3483
Sök

Smart fortwo -00 motorrenovering mm.

En liten smartfortwo som ska få en motorrenovering mm.

160 224 Visningar
Projektet avslutat 1 december 2015
72 Inlägg
23 april 2015
#241
Skruvar till det skrev:
torvic skrev:
Skruvar till det skrev:

Nä precis inga höga förväntningar för då blir man bara besviken, men du hade väl chippat en av dina?
Var gjorde du det och pris? optimerades även växellådan så det gick snabbare mellan växlingar?

Stämmer!
Jag har chippat min via TMC hos en kille här nere i Skåne. Fick betala 2900kr utan kvitto och garanti. Den blev piggare i motorn men det som jag märkte mest var att den växlade ner snabbare. Men ingen jätte skillnad upp tycker jag. Men en sak som verkligen gör skillnad för körupplevelsen är att sänka/byta fjädrar. Bilen blir stabilare och gungar inte alls lika mycket vid växlingar.

Har steg 1 om du kollar länken.
http://www.tmchiptuning.com/sv/val-av-f … =2004-2007

Ja jag nämnde det för min fru och hon sa nej den ska inte sänkas, får väl se när hon studsat runt i den tillräckligt om hon ändrar sig.
Så det är ju hennes bil och då blir det som hon vill,jag är ju rätt sugen på att skaffa mig en smart till och göra samma med den, först renovera motorn och sen trimma och greja:)

Det ligger nog längre fram i tiden men det är fler och fler av dom tidiga smartarna som havererar så dom blir billiga då.

Visst blir den stötigare. Därför jag bara har sänkt min 450 cab och 451 ska vara original på den punkten. Som du själv skrev man kan få dessa bilar till riktigt bra pris. Jag har firmabil till jobbet varje dag och kör bara dessa några enstaka mil i veckan. Får se hur länge jag tycker dem små bilarna är roliga, har lätt för att tröttna och hitta nya projekt smile.

72 Inlägg
11 maj 2015
#242
Hur går det med Smarten? Besiktigad? Byggt avgassystem?

1 702 Inlägg
13 maj 2015
Trådstartare
#243
torvic skrev:
Hur går det med Smarten? Besiktigad? Byggt avgassystem?

Det kommer ett litet inlägg i min tråd snart.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
13 maj 2015
Trådstartare
#244
Ja det har inte hänt så mycket med smarten, fucking fiestan skulle ju igenom besiktningen först. Ett framdäck kvar att byta och sen ombesiktning på den.

Det som konstaterats är att jag inte har ett enda bra batteri som passade smarten så jag åkte till biltema och köpte nytt, det är 4 års garanti på dom så det känns bra.

Jag gav mig på handbromsen häromdan och det skulle jag inte gjort.
För det första så rörde sig inte automatjusteringen alls den var helt kass.
För det andra så när man börjar pilla med nåt gammalt så slutar det alltid med att man får köpa allt nytt, damasken till hjulcylindern sa tack och hej och det börja läcka som ett såll.

Så ebay fick det bli och där hittades faktiskt ett kit med handbromsbackar som redan var ihopmonterade med nya justeringsgrejer och det behövdes verkligen samt det följde även med monteringssatsen.

Sen hittade jag ett par hjulcylindrar på en annan sida så det är också på väg hem.

Som vanligt så hatar jag handbromsjobb och trodde verkligen jag skulle slippa denna gången men näää såklart inte.
Kommer kännas grymt bra inför besiktningen iaf och en massa år framöver med när det är klart.

Återkommer med uppdatering med det tråkiga jobbet och lite bilder.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
18 maj 2015
Trådstartare
#245
I söndags var det fint väder så då passade jag på att greja handbroms.

Jag har ju beställt nya bromsbackar där allt ska ingå, även justeringen för handbromsen men jag var nyfiken på hur mekanismen ska fungera eftersom det är så lite info om det på nätet så fick jag demontera mina egna grejer.

Precis här var det ett litet hål i gummidamasken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-46545269bb0244a9a0e0f129be0e60d1.jpg


Grön pil: visar ytterligare läckage från hjulcylindern även på den högra sidan.
Blå pil: The starwheel som det heter  på youtube, vi säger väl kugghjul eller nåt.
Det är iaf den man justerar bromsbackarna med och det var denna som inte ville röra sig alls.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d7d31f5fd0a79578507ab452d6d9c9be.jpg

Här syns tydligt att cylindrarna bak har läckt länge, en massa bromsdamm som lagt sig i bromsvätska och göttat till sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-77c4ca2354470455ae2e63a4eee6e2ee.jpg

Andra sidan lika sketet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c33369774ca2098c90c46d27b5e70fb8.jpg

Nu när jag efter 5 minuter hade fått loss allt det här så börjar jag undra varför jag tidigare hatat handbromsjobb för det var ju inga problem det här, kan det varit att jag skruvat till mig erfarenhet, tur, eller är det helt enkelt skicklighet..... döm själva.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8296cea055ea79411096ccef5ce7541b.jpg

Här är den felande länken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-54ac97b1b4bb41085924a0020b0b728a.jpg

Satte fast han i skruvstädet och borstade med stålborste över gängorna, sen spraya lite wd-40 och vänta en kaffepaus.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1ccc975123ceed5af3880e5270422e19.jpg

Tog mig en polygrip och hjulet lossade på en gång det var absolut inga problem där.
Så jag skruvade ut den lite spraya,borsta och skruvade fram och tillbaka tills den gick lätt på gängorna överallt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5310a7ca2b40e8ab60f33545ce02c8a8.jpg

Så när den kom loss tog jag muttern och blåste rent ifall det skulle finnas nån skit i gängorna där.
Satte tillbaka den och märkte att den var felgängad så när man då justera den inåt som man spänner åt en vanlig gängad mutter då backar den istället och trycker då bromsbackarna utåt mot bromstrumman.
Så för att spänna handbromsen är det på höger sida medsols som gäller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bba6d526d359b0e135399ecc6ab9638a.jpg


Japp jag fixade handbromsen så det gick att spänna den, det var lite pilligt att hitta kugghjulet med en plattmejsel genom ena hjulbultshålet men man fick gå på känsel och lyssna efter klickljudet som blir när man spänner.

Det här är ju inte rätt sätt enligt Smart att justera handbromsen på, men eftersom jag har läckande hjulcylindrar så kan jag inte trampa först på bromspedalen och sen rycka i handbromsspaken 30 ggr ( tills det slutar klicka i justeringen) så det blir samma sak som jag gjorde fast manuellt och utan att trampa ut en massa bromsvätska i onödan.

Avgassystem är beställt och då blev det ett orginal för frun bestämmer,hennes bil.
Jag får vänta tills jag hittar nåt nytt projekt och har råd med det, för då blir som jag vill.

Så hjulcylindrar kommer nog i veckan och avgas i början av nästa vecka och då är det bara att besiktiga.

Vidare så har jag satt in det nya batteriet och det håller laddningen bra för efter typ 4-5 dagar så var volten på 12,65 avstängd bil.

Jag fick i början runt 14 volt när generatorn laddar men nu har det sjunkt till 13,73 men det kan vara dålig kontakt nånstans, antingen på plussidan eller jorden eller så är regulatorn kass.

Jag ska göra lite enkla test med multimetern och återkommer med en liten guide om det senare.
Senast redigerat av Skruvar till det (18 maj 2015)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 030 Inlägg
18 maj 2015
#246
Såg ju inte alltför vackert ut runt bromsmekanismen där!
Inte bara jag som behöver nytt avgassystem alltså wink

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

1 702 Inlägg
5 juni 2015
Trådstartare
#247
Lång väntan på avgassystemet, men så blir det när man beställer från ebay ibland.
Det var ju halva priset mot sverige som vanligt så det får vara värt att vänta.


P står för awesome POWER!
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b2e21b1c19656c0660eecd9f4845fed6.jpg


Här är den enda upphängningen som behövs och 2 bultar håller fast avgassystemet i nedre delen av växellådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-15f393c32be97f9a1fe064bea28723c2.jpg

Sen sitter ju denna flänsen fast mot grenröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-02c2136486cabde2433db398ecda6017.jpg

Det här var ju smart eller ?? ja om man fått med en plugg så hade man kunnat välja om lambdan ska sitta här eller ej. Men det fick jag inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8cb04890f1e27ac6815497da132b6e8e.jpg

Här sitter ju min lambdasensor orginal, i grenröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0642e074a8c743694440993781b7dc81.jpg


Japp jag vet ju att biltema har lambdamutter man kan svetsa på plats och där får man med en plugg men jag gick in i det evigt stökiga garaget och det här händer aldrig gott folk, att man går in och efter 2 sek hittar det som behövs.

Lägg då till att vi snackar en plugg som är väldigt ovanligt att man har hemma.
Men där låg den minsann, gött nöjd blev jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b8bb1de3d991ac29079b2a005d4a61d6.jpg

Tadaaaaa! Kände mig som när man hittar nåt viktigt när man spelar Zelda, allt stannar upp och en glad melodi spelas..... Hrm fan nu måste jag spela zelda snart igen, får hoppas på en regnig semester...
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bb4ea275bb3fb5b95071291170ad5621.jpg

Ja den passade också. Hade vart lite retsamt annars.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2daafd680eb66a5180479ec0b90d0c18.jpg

Tyvärr dog mobilen så det blev inga kort med avgassystemet monterat.
Detta var det sista jobbet som skulle göras innan besiktningen....eller......

Såklart det inte var säger Smarten som gärna vill tveka på startmotorn lite då och då.
Men jag tar fram mitt favoritverktyg multimetern och kollar batterivolten när motorn är igång och får 13,73 som pendlar ner till 13,34 som lägst.

Ok nu när både startmotorn och generatorn inte ger full kräm så bör det vara relaterat till dålig kontakt antingen på plus eller minussidan.

Jag riktar min uppmärksamhet direkt på jordkabeln mellan kaross och växellådan/motorn.

Denna jordkabel sitter med en mutter på karossen inne i motorrummet ovanför motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ce1cec560cc626dd638f3cadc8af5d82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-64375b9658f3d01180da6b8109526ed0.jpg

Svårt att se uppifrån men där är andra änden av jordkabeln iaf på växellådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-77323620ec16b3f7d686f1140d970474.jpg

Den gamle sletne till vänster och ny snygg till höger.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fad99067ed35aa1d3cb3870df34344bc.jpg

Böjd och sliten, typ mer grön än kopparfärgad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-87bfc0201e175276db176c40c4b6d612.jpg


Jag erkänner mina misstag så här är ett till.
Jordkabeln sitter mot ett fäste som håller insugsröret till turbon på plats och här hade jag dels glömt att skava bort färgen på växellådan där fästet sitter och även glömt sätta dit en bult.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3463b4d69ca4d31005de0a4ae6a41385.jpg

Nu är det åtgärdat, tog ett grovt sandpapper och gnuggade överallt där det ska vara bra kontakt och monterade dit nya jordkabeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-633be41214e75ee4d3513f1e23fca1b2.jpg

Där sitter den i karossen med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3cff5c445e520b65a536aaad92a9afd8.jpg


Det gjorde susen minsann för nu fick jag en pigg och glad generator som ger 14,3 volt med bilen igång och en startmotor som låter lite piggare iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c0b1d2c324fcd56a9b6d429d799156f5.jpg

Ja då bar det iväg till besiktningen äntligen och fan vad rolig den är att köra, inte på automatläget direkt men när jag växlar själv hehe.

Det är ju så att den växlar ner automatiskt men det är inte alltid det blir rätt växel och då märker man hur slö den är innan turbon laddar så det är bara att vänja sig vid att både växla upp och ner.

Jag kom ikapp en slö gubbe när jag låg på sjätte växeln i 80 km/h så jag petade ner till femman och sen var han omkörd utan problem så den går faktiskt bra, över min förväntan.
Jag satt med ett leende och hörde motorljudet och turbon som viner för den är ju precis bakom ryggen hehe och inte så mycket ljuddämpning där tydligen.

Besiktningen var väl ok, fick en 2:a på ojämn bromskraft bak och ett halvljus stod för lågt men det fixade jag snabbt på plats där så slapp jag den anmärkning iaf.

Men handbromsen blev ju godkänd och även bra avgasvärden, det var lite gnäll på ytrost på bakaxeln och när jag såg den uppe på liften där så höll jag med.

Så det finns lite att fixa med men nu får jag köra den och det var det roligaste jag gjort på länge.
Så om det här är 55 hk och det går att chippa den till 75 hk så kan det bli riktigt kul om man får råd med det framöver.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bcb36d1faf5e2fc10726dce30141425b.jpg

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 564 Inlägg
5 juni 2015
#248
Skruvar till det skrev:
Lång väntan på avgassystemet, men så blir det när man beställer från ebay ibland.
Det var ju halva priset mot sverige som vanligt så det får vara värt att vänta.


P står för awesome POWER!
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 45fed6.jpg


Här är den enda upphängningen som behövs och 2 bultar håller fast avgassystemet i nedre delen av växellådan.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 8723c2.jpg

Sen sitter ju denna flänsen fast mot grenröret.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … da6017.jpg

Det här var ju smart eller ?? ja om man fått med en plugg så hade man kunnat välja om lambdan ska sitta här eller ej. Men det fick jag inte.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 2b6e8e.jpg

Här sitter ju min lambdasensor orginal, i grenröret.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … b7dc81.jpg


Japp jag vet ju att biltema har lambdamutter man kan svetsa på plats och där får man med en plugg men jag gick in i det evigt stökiga garaget och det här händer aldrig gott folk, att man går in och efter 2 sek hittar det som behövs.

Lägg då till att vi snackar en plugg som är väldigt ovanligt att man har hemma.
Men där låg den minsann, gött nöjd blev jag.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 4a61d6.jpg

Tadaaaaa! Kände mig som när man hittar nåt viktigt när man spelar Zelda, allt stannar upp och en glad melodi spelas..... Hrm fan nu måste jag spela zelda snart igen, får hoppas på en regnig semester...
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … ad5621.jpg

Ja den passade också. Hade vart lite retsamt annars.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 0d0c18.jpg

Tyvärr dog mobilen så det blev inga kort med avgassystemet monterat.
Detta var det sista jobbet som skulle göras innan besiktningen....eller......

Såklart det inte var säger Smarten som gärna vill tveka på startmotorn lite då och då.
Men jag tar fram mitt favoritverktyg multimetern och kollar batterivolten när motorn är igång och får 13,73 som pendlar ner till 13,34 som lägst.

Ok nu när både startmotorn och generatorn inte ger full kräm så bör det vara relaterat till dålig kontakt antingen på plus eller minussidan.

Jag riktar min uppmärksamhet direkt på jordkabeln mellan kaross och växellådan/motorn.

Denna jordkabel sitter med en mutter på karossen inne i motorrummet ovanför motorn.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … af5d82.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 526ed0.jpg

Svårt att se uppifrån men där är andra änden av jordkabeln iaf på växellådan.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 970474.jpg

Den gamle sletne till vänster och ny snygg till höger.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 4344bc.jpg

Böjd och sliten, typ mer grön än kopparfärgad.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … b6d612.jpg


Jag erkänner mina misstag så här är ett till.
Jordkabeln sitter mot ett fäste som håller insugsröret till turbon på plats och här hade jag dels glömt att skava bort färgen på växellådan där fästet sitter och även glömt sätta dit en bult.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … a41385.jpg

Nu är det åtgärdat, tog ett grovt sandpapper och gnuggade överallt där det ska vara bra kontakt och monterade dit nya jordkabeln.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … fca1b2.jpg

Där sitter den i karossen med.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … a9afd8.jpg


Det gjorde susen minsann för nu fick jag en pigg och glad generator som ger 14,3 volt med bilen igång och en startmotor som låter lite piggare iaf.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 9156f5.jpg

Ja då bar det iväg till besiktningen äntligen och fan vad rolig den är att köra, inte på automatläget direkt men när jag växlar själv hehe.

Det är ju så att den växlar ner automatiskt men det är inte alltid det blir rätt växel och då märker man hur slö den är innan turbon laddar så det är bara att vänja sig vid att både växla upp och ner.

Jag kom ikapp en slö gubbe när jag låg på sjätte växeln i 80 km/h så jag petade ner till femman och sen var han omkörd utan problem så den går faktiskt bra, över min förväntan.
Jag satt med ett leende och hörde motorljudet och turbon som viner för den är ju precis bakom ryggen hehe och inte så mycket ljuddämpning där tydligen.

Besiktningen var väl ok, fick en 2:a på ojämn bromskraft bak och ett halvljus stod för lågt men det fixade jag snabbt på plats där så slapp jag den anmärkning iaf.

Men handbromsen blev ju godkänd och även bra avgasvärden, det var lite gnäll på ytrost på bakaxeln och när jag såg den uppe på liften där så höll jag med.

Så det finns lite att fixa med men nu får jag köra den och det var det roligaste jag gjort på länge.
Så om det här är 55 hk och det går att chippa den till 75 hk så kan det bli riktigt kul om man får råd med det framöver.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 41425b.jpg

var en ganska bra arbetsorder wink va tror du felet på handbromsen är?

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
5 juni 2015
Trådstartare
#249
Handbromsen är godkänd det är bakbromsarna som tar ojämnt.
Men jag har allt för att byta hemma redan så det görs snabbt en vacker dag.

Troligtvis kolven i hjulcylindern som bråkar på vänster sida för där har jag inte gjort nåt än, inte ens kollat bakom trumman för där tog ju broms/handbroms.
Men nu konstaterat var det bättre broms på höger än vänster. Så bara byta allt på båda sidor nu.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
5 juni 2015
#250
härligt med bulten att du hittade en rätt storlek! hur går det annars med den? börnat ngt?


123 Inlägg
6 juni 2015
#251
Grattis smile
Vad fick du ge för dämparen?
Senast redigerat av Gurra75 (6 juni 2015)

1 702 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
#252
Gurra75 skrev:
Grattis smile
Vad fick du ge för dämparen?

Tack det känns gött nu efter allt jobb.
1350 plus frakten på ca 250 så runt 1600 kr.
Var din också rostig så du behöver ny?

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
#253
Funkiee skrev:
härligt med bulten att du hittade en rätt storlek! hur går det annars med den? börnat ngt?

Ja ibland har man tur att hitta grejer direkt, jag var och hälsa på robert i helgen så då åktes det 2 vuxna 2 hundar och en del packning.
Kan ju säga att det var rätt fullt i bilen, så nu har elddopet avklarats åka på motorväg.....det var spännande när det blåste som mest fick sitta och styra emot hela tiden.
Sen behövs det nog en hjulinställning också.

Burnat har jag inte lyckats med än,kanske till vintern smile

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

123 Inlägg
8 juni 2015
#254
Skruvar till det skrev:
Gurra75 skrev:
Grattis smile
Vad fick du ge för dämparen?

Tack det känns gött nu efter allt jobb.
1350 plus frakten på ca 250 så runt 1600 kr.
Var din också rostig så du behöver ny?

Ja försökte lappa med svetsen men va inge gods kvar.
Har däremot lite hög tomgång runt 2,1 när den sen kommer                                                                                                                                                                   upp i arbetstemeratur går den ner till 0,9
Senast redigerat av Gurra75 (8 juni 2015)

1 702 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
#255
Gurra75 skrev:
Skruvar till det skrev:
Gurra75 skrev:
Grattis smile
Vad fick du ge för dämparen?

Tack det känns gött nu efter allt jobb.
1350 plus frakten på ca 250 så runt 1600 kr.
Var din också rostig så du behöver ny?

Ja försökte lappa med svetsen men va inge gods kvar.
Har däremot lite hög tomgång runt 2,1 när den sen kommer                                                                                                                                                                   upp i arbetstemeratur går den ner till 0,9

Jag har ju inte den lyxen med varvräknare i min men när man startar upp kall så står den rätt länge på rätt hög tomgång och lägger man i växel så går den genast ner till normal, vad nu det är 900 rpm kanske.

Det läckte ut avgaser i den pressade skarven på den gamla dämparen samt att det rasslade om den så katten mådde nog inget vidare.
Sen kändes det bättre att köpa nytt och slippa nåt krångel med avgasvärden på besiktningen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

72 Inlägg
24 juni 2015
#256
Tja!

Om vi leker med tanken att du skulle koppla in en laddtrycksmätare. Var skulle du då koppla in vakumslangen på denna bil. Är nämligen själv sugen på att koppla in en i min 450. Fick bara en känsla av att du kanske har koll på detta med tanke på dina andra bilar med turbo. Om du har lust får du gärna ta fram en bild med en av dina fina pilar smile. Jag själv är inte någon expert på detta och mina Smartar är dem första bilar jag har med turbo.

1 702 Inlägg
25 juni 2015
Trådstartare
#257
torvic skrev:
Tja!

Om vi leker med tanken att du skulle koppla in en laddtrycksmätare. Var skulle du då koppla in vakumslangen på denna bil. Är nämligen själv sugen på att koppla in en i min 450. Fick bara en känsla av att du kanske har koll på detta med tanke på dina andra bilar med turbo. Om du har lust får du gärna ta fram en bild med en av dina fina pilar smile. Jag själv är inte någon expert på detta och mina Smartar är dem första bilar jag har med turbo.

Hej jag ska gå på 5 veckors semester nu så jag ska fixa ett kopplingsschema med pilar åt dig när jag hinner.

Jag är rätt säker på att bästa väg att dra vakumslangen är från motorrummet och in i en gummigenomföring som finns där bakom bagagemattan, sen under förarstolen under mattan och vidare upp till där du tänkt ha mätaren.

Ska kika på min motor så får vi se vart du bäst kopplar in på vakum där.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

72 Inlägg
25 juni 2015
#258
Att hitta en väg in från motorrummet löser sig nog. Mest intresserad av var man hittar inkopplingen för slangen på motor/turbo. Inte jätte akut så men hade varit kul och hålla koll på laddtycket eftersom jag har chippat också.

Skruvar till det skrev:
torvic skrev:
Tja!

Om vi leker med tanken att du skulle koppla in en laddtrycksmätare. Var skulle du då koppla in vakumslangen på denna bil. Är nämligen själv sugen på att koppla in en i min 450. Fick bara en känsla av att du kanske har koll på detta med tanke på dina andra bilar med turbo. Om du har lust får du gärna ta fram en bild med en av dina fina pilar smile. Jag själv är inte någon expert på detta och mina Smartar är dem första bilar jag har med turbo.

Hej jag ska gå på 5 veckors semester nu så jag ska fixa ett kopplingsschema med pilar åt dig när jag hinner.

Jag är rätt säker på att bästa väg att dra vakumslangen är från motorrummet och in i en gummigenomföring som finns där bakom bagagemattan, sen under förarstolen under mattan och vidare upp till där du tänkt ha mätaren.

Ska kika på min motor så får vi se vart du bäst kopplar in på vakum där.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
25 juni 2015
#259
hur går det då "skruvar inte alls"? big_smile


1 702 Inlägg
25 juni 2015
Trådstartare
#260
Funkiee skrev:
hur går det då "skruvar inte alls"? big_smile

Så sant, jag skruvar inte mycket nu. Bara kör skiten ur lille smarten.
Frugan körde till varberg på midsommar och sa -du det är inte så mycket vibrationer i 130.... mätarn går till 140 hehe.

Får väl fixa lite med bilen under semestern.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.


Sök