3352
Sök

"Fastsvetsade" hjulbultar..vad göra?

64 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
#1
Ena trumbromsen i bak har brunnit. Har redan brutit sönder en hylsa och ett större spärrskaft.hmm Mutterdragaren hjälpe ej.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 januari 2015
#2
Gasbrännare och kraftigare verktyg

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Skåning
739 Inlägg
9 januari 2015
#3
Kör med mutterdragare modell stor med en-tums anslutning till hylsan, då släpper det.

Alternativt ta en lång krafthylsa och håll den tätt intill hjulbulten, hamra hårt utav
bara fan på hylsan med handslägga så får vibrationerna bulten att släppa.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

2 845 Inlägg
9 januari 2015
#4
1 kilo dynamit hjälper garanterat smile

Nä, men kraftigare verktyg och ett långt rör så släpper det.

Bakhjulsdriven
338 Inlägg
9 januari 2015
#5
Spärrskaft kommer du inte långt med. Tag ett rejält dragskaft gärna med 1" socket så håller nog verktygen!


1 020 Inlägg
9 januari 2015
#6
Funkar inte knackaren är den för liten.
Som någon skrev tidigare större modell med 1 tums så kommer något iallafall.
Aldrig misslyckats med en sådan

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Offroad Racing
3 122 Inlägg
9 januari 2015
#7
Går verktygen sönder har du använt för klena verktyg, bara uppgradera så kommer bulten ge med sig på ett eller annat sätt till slut.

Krafthylsa, fast handtag och 1,5m förlängningsrör fungerar. Skulle det ändå inte göra det så får en kompis drämma till skallen på handtaget samtidigt som du håller rejäl spänn på järnröret.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

214 Inlägg
9 januari 2015
#8
Gummiverkstäder för lastbilar har feta muttermaskiner till lastbilarna. Dom orkar garanterat. Är 33 hylsa för lastbilshjul så fixar du en adapter som håller så underlättar det. Tror säkert dom bjuder på några knack smile

1 020 Inlägg
9 januari 2015
#9
cyberk2 skrev:
Gummiverkstäder för lastbilar har feta muttermaskiner till lastbilarna. Dom orkar garanterat. Är 33 hylsa för lastbilshjul så fixar du en adapter som håller så underlättar det. Tror säkert dom bjuder på några knack smile

Ha ha lär ju slå isönder trumma o allt

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

72 Inlägg
10 januari 2015
#10
Kombinera värme kring hjulbulten (gasvärme) och när de kallnat tar du storsläggan och ger på bultskallen så den 'sätter sig' i gängan, då bör de gå att få den å släppa. Vill också poängtera att med grövre verktyg som de flesta ovan föreslagit (som iofs inte är fel) så kommer risken att maskinen övervinner materialet bulten är gjord av, och då kan den gå av. OCH DÅ blir det helt plötsligt MYCKET tråkigare.

1 948 Inlägg
10 januari 2015
#11
krafthylsa och låååångt järnrör löser det mesta big_smile 2 meter och sen ta i som bara den för att få det att lossna e mitt rekord big_smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 januari 2015
#12
Vissa har uppfattningen att bulten redan är trasig om den inte släpper med våld.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

163 Inlägg
11 januari 2015
#13
JacobSoh skrev:
Kombinera värme kring hjulbulten (gasvärme) och när de kallnat tar du storsläggan och ger på bultskallen så den 'sätter sig' i gängan, då bör de gå att få den å släppa. Vill också poängtera att med grövre verktyg som de flesta ovan föreslagit (som iofs inte är fel) så kommer risken att maskinen övervinner materialet bulten är gjord av, och då kan den gå av. OCH DÅ blir det helt plötsligt MYCKET tråkigare.

Varför blir det tråkigare? Går den av får han av hjulet och kan köpa nya hjulbultar och bara byta dem sen. Hjulbultar sitter i 99% av fallen i spänn och inte fastrostade i gängorna så får man bultskallen att gå av, vilket knappast lär hända när man lossar, kan man isåfall skruva ur resterna för hand sen när hjulet är av eller åtminstone med en papegoja.

Det tråkiga är om han lyckas RUNDA bultskallen vilket är mycket troligare. Då blir det jobbigt.


72 Inlägg
11 januari 2015
#14
Jag tänkte mig att om en hjulbult gick av så måste man försöka borra ur den. Och i värsta fall DÅ köpa nytt nav.hmm

Om hjulet sitter fast med plåtfälg går det ju att svetsa fast en ny mutter eller dyligt mot den runda hjulbulten, och dra på den istället.
Senast redigerat av JacobSoh (11 januari 2015)

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 januari 2015
#15
Ni som förespråkar "gassvets" tänk på att det finns ett hjullager "i närheten" som förmodligen är fyllt med fett...O värmer man då riktigt-riktigt ordentligt så kan fettet börja koka och "försvinna ut från lagret", eller till o med börja brinna(?)...O då har jag inte ens nämnt vad packboxar av plast/gummi tycker om riktigt hög värme...Så om man behöver värma mega-mycket så är det på sin plats att kolla så inget har smällt eller tagit för mycket skada när man väl fått loss skiten...Nu har ja trumbromsen "brunnit" i detta fall så det kan kvitta, men ändå smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
11 januari 2015
#16
Teknikale skrev:
Ena trumbromsen i bak har brunnit. Har redan brutit sönder en hylsa och ett större spärrskaft.hmm Mutterdragaren hjälpe ej.

Är dom fastsvetsade får du nog ta fram skärbrännaren eller vinkelslipen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Muttley
11 januari 2015
#17
dawwe skrev:
Ni som förespråkar "gassvets" tänk på att det finns ett hjullager "i närheten" som förmodligen är fyllt med fett...O värmer man då riktigt-riktigt ordentligt så kan fettet börja koka och "försvinna ut från lagret", eller till o med börja brinna(?)...O då har jag inte ens nämnt vad packboxar av plast/gummi tycker om riktigt hög värme...Så om man behöver värma mega-mycket så är det på sin plats att kolla så inget har smällt eller tagit för mycket skada när man väl fått loss skiten...Nu har ja trumbromsen "brunnit" i detta fall så det kan kvitta, men ändå smile

Induktionsvärme är de bästa i detta fallet.  Annars gas om man ändå ska byta.   De går till och med köra med gasoltub.


Rundas skallen går de att borra,  mycket tråkigt men de går.

64 Inlägg
13 januari 2015
Trådstartare
#18
dawwe skrev:
Ni som förespråkar "gassvets" tänk på att det finns ett hjullager "i närheten" som förmodligen är fyllt med fett...O värmer man då riktigt-riktigt ordentligt så kan fettet börja koka och "försvinna ut från lagret", eller till o med börja brinna(?)...O då har jag inte ens nämnt vad packboxar av plast/gummi tycker om riktigt hög värme...Så om man behöver värma mega-mycket så är det på sin plats att kolla så inget har smällt eller tagit för mycket skada när man väl fått loss skiten...Nu har ja trumbromsen "brunnit" i detta fall så det kan kvitta, men ändå smile

Vanlig värmepistol?

2 845 Inlägg
13 januari 2015
#19
Teknikale skrev:
dawwe skrev:
Ni som förespråkar "gassvets" tänk på att det finns ett hjullager "i närheten" som förmodligen är fyllt med fett...O värmer man då riktigt-riktigt ordentligt så kan fettet börja koka och "försvinna ut från lagret", eller till o med börja brinna(?)...O då har jag inte ens nämnt vad packboxar av plast/gummi tycker om riktigt hög värme...Så om man behöver värma mega-mycket så är det på sin plats att kolla så inget har smällt eller tagit för mycket skada när man väl fått loss skiten...Nu har ja trumbromsen "brunnit" i detta fall så det kan kvitta, men ändå smile

Vanlig värmepistol?

Förslår inte

64 Inlägg
15 januari 2015
Trådstartare
#20
Mer styrka, release oil, bank bank lossnade till slut ...allt intakt


Sök