2968
Sök

Motorn lagt av pga. oljefel enligt Volvo

6 634 Inlägg
18 januari 2015
#21
caromania skrev:
Drunk skrev:
Du är långt ifrån ensam om detta ruskigt vanligt på dessa bilar nu mera. Oftast då mindre firmor börja ta servicen hmm

"Ruskigt vanligt", hur vanligt är det? Finns det statistik på hur många V50 diesel som rasat? Jag visste att V50 hade väldigt mycket problem de första åren, med ca 50% av alla sålda bilar inne på garantiärenden, men att motorerna fortfarande rasar till höger och vänster låter ju trist.

Deras nya slogan kanske bör vara "Volvos värde rasar"?

Det är enkelt att skylla på PSA motorn när felet i sig ligger på ägarna wink Finns ju många som går från bensin till diesel bara för förbrukningen och förstår inte skillnaderna, att de behöver köra längre sträckor m.m smile

De/Dem

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 januari 2015
#22
Malheus skrev:
caromania skrev:
Drunk skrev:
Du är långt ifrån ensam om detta ruskigt vanligt på dessa bilar nu mera. Oftast då mindre firmor börja ta servicen hmm

"Ruskigt vanligt", hur vanligt är det? Finns det statistik på hur många V50 diesel som rasat? Jag visste att V50 hade väldigt mycket problem de första åren, med ca 50% av alla sålda bilar inne på garantiärenden, men att motorerna fortfarande rasar till höger och vänster låter ju trist.

Deras nya slogan kanske bör vara "Volvos värde rasar"?

Det är enkelt att skylla på PSA motorn när felet i sig ligger på ägarna wink Finns ju många som går från bensin till diesel bara för förbrukningen och förstår inte skillnaderna, att de behöver köra längre sträckor m.m smile

Fast det där tycker jag är klart diskutabelt. Om bilen är servad enligt boken på auktoriserad verkstad så är det ju bedrövligt dåliga prylar. Visst, köper man en handblåst glasvas som är ultratunn så vet man ju att den bör förvaras på ett väl skyddat ställe eftersom den är ömtålig. Fast det kanske står i Volvos instruktionsbok att man inte bör starta motorn för att undvika slitage?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

82 Inlägg
18 januari 2015
#23
caromania skrev:
Malheus skrev:
caromania skrev:

"Ruskigt vanligt", hur vanligt är det? Finns det statistik på hur många V50 diesel som rasat? Jag visste att V50 hade väldigt mycket problem de första åren, med ca 50% av alla sålda bilar inne på garantiärenden, men att motorerna fortfarande rasar till höger och vänster låter ju trist.

Deras nya slogan kanske bör vara "Volvos värde rasar"?

Det är enkelt att skylla på PSA motorn när felet i sig ligger på ägarna wink Finns ju många som går från bensin till diesel bara för förbrukningen och förstår inte skillnaderna, att de behöver köra längre sträckor m.m smile

Fast det där tycker jag är klart diskutabelt. Om bilen är servad enligt boken på auktoriserad verkstad så är det ju bedrövligt dåliga prylar. Visst, köper man en handblåst glasvas som är ultratunn så vet man ju att den bör förvaras på ett väl skyddat ställe eftersom den är ömtålig. Fast det kanske står i Volvos instruktionsbok att man inte bör starta motorn för att undvika slitage?

Nu är det så att när det blir så här beror det på att den har blivit fel vid 12000mil service, spelar ingen roll om den är servad prickfritt på Volvo efter det. Har den han köpte bilen av fuskat med partikelfilter och additiv vid 12mila servicen så får man problem senare.

Fixat många sånna här bilar där något hänt med motorn för att det blivit för hög motoroljenivå för att den blir utspädd med Diesel när bilen försöker göra regenerering och det inte funkar, sköts servicen så funkar dom. Allra viktigast är att fylla additiv var 6000:e mil och byta partikelfitret var 12000:e mil


One Man Clan
4 287 Inlägg
18 januari 2015
#24
caromania skrev:
Drunk skrev:
Du är långt ifrån ensam om detta ruskigt vanligt på dessa bilar nu mera. Oftast då mindre firmor börja ta servicen hmm

"Ruskigt vanligt", hur vanligt är det? Finns det statistik på hur många V50 diesel som rasat? Jag visste att V50 hade väldigt mycket problem de första åren, med ca 50% av alla sålda bilar inne på garantiärenden, men att motorerna fortfarande rasar till höger och vänster låter ju trist.

Deras nya slogan kanske bör vara "Volvos värde rasar"?

lite synd å hänga volvo för att fords motorer har problem med partikelfilter å additiv... En riktigt diesel typ d5... är billigare å simplare i underhåll ,drifsäkerhet etc...


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
18 januari 2015
#25
Xuri skrev:
caromania skrev:
Drunk skrev:
Du är långt ifrån ensam om detta ruskigt vanligt på dessa bilar nu mera. Oftast då mindre firmor börja ta servicen hmm

"Ruskigt vanligt", hur vanligt är det? Finns det statistik på hur många V50 diesel som rasat? Jag visste att V50 hade väldigt mycket problem de första åren, med ca 50% av alla sålda bilar inne på garantiärenden, men att motorerna fortfarande rasar till höger och vänster låter ju trist.

Deras nya slogan kanske bör vara "Volvos värde rasar"?

lite synd å hänga volvo för att fords motorer har problem med partikelfilter å additiv... En riktigt diesel typ d5... är billigare å simplare i underhåll ,drifsäkerhet etc...

Vad är "additiv" för nåt? Nån vätska eller?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 januari 2015
#26
Vettemannen skrev:
Xuri skrev:
caromania skrev:

"Ruskigt vanligt", hur vanligt är det? Finns det statistik på hur många V50 diesel som rasat? Jag visste att V50 hade väldigt mycket problem de första åren, med ca 50% av alla sålda bilar inne på garantiärenden, men att motorerna fortfarande rasar till höger och vänster låter ju trist.

Deras nya slogan kanske bör vara "Volvos värde rasar"?

lite synd å hänga volvo för att fords motorer har problem med partikelfilter å additiv... En riktigt diesel typ d5... är billigare å simplare i underhåll ,drifsäkerhet etc...

Vad är "additiv" för nåt? Nån vätska eller?

/Benny

Additivmedel är en typ av tillsats som man kör på vissa  (läs billiga) dieslar. för att hjälpa partikelfiltret med reningen.
i regel ska partikelfiltret bytas efter ex antal mil på dessa bilarna...  aditivet gör väl typ att dom håller lite längre.
Var någon speciell parafinoljegrejs har jag för mig i alla fall..
både partikelfiler byte för 10 000tals kronor  + addtivet gör att små bilar som är billiga per liter diesel/mil blir dyra i service..

Medans en lite större /bättre motor oftast klarar sig på bara diesel å slipper byte av partikelfilter..


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
18 januari 2015
#27
Xuri skrev:
Vettemannen skrev:
Xuri skrev:

lite synd å hänga volvo för att fords motorer har problem med partikelfilter å additiv... En riktigt diesel typ d5... är billigare å simplare i underhåll ,drifsäkerhet etc...

Vad är "additiv" för nåt? Nån vätska eller?

/Benny

Additivmedel är en typ av tillsats som man kör på vissa  (läs billiga) dieslar. för att hjälpa partikelfiltret med reningen.
i regel ska partikelfiltret bytas efter ex antal mil på dessa bilarna...  aditivet gör väl typ att dom håller lite längre.
Var någon speciell parafinoljegrejs har jag för mig i alla fall..
både partikelfiler byte för 10 000tals kronor  + addtivet gör att små bilar som är billiga per liter diesel/mil blir dyra i service..

Medans en lite större /bättre motor oftast klarar sig på bara diesel å slipper byte av partikelfilter..

Man häller alltså i additiv i tanken vid tankning då eller?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

10 164 Inlägg
18 januari 2015
#28
Vettemannen skrev:
Xuri skrev:
Vettemannen skrev:

Vad är "additiv" för nåt? Nån vätska eller?

/Benny

Additivmedel är en typ av tillsats som man kör på vissa  (läs billiga) dieslar. för att hjälpa partikelfiltret med reningen.
i regel ska partikelfiltret bytas efter ex antal mil på dessa bilarna...  aditivet gör väl typ att dom håller lite längre.
Var någon speciell parafinoljegrejs har jag för mig i alla fall..
både partikelfiler byte för 10 000tals kronor  + addtivet gör att små bilar som är billiga per liter diesel/mil blir dyra i service..

Medans en lite större /bättre motor oftast klarar sig på bara diesel å slipper byte av partikelfilter..

Man häller alltså i additiv i tanken vid tankning då eller?

/Benny

Nej finns en separat tank med detta medel i det byts vid vissa miltal på service.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
18 januari 2015
#29
Djo skrev:
Vettemannen skrev:
Xuri skrev:

Additivmedel är en typ av tillsats som man kör på vissa  (läs billiga) dieslar. för att hjälpa partikelfiltret med reningen.
i regel ska partikelfiltret bytas efter ex antal mil på dessa bilarna...  aditivet gör väl typ att dom håller lite längre.
Var någon speciell parafinoljegrejs har jag för mig i alla fall..
både partikelfiler byte för 10 000tals kronor  + addtivet gör att små bilar som är billiga per liter diesel/mil blir dyra i service..

Medans en lite större /bättre motor oftast klarar sig på bara diesel å slipper byte av partikelfilter..

Man häller alltså i additiv i tanken vid tankning då eller?

/Benny

Nej finns en separat tank med detta medel i det byts vid vissa miltal på service.

Då fattar jag. Onödigt krångligt kan man tycka.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

163 Inlägg
18 januari 2015
#30
Så går det när man säljer ut sig så att Volvo-emblemen sätts på en värdelös förklädd Ford Focus med fransk pissmotor i.

Men skämt åsido kan man ju tycka att oberoende av hur jävla duktig man är eller inte är, med att serva sin bil enligt rätt spec och på rätt firmor osv., bör man ibland som bilägare själv ta en titt på oljestickan... Antingen när man tankar, efter varje långkörning eller både och. Det kostar ingenting alls.

Det är den typen av människor som inte vet hur man kollar oljan på sina bilar eller ATT man ens bör kolla oljan ibland som råkar ut för den här typen av ras som kostar väldigt mycket pengar. Det är en bil, ingen leksak. Har man en så dyrbar ägodel som en lite nyare bil är, bör man kanske vårda den lite bättre än att bara tanka & köra tills den rasar och stå som ett frågetecken när notan dyker upp.

My 2 cents.


1 020 Inlägg
18 januari 2015
#31
Fått för mig att volvo tände motorlampan vid för hög oljenivå, men det gör dom alltså inte?
2012 rengör filterna sig själva vad jag förstått kan man inte lägga in samma i dom gamla bilarna el vad skiljer sig där?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

A.Sörman
1 299 Inlägg
18 januari 2015
#32
Citroen/Peugeot/Ford började använda motorn 2002 om jag minns rätt. Sen förde Ford in den i Volvo s40/v50

Om bränsle förbrukningen plötsligt börjar bli högre utan anledningen kan det vara bra å slänga ett öga på stickan.

Eller som ovan skrev gör det ibland ändå smile


Evildan
18 januari 2015
#33
Vettemannen skrev:
Djo skrev:
Vettemannen skrev:

Man häller alltså i additiv i tanken vid tankning då eller?

/Benny

Nej finns en separat tank med detta medel i det byts vid vissa miltal på service.

Då fattar jag. Onödigt krångligt kan man tycka.

/Benny

Det har ingenting att göra med om DPF och dess styrsystem inklusive ECU är "billigt" eller av ett mer sofistikerat slag. Detta AdBlue som innehåller UREA används av de flesta tillverkarna utav tunga dieselmotorer i både bussar, lastvagnar och entreprenadmaskiner.
UREA är ett ämne som utvinns ur urin och i avgasreningssystemet omvandlas till ammoniak som i sin tur reducerar utsläppen av kväveoxiderna som då i förbränningen omvandlas till kväve och vatten.
Dessvärre kan UREA kristallisera sig och täppa till filter samt avgaspassager i DPF om ECU inte är rätt konfigurerad, som exempelvis vid eftermarknadsoptimering då det oftast inte tas hänsyn till blandningsförhållandena som är känsliga i toleranserna.

4 822 Inlägg
18 januari 2015
#34
Drunk skrev:
Citroen/Peugeot/Ford började använda motorn 2002 om jag minns rätt. Sen förde Ford in den i Volvo s40/v50

visste inte att den 2 liters dieseln även satt i dom bilarna. på dom volvo bilarna som har den motorn står det 2.0D på bakluckan.
och den motorn byggdes i Skövde

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

A.Sörman
1 299 Inlägg
18 januari 2015
#35
Det gjorde den nog med allsäkerhet inte då jag syftade på 1.6 litaren i sista inlägget. Sorry att jag inte var tydlig med det.


2 021 Inlägg
18 januari 2015
#36
Evildan skrev:
Det har ingenting att göra med om DPF och dess styrsystem inklusive ECU är "billigt" eller av ett mer sofistikerat slag. Detta AdBlue som innehåller UREA används av de flesta tillverkarna utav tunga dieselmotorer i både bussar, lastvagnar och entreprenadmaskiner.
UREA är ett ämne som utvinns ur urin och i avgasreningssystemet omvandlas till ammoniak som i sin tur reducerar utsläppen av kväveoxiderna som då i förbränningen omvandlas till kväve och vatten.
Dessvärre kan UREA kristallisera sig och täppa till filter samt avgaspassager i DPF om ECU inte är rätt konfigurerad, som exempelvis vid eftermarknadsoptimering då det oftast inte tas hänsyn till blandningsförhållandena som är känsliga i toleranserna.

Inget urea/addblue i dessa motorer, additivet är en illaluktande brunaktig vätska som inom psa kallas eolys. fylls antingen på i tank eller byts som en komplett enhet (påse)

Christian S skrev:
Drunk skrev:
Citroen/Peugeot/Ford började använda motorn 2002 om jag minns rätt. Sen förde Ford in den i Volvo s40/v50

visste inte att den 2 liters dieseln även satt i dom bilarna. på dom volvo bilarna som har den motorn står det 2.0D på bakluckan.
och den motorn byggdes i Skövde

Drunk skrev:
Det gjorde den nog med allsäkerhet inte då jag syftade på 1.6 litaren i sista inlägget. Sorry att jag inte var tydlig med det.

Dw10 16v kom 2005 och var ett samarbete mellan Psa och ford, en mycket bra motor i mitt tycke, kan inte komma ihåg när jag senast såg en med ett totalras, föregångaren var Dw10 8v som kom 1999 och inte fanns i ford eller volvo utan endast Psa produkter

1,6an (dv6) är en helt annan konstruktion


1 938 Inlägg
18 januari 2015
#37
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:
Djo skrev:

Nej finns en separat tank med detta medel i det byts vid vissa miltal på service.

Då fattar jag. Onödigt krångligt kan man tycka.

/Benny

Det har ingenting att göra med om DPF och dess styrsystem inklusive ECU är "billigt" eller av ett mer sofistikerat slag. Detta AdBlue som innehåller UREA används av de flesta tillverkarna utav tunga dieselmotorer i både bussar, lastvagnar och entreprenadmaskiner.
UREA är ett ämne som utvinns ur urin och i avgasreningssystemet omvandlas till ammoniak som i sin tur reducerar utsläppen av kväveoxiderna som då i förbränningen omvandlas till kväve och vatten.
Dessvärre kan UREA kristallisera sig och täppa till filter samt avgaspassager i DPF om ECU inte är rätt konfigurerad, som exempelvis vid eftermarknadsoptimering då det oftast inte tas hänsyn till blandningsförhållandena som är känsliga i toleranserna.

På personbilssidan använder man inte adblue urea i Volvos fordon, det är annan typ av vätska.
Angående adblue, det sprutas in i avgasröret. Mindre hi-tech.

Fixar man med tempsensorn och har adblue i tanken så deaktiveras hela systemet, enkelt å lätt för att slippa skiten.

4 822 Inlägg
19 januari 2015
#38
Drunk skrev:
Det gjorde den nog med allsäkerhet inte då jag syftade på 1.6 litaren i sista inlägget. Sorry att jag inte var tydlig med det.

ts har ju skrivt att han har en 2 liters diesel i sin V50 ifrån 08 så vaför börjar det pratas om 1.6 liters motorn?


Rille0 skrev:
Christian S skrev:
Drunk skrev:
Citroen/Peugeot/Ford började använda motorn 2002 om jag minns rätt. Sen förde Ford in den i Volvo s40/v50

visste inte att den 2 liters dieseln även satt i dom bilarna. på dom volvo bilarna som har den motorn står det 2.0D på bakluckan.
och den motorn byggdes i Skövde

Drunk skrev:
Det gjorde den nog med allsäkerhet inte då jag syftade på 1.6 litaren i sista inlägget. Sorry att jag inte var tydlig med det.

Dw10 16v kom 2005 och var ett samarbete mellan Psa och ford, en mycket bra motor i mitt tycke, kan inte komma ihåg när jag senast såg en med ett totalras, föregångaren var Dw10 8v som kom 1999 och inte fanns i ford eller volvo utan endast Psa produkter

1,6an (dv6) är en helt annan konstruktion

här hade vi en som har koll på läget ser ja smile
ja DW10 har jag hört ska vara rätt bra och många som är nöjda med den
ja DW6 är en helt annan motor
Senast redigerat av Christian S (19 januari 2015)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Evildan
20 januari 2015
#39
Rille0 skrev:
Evildan skrev:
Det har ingenting att göra med om DPF och dess styrsystem inklusive ECU är "billigt" eller av ett mer sofistikerat slag. Detta AdBlue som innehåller UREA används av de flesta tillverkarna utav tunga dieselmotorer i både bussar, lastvagnar och entreprenadmaskiner.
UREA är ett ämne som utvinns ur urin och i avgasreningssystemet omvandlas till ammoniak som i sin tur reducerar utsläppen av kväveoxiderna som då i förbränningen omvandlas till kväve och vatten.
Dessvärre kan UREA kristallisera sig och täppa till filter samt avgaspassager i DPF om ECU inte är rätt konfigurerad, som exempelvis vid eftermarknadsoptimering då det oftast inte tas hänsyn till blandningsförhållandena som är känsliga i toleranserna.

Inget urea/addblue i dessa motorer, additivet är en illaluktande brunaktig vätska som inom psa kallas eolys. fylls antingen på i tank eller byts som en komplett enhet (påse)

Christian S skrev:
Drunk skrev:
Citroen/Peugeot/Ford började använda motorn 2002 om jag minns rätt. Sen förde Ford in den i Volvo s40/v50

visste inte att den 2 liters dieseln även satt i dom bilarna. på dom volvo bilarna som har den motorn står det 2.0D på bakluckan.
och den motorn byggdes i Skövde

Drunk skrev:
Det gjorde den nog med allsäkerhet inte då jag syftade på 1.6 litaren i sista inlägget. Sorry att jag inte var tydlig med det.

Dw10 16v kom 2005 och var ett samarbete mellan Psa och ford, en mycket bra motor i mitt tycke, kan inte komma ihåg när jag senast såg en med ett totalras, föregångaren var Dw10 8v som kom 1999 och inte fanns i ford eller volvo utan endast Psa produkter

1,6an (dv6) är en helt annan konstruktion

Ser att det blev ett rejält syftningsfel pga några felplacerade och extra ord i mitt inlägg.
Självklart vet även jag att det inte används urea i personbilar på det viset som jag skrev om tyngre fordons konstruktion.
Ytterst tveksam till att en bilägare skulle vilja tanka urea så ofta som det behövs samt "pisseburken" med pump och andra detaljer tar mycket extra utrymme och vikt i en redan välpackad modern konstruktion.

Det jag ville påvisa är att det är föga "billigt" med något utav systemen som jag anser felaktigt påstods.
En DPF till ett större fordon kostar mer än flertalet småbilar med dieselmotor gör.

Huruvida det är en "enklare lösning" med en injektor som sprutar in rätt mängd urea vid rätt tillfälle får nog jag och annan skribent vara oense om.

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 januari 2015
#40
Evildan skrev:
Rille0 skrev:
Evildan skrev:
Det har ingenting att göra med om DPF och dess styrsystem inklusive ECU är "billigt" eller av ett mer sofistikerat slag. Detta AdBlue som innehåller UREA används av de flesta tillverkarna utav tunga dieselmotorer i både bussar, lastvagnar och entreprenadmaskiner.
UREA är ett ämne som utvinns ur urin och i avgasreningssystemet omvandlas till ammoniak som i sin tur reducerar utsläppen av kväveoxiderna som då i förbränningen omvandlas till kväve och vatten.
Dessvärre kan UREA kristallisera sig och täppa till filter samt avgaspassager i DPF om ECU inte är rätt konfigurerad, som exempelvis vid eftermarknadsoptimering då det oftast inte tas hänsyn till blandningsförhållandena som är känsliga i toleranserna.

Inget urea/addblue i dessa motorer, additivet är en illaluktande brunaktig vätska som inom psa kallas eolys. fylls antingen på i tank eller byts som en komplett enhet (påse)

Christian S skrev:

visste inte att den 2 liters dieseln även satt i dom bilarna. på dom volvo bilarna som har den motorn står det 2.0D på bakluckan.
och den motorn byggdes i Skövde

Drunk skrev:
Det gjorde den nog med allsäkerhet inte då jag syftade på 1.6 litaren i sista inlägget. Sorry att jag inte var tydlig med det.

Dw10 16v kom 2005 och var ett samarbete mellan Psa och ford, en mycket bra motor i mitt tycke, kan inte komma ihåg när jag senast såg en med ett totalras, föregångaren var Dw10 8v som kom 1999 och inte fanns i ford eller volvo utan endast Psa produkter

1,6an (dv6) är en helt annan konstruktion

Ser att det blev ett rejält syftningsfel pga några felplacerade och extra ord i mitt inlägg.
Självklart vet även jag att det inte används urea i personbilar på det viset som jag skrev om tyngre fordons konstruktion.
Ytterst tveksam till att en bilägare skulle vilja tanka urea så ofta som det behövs samt "pisseburken" med pump och andra detaljer tar mycket extra utrymme och vikt i en redan välpackad modern konstruktion.

Det jag ville påvisa är att det är föga "billigt" med något utav systemen som jag anser felaktigt påstods.
En DPF till ett större fordon kostar mer än flertalet småbilar med dieselmotor gör.

Huruvida det är en "enklare lösning" med en injektor som sprutar in rätt mängd urea vid rätt tillfälle får nog jag och annan skribent vara oense om.

Misstänker att när du syftar på billigt.. så är de mig du riktar in dig på.  Å jag menade inte att systemen var billigare.

Jag menade att folk köpte mer "sneak" bilar. dvs v50 2.0D istället för D5... en d5 skulle kanske dra lite mer soppa, men å andra sidan skulle den inte behöva byta DPF eller fylla på additivmedel så servicarna skulle bli billigare...
Dvs räknar man på total ägandekostand skulle den "stora" motorn kosta typ samma som den lilla...



Sök