Ja då har det skruvats igen.
Får börja med att tacka sponsor-Robban för den utmärkta finishen i lackarbetet trots att spraymunstycket bråkade med dig i början.
Tack för alla bilderna med, för nu syns det ju att jag har gjort nåt, ett bildbevis på att jag ligger där på marken iaf.
Första delen som återmonterades när packboxen var på plats är svänghjulsplattan aka flexplate.
Kopplingspaketet i sin nya färg,mycket stiligt.
Baksidan med 3 bultar som får rensa ut gängorna lite där det vart färg.....
Japp här är dom.
Blå pil = 6 st bultar som håller fast flexplaten på veven och nu är dom momentdragna med gänglåsning på.
Gul pil= Den styrpiggen som kopplingen ska passas in i,det går bara montera på ett sätt.
Grön pil= Genom dessa hålen så bultas kopplingen med 3 bult bakifrån genom det stora hålet som Vita pilen pekar på.
Det är trångt mellan oljetråget och baksidan sprängkåpan, så trångt att man får kapa ner en 17mm lednyckel för att komma åt de tre bultarna till kopplingen.
Nu började jobbet med att montera växellådan igen och då togs det inte mycket bilder.
Det enklaste var att lägga lådan på magen och åla in under bilen och lyfta den på plats, men jag testade ju givetvis med domkraft först och ställde till det lite för mig men tillslut löste jag det.
Jag drog dit några utav växellådans bultar så att den satt fast och började montera all kringutrustning som behövs för att starta, intercoolern med rör och gasspjäll och koppla in växellådans el.
Ja så startar vi då.....klick.....klick rrröööööövbatteri tänkte jag och hämtade laddaren.
Lät batteriet ladda natten till lördag.
Lördag morgon tänkte jag smita ut till bilen men blev påmind rätt snabbt att det var dags att åka till Ikea för att handla garderober.
Det var ju ett nödvändigt ont då vi inte hade plats som det var nu.
Tillbaka från den resan, ja då skulle det ju monteras ihop med.....batteriet fick ladda långt in på söndag förmiddag vilket inte var något negativt direkt.
Nu var jag fri att skruva igen, då startar vi med nyladdat batteri.....klick.....klick.....klick.....
Jag tog det hela med ro och gick och hämta storsläggan för nu skulle startmotorn få se på grejer....men så hände nåt kul, jag tänkte logiskt.
Kontrollerade att det var bra jord vid växellådan och tänkte ett steg längre, stratmotorn får ju sin jord genom växellådan och de 2 längsta bultarna som håller växellådan håller även startmotorn på plats vilket i sin tur betyder att det blir jordning till startmotorn genom dessa 2 bultar.
Hastighetsrekord i demontering av diverse grejer för att komma åt att montera startmotorns bultar och tillbaka med skiten igen och start brummmm!
Tack vare detta extrameck så kom jag inte längre än att testa på tomgång, han stod en 15-20 min och puttrade och inget läckage ännu iaf.
När tid finnes så ska det i växellådsolja och provköras på väg i rätt arbetstemperatur.
Just nu står han så här