Lång väntan på avgassystemet, men så blir det när man beställer från ebay ibland.
Det var ju halva priset mot sverige som vanligt så det får vara värt att vänta.
P står för awesome POWER!
Här är den enda upphängningen som behövs och 2 bultar håller fast avgassystemet i nedre delen av växellådan.
Sen sitter ju denna flänsen fast mot grenröret.
Det här var ju smart eller ?? ja om man fått med en plugg så hade man kunnat välja om lambdan ska sitta här eller ej. Men det fick jag inte.
Här sitter ju min lambdasensor orginal, i grenröret.
Japp jag vet ju att biltema har lambdamutter man kan svetsa på plats och där får man med en plugg men jag gick in i det evigt stökiga garaget och det här händer aldrig gott folk, att man går in och efter 2 sek hittar det som behövs.
Lägg då till att vi snackar en plugg som är väldigt ovanligt att man har hemma.
Men där låg den minsann, gött nöjd blev jag.
Tadaaaaa! Kände mig som när man hittar nåt viktigt när man spelar Zelda, allt stannar upp och en glad melodi spelas..... Hrm fan nu måste jag spela zelda snart igen, får hoppas på en regnig semester...
Ja den passade också. Hade vart lite retsamt annars.
Tyvärr dog mobilen så det blev inga kort med avgassystemet monterat.
Detta var det sista jobbet som skulle göras innan besiktningen....eller......
Såklart det inte var säger Smarten som gärna vill tveka på startmotorn lite då och då.
Men jag tar fram mitt favoritverktyg multimetern och kollar batterivolten när motorn är igång och får 13,73 som pendlar ner till 13,34 som lägst.
Ok nu när både startmotorn och generatorn inte ger full kräm så bör det vara relaterat till dålig kontakt antingen på plus eller minussidan.
Jag riktar min uppmärksamhet direkt på jordkabeln mellan kaross och växellådan/motorn.
Denna jordkabel sitter med en mutter på karossen inne i motorrummet ovanför motorn.
Svårt att se uppifrån men där är andra änden av jordkabeln iaf på växellådan.
Den gamle sletne till vänster och ny snygg till höger.
Böjd och sliten, typ mer grön än kopparfärgad.
Jag erkänner mina misstag så här är ett till.
Jordkabeln sitter mot ett fäste som håller insugsröret till turbon på plats och här hade jag dels glömt att skava bort färgen på växellådan där fästet sitter och även glömt sätta dit en bult.
Nu är det åtgärdat, tog ett grovt sandpapper och gnuggade överallt där det ska vara bra kontakt och monterade dit nya jordkabeln.
Där sitter den i karossen med.
Det gjorde susen minsann för nu fick jag en pigg och glad generator som ger 14,3 volt med bilen igång och en startmotor som låter lite piggare iaf.
Ja då bar det iväg till besiktningen äntligen och fan vad rolig den är att köra, inte på automatläget direkt men när jag växlar själv hehe.
Det är ju så att den växlar ner automatiskt men det är inte alltid det blir rätt växel och då märker man hur slö den är innan turbon laddar så det är bara att vänja sig vid att både växla upp och ner.
Jag kom ikapp en slö gubbe när jag låg på sjätte växeln i 80 km/h så jag petade ner till femman och sen var han omkörd utan problem så den går faktiskt bra, över min förväntan.
Jag satt med ett leende och hörde motorljudet och turbon som viner för den är ju precis bakom ryggen hehe och inte så mycket ljuddämpning där tydligen.
Besiktningen var väl ok, fick en 2:a på ojämn bromskraft bak och ett halvljus stod för lågt men det fixade jag snabbt på plats där så slapp jag den anmärkning iaf.
Men handbromsen blev ju godkänd och även bra avgasvärden, det var lite gnäll på ytrost på bakaxeln och när jag såg den uppe på liften där så höll jag med.
Så det finns lite att fixa med men nu får jag köra den och det var det roligaste jag gjort på länge.
Så om det här är 55 hk och det går att chippa den till 75 hk så kan det bli riktigt kul om man får råd med det framöver.