh2.4 har inte alltid förpump och huvudpump. Turbomodellerna 95-98 har endast pumpi tanken

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Bondmeckare
246 Inlägg
30 december 2014
#5
DiwraZ skrev:
Bamzefan skrev:
DiwraZ skrev:

Då har du en 91 isf. Med reginasprut. Du får väl ta reda på varför du inte får spänning till pumpen

Exakt. LH 2.4 ska ha dubbla pumpar. Kolla om du har en vanlig LMM, har du det har du LH. Har du däremot bara en luftsensor/givare på slangen vid luftburken har du Regina.

Kolla upp det och återkom

Du har rätt men det är heller inte hela sanningen. Lh2.4 har inte alltid förpump och huvudpump. Turbomodellerna 95-98 har endast pumpi tanken

Det kan stämma, tänkte mest på sugmotorerna då jag knappt skruvat med turbomodellerna av dessa vagnar..

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
30 december 2014
#6
Bamzefan skrev:
DiwraZ skrev:
Bamzefan skrev:

Exakt. LH 2.4 ska ha dubbla pumpar. Kolla om du har en vanlig LMM, har du det har du LH. Har du däremot bara en luftsensor/givare på slangen vid luftburken har du Regina.

Kolla upp det och återkom

Du har rätt men det är heller inte hela sanningen. Lh2.4 har inte alltid förpump och huvudpump. Turbomodellerna 95-98 har endast pumpi tanken

Det kan stämma, tänkte mest på sugmotorerna då jag knappt skruvat med turbomodellerna av dessa vagnar..

Det tycker jag att du ska börja med. Hehe

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

bambam
50 Inlägg
30 december 2014
Trådstartare
#7
Tack för snabba svar.. Har Regina sprutet isånafall, ingen "vanlig" LMM.. Mvh

I don't drive fast, i just fly low!

Bondmeckare
246 Inlägg
30 december 2014
#8
zhakkee skrev:
Tack för snabba svar.. Har Regina sprutet isånafall, ingen "vanlig" LMM.. Mvh

Exakt, sitter endast en givare på slangen (Den inringade på bilden)

http://forumbilder.se/DF00C/2013-08-14-15-29-13-red.jpg
Senast redigerat av Bamzefan (30 december 2014)

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

477 Inlägg
30 december 2014
#9
Har du en pump "under" förarsätet så sätt på tändningen o knacka lite lätt på pumpen så hoppar den troligen igång igen. Väldigt vanligt att pumpen stannar när tanken börjar närma sig tom😊

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

2 250 Inlägg
30 december 2014
#10
Är inte så illa att pumpen i tanken går?

Har för mig att det kan  bli läck på rör eller slang mellan pump o sil i tanken.

bambam
50 Inlägg
31 december 2014
Trådstartare
#11
Problemet löst, en lödning som släppt pyttelite på armaturen (kablaget till pumpen) så nu går bilen igen, tack för svaren ändå! big_smile

I don't drive fast, i just fly low!

2 250 Inlägg
31 december 2014
#12
Tur att det var så lite.

Gott nytt år


Sök