4079
Sök

Köpråd: Lupo 3l eller C1/P107

Yawn...
3 151 Inlägg
2 januari 2015
#21
DasAuto skrev:
Turbo_Erik skrev:
DasAuto skrev:

0.5-0.55 som du anger är möjligtvis din aktuella förbrukning vid de hastigheterna.
Jag hade tidigare en Polo 2010 1.4 som skall dricka mindre än färra generationen, och den kom jag inte under 0.59 på en tank. Kör blandat.

0,59l/m blandat ja. Men skulle du köra landsväg (80-90km/h) så skulle du komma ner under 0,5l/m.
Konstigt vore annars, på en 10 år nyare bil.

Finns ingen som "bara" kör landsväg. Älskar när folk pepprar på sina förbrukningssiffror. smile

Kan sätta min högra balle på att ingen här på gorg enbart kör landsväg med en bil. Förbrukningen blir alltid högre än vad man försöker simulera i sitt huvud.

Beror väl på hur man definierar det. Landsväg som i att man parkerar på landsvägen både vid start och stopp, eller landsväg som i att man kör landsväg enbart förutom när man svänger in i en tätort där man har sitt boende/jobb?

Om det är definition nr 1 så är det nog ingen som har det så, nej. Men det finns dom som har en pendlingsbil som dom uteslutande använder enligt definition nr 2. Jag anser dock att båda definitionerna är att köra "enbart landsväg", blandad körning kan man inte tala om förrän blandningen åtminstone är 25% stadstrafik.

Det jag tycker är förvirrande är dock när folk använder just uttrycket "blandad körning". För min del är blandad körning ca 30% stadstrafik och resten landsväg, men för många är det kanske 50/50 eller bara 30% landsväg. Hur definieras "blandad körning" enligt t ex biltillverkare?

Evildan
3 januari 2015
#22
Mervolic skrev:
DasAuto skrev:
Turbo_Erik skrev:
0,59l/m blandat ja. Men skulle du köra landsväg (80-90km/h) så skulle du komma ner under 0,5l/m.
Konstigt vore annars, på en 10 år nyare bil.

Finns ingen som "bara" kör landsväg. Älskar när folk pepprar på sina förbrukningssiffror. smile

Kan sätta min högra balle på att ingen här på gorg enbart kör landsväg med en bil. Förbrukningen blir alltid högre än vad man försöker simulera i sitt huvud.

Beror väl på hur man definierar det. Landsväg som i att man parkerar på landsvägen både vid start och stopp, eller landsväg som i att man kör landsväg enbart förutom när man svänger in i en tätort där man har sitt boende/jobb?

Om det är definition nr 1 så är det nog ingen som har det så, nej. Men det finns dom som har en pendlingsbil som dom uteslutande använder enligt definition nr 2. Jag anser dock att båda definitionerna är att köra "enbart landsväg", blandad körning kan man inte tala om förrän blandningen åtminstone är 25% stadstrafik.

Det jag tycker är förvirrande är dock när folk använder just uttrycket "blandad körning". För min del är blandad körning ca 30% stadstrafik och resten landsväg, men för många är det kanske 50/50 eller bara 30% landsväg. Hur definieras "blandad körning" enligt t ex biltillverkare?

Så här
http://teknikensvarld.se/hur-kors-eu-cykeln-129408/
http://www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.php
http://www.dieselnet.com/standards/cycles/#eu

Jag kör i snitt 48mil/vecka, av dessa kör jag 45mil enbart landsväg/motorväg till och från arbetet sträckan Eskilstuna-Köping med ett eventuellt stopp på en 60km/h sträcka där det är placerad en trafiksignal som närapå aldrig lyser rött.
Inte enbart landsväg, men förbannat nära för att någon skall förlora en pungkula.
wink
Senast redigerat av Evildan (3 januari 2015)

Yawn...
3 151 Inlägg
3 januari 2015
#23
Evildan skrev:
Så här
http://teknikensvarld.se/hur-kors-eu-cykeln-129408/
http://www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.php
http://www.dieselnet.com/standards/cycles/#eu

Jag kör i snitt 48mil/vecka, av dessa kör jag 45mil enbart landsväg/motorväg till och från arbetet sträckan Eskilstuna-Köping med ett eventuellt stopp på en 60km/h sträcka där det är placerad en trafiksignal som närapå aldrig lyser rött.
Inte enbart landsväg, men förbannat nära för att någon skall förlora en pungkula.
wink

Tack för länkarna, men där verkar inte stå något om blandad körning? Är blandad körning bara ett snittvärde av de två resultaten (stadskörning och landsvägskörning)?

526 Inlägg
3 januari 2015
#24
Nu var det ju inte detta tråden handlade om smile Men som jag har skrivit tidigare så åker jag 12 mil om dagen.
Nykvarn-Kista. På morgonen så behöver jag varken röra bromspedalen eller växelspaken efter att jag kört på motorvägen (E20) i Nykvarn och 5,5 mil ytterligare. När jag svänger av i Kista (E18) så bromsar jag på avfarten..

Likadant hem, dock så är det köer mellan Karolinska till Essingeöarna.

Detta kallar iaf jag landsvägskörning. Ingen bor ju precis vid E4an och jobbar på avfarten..


1 160 Inlägg
3 januari 2015
#25
Suzuki alto 11a .kört 6000 mil nu snittar 0,53  enda jag gjort är service.kamkedja högt växlad.pendlar landsväg motorväg.

122 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
#26
Var och tittade på en Peugeot 107 idag. Bilen i sig var helt okej, jag satt faktiskt bra, lite lågt men samtidigt hade kanske 10cm till taket med mina 185cm. Stolen längst bak var ett måste. Som någon säkert kommenterat, den 3cylindriga maskinen för ett rätt ordentligt liv redan på tomgång. Personligen är jag ovan vid att det låter som det "fattas en cylinder".
Rullade iväg över en grusad asfaltsplätt och redan i 20 km/h så lät det som stenarna skulle blästra sig igenom plåten. Tyvärr var jag aldrig uppe i mer än 60 km/h, men bilen kändes rätt kvick, synd bara på oljudet.

Nu tittade jag visserligen inte om det var ett stort hål i golvet någonstans, men så upplevde jag bilen, tyvärr.
Jakten fortsätter...



Sök