3295
Sök

Ni som äger en Nissan GT-R, vad blir den ungefärliga månadskostnaden? Går den ha som vardagsbil?

193 Inlägg
11 januari 2015
Trådstartare
#1
Spekulerar lite kring nytt bilköp, har gått i tankarna kring att köpa helt andra bilar innan. Men när jag varit inne och läst i en del trådar så verkar det som att GT-R inte är dyrare i drift och service än t ex en bmw 7-serien.

Nu rullar jag ca 2000-2500mil/år med min V70 och det kostar mig ca 7000-8000kr i månaden med försäkring, skatt, reparationer, servicar, däck och värdeminskning inräknat.

Går det att rulla med en GT-R på samma sätt som jag gör? Ni som använder den som vardagsbil, hur tycker ni det funkar? Rullar den bara och går eller blir det verkstadsbesök var och varannan månad? Och vad kostar den att äga, utan amorteringar och lån inräknat?smile

8 883 Inlägg
11 januari 2015
#2
Kanske inte tillför något men just GT-R endast får servas i Göteborg hos Nissan High Performance Center.

Fotograf på tierpidag.se

Random Hero
4 047 Inlägg
11 januari 2015
#3
börja med att kolla upp vilket försäkringsbolag som vill försäkra din bil, har en bekant som äger en gtr. 28 år gammal, inga tidigare olyckor och säkert garage. men ändå fick han ringa runt ett bra tag och hitta nån som inte ville ha fantasi summor.

Servicen fick bara skötas av helins bil förr, men vet ej hur det är nu

Dog food lid. Backwards

193 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
#4
Hittar ingen firma i göteborg som heter Nissan High Performance Center?
Hur är det me 23gtr och JRM då? Det står iaf på JRM:s hemsida att de utför service? Och till humana priser dessutom! http://www.jrm-racing.se/nissan/r35-gt- … sk-service

Är man tvungen att lämna in GT-R:en på all service? Kan man göra de "små" servicarna på egen hand?

Definiera fantasisummor?

193 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
#5
Vad jag förstått så är växellådan en svag punkt men går att uppgradera, någon som har gjort denna uppgradering eller vet vad den går på?

1 938 Inlägg
12 januari 2015
#6
Så då är frågan vilken årsmodell du tänkt köpa, eller kanske en helt ny?
Köper du en 2012 så har du garanti kvar beroende på när den togs ut.
Köper du en äldre än det så kan du serva vart du vill, finns ingen nybilsgaranti att ta hänsyn till längre.

326 Inlägg
12 januari 2015
#7
Hamilton skrev:
Kanske inte tillför något men just GT-R endast får servas i Göteborg hos Nissan High Performance Center.

Är det sant det? Det är ju nya regler sen nåt år:


http://www.konsumentverket.se/Nyheter/N … ska-galla/

193 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
#8
Begagnad är det som gäller, någon årsmodell som är bättre än någon annan? Utöver det prestandamässiga då..

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
12 januari 2015
#9
Stennert skrev:
Vad jag förstått så är växellådan en svag punkt men går att uppgradera, någon som har gjort denna uppgradering eller vet vad den går på?

23gtr tar väldigt bra hand om gtr'er som kmr in. och dem är riktigt duktiga på vad dem gör.
har för mig att sist ja var där tog dem ca 25k för servicen.

köper du en GTR vill du nog ha alla stämplar du kan få i boken. för att sedan kunna bevisa allt när du säljer den.
växellådan behöver du inte oroa dig över om du inte ska över 600 hästar och kör race varje helg.

men om du tycker det är intressant så tar 23gtr ca 80k för en uppgradering av lådan.

om det är nån årsmodell som är bättre än nån annan? skulle ja va dig skulle ja inte titta på dem innan 10/11, för där kom faceliften och en hel del förbättringar.

visst GTR är bara en bil som alla andra. och ska givetvis användes oavsett väder. men att åka 2500 mil om året. skulle ja nog inte rekommendera. då kmr du sälja väldens billigaste gtr efter 3 år.
Senast redigerat av barenhoff (12 januari 2015)


Tunnelmaster
348 Inlägg
12 januari 2015
#10
Som vardagsbil är den ganska törstig.
Har iofs inte mätt något men tycker bränslemätaren rör sig väldigt snabbt på den.

Jag använder 23GTR för all service och uppgradering pga närheten och bra bemötande av Perra.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

53 Inlägg
21 januari 2015
#11
"23gtr tar väldigt bra hand om gtr'er som kmr in. och dem är riktigt duktiga på vad dem gör.
har för mig att sist ja var där tog dem ca 25k för servicen."

Du har inte lust att speca vad det var för service du fick betala 25ooo kronor för? Hade min inne på 48-mån service förra året och betalade 5500 kr för grundservice, byte bromsvätska, byte kylarvätska.
Sen monterade de ihop bilen korrekt vilket Hedins Bils(hata hedin) pundarmeckar uppenbarligen inte hade kunskap/tid till.

Haft min i snart 5 år och med ca 3300 mil på mätaren har den kostat förvånansvärt lite.
Blir nya däck nu vid påställning vilket går på 15000 kr, Michelin blir det denna gången.
Försäkring fick jag för 7000 kr hel/hel-1000mil på TH förra året, billigt.
36-mån service gjordes på ett NHPC i Tyskland och landade på ca 11ooo kr, denna går på lite mer pga oljebyten i växellåda och diffar, inte så farligt.

Inte haft några andra oväntade kostnader eller fel. Hur den blir att köra 2-3000 mil med varje år har jag ingen aning om, vet inte hur mil-servicarna ligger.
Känslig för rost i bakvagnen, så om du inte bor vid saltfria vägar så avrådes vinterkörning.

Lycka till!

143 Inlägg
22 januari 2015
#12
Hallå

GT-R är en riktigt trevlig bil, är inne på min andra.

Använder min som DD under sommarhalvåret utan problem.
Angående service ska du inte köra till hedins bil iaf för de är sämst av alla och har noll koll.
Över finns då 2 firmor som sysslar med det här, 23gtr och JRM.

Däck, ja R888 är billigare och skönare än oem.
Bromsskivorna spricker lätt och tas inte av nissan på garanti så J-hooks el liknade som är billigare än oem föredras.
Bellhouse är också ett vanligt fel.
Bilen har ingen vagnskadegaranti från fabrik så det blir helförsäkring från dag 1.
Skulle rekommendera alla att iaf göra en mindre uppgradering av vxl-lådan, circlips etc kostar ca 25000kr.

Vill du veta mer är du välkommen att PMa mig.
Senast redigerat av Lofvis (23 januari 2015)

June 2011 - Imagine sitting in a deckchair in your garden on a summer’s day. It’s quiet and peaceful and you are enjoying the birdsong. Then you are hit from behind by a Boeing 747. That’s what the acceleration feels like in a GT-R. Absolutely unbefrigginglievable.
Move Over Veyron, There’s A New King In Town.

1 948 Inlägg
23 januari 2015
#13
Hur tror du begagnatmarknaden ställer sig till din bil efter säg 3 år och den då har gått allafall dubbelt så lång som resten?

Min erfarenhet utav snabba bilar är att ju mer man kör dom dessto mindre uppskattar man dom tyvär, m3e46 var som vilken bil som helst efter 2 veckor med den, m5 e60 tog det allafall 3-4 veckor med..
Nu är visserligen en nissan gtr bra mycket "värre" från början men tror ändå den kommer tappa sin charm...

Sen det där med att även om man precis har råd med service, försäkring, värdefall och soppa så måste man vara berädd på DYYYYYRA reparationer på en sådan bil, dvs svårt om inte omöjligt att räkna hem ett sådan köp.

Lastbilsmekaniker
5 186 Inlägg
23 januari 2015
#14
baltis skrev:
Hur tror du begagnatmarknaden ställer sig till din bil efter säg 3 år och den då har gått allafall dubbelt så lång som resten?

Min erfarenhet utav snabba bilar är att ju mer man kör dom dessto mindre uppskattar man dom tyvär, m3e46 var som vilken bil som helst efter 2 veckor med den, m5 e60 tog det allafall 3-4 veckor med..
Nu är visserligen en nissan gtr bra mycket "värre" från början men tror ändå den kommer tappa sin charm...

Sen det där med att även om man precis har råd med service, försäkring, värdefall och soppa så måste man vara berädd på DYYYYYRA reparationer på en sådan bil, dvs svårt om inte omöjligt att räkna hem ett sådan köp.

Bilar skall köras så är det bara, man skall njuta av sitt ägande fullt ut inte bara titta på den och tänka nää jag kan inte köra med den för då blir den inte värd någonting, jag säger köp och njut man lever bara en gång:D.


1 948 Inlägg
24 januari 2015
#15
volvoqq skrev:
baltis skrev:
Hur tror du begagnatmarknaden ställer sig till din bil efter säg 3 år och den då har gått allafall dubbelt så lång som resten?

Min erfarenhet utav snabba bilar är att ju mer man kör dom dessto mindre uppskattar man dom tyvär, m3e46 var som vilken bil som helst efter 2 veckor med den, m5 e60 tog det allafall 3-4 veckor med..
Nu är visserligen en nissan gtr bra mycket "värre" från början men tror ändå den kommer tappa sin charm...

Sen det där med att även om man precis har råd med service, försäkring, värdefall och soppa så måste man vara berädd på DYYYYYRA reparationer på en sådan bil, dvs svårt om inte omöjligt att räkna hem ett sådan köp.

Bilar skall köras så är det bara, man skall njuta av sitt ägande fullt ut inte bara titta på den och tänka nää jag kan inte köra med den för då blir den inte värd någonting, jag säger köp och njut man lever bara en gång:D.

Inga bekymmer att skaffa sig en rep.räkning på lika mycket som alla dina bilar här på garaget är värda om/när en gtr går sönder, och med den prestandan det är i dom bilarna så går det inte att bygga "skottsäkert".
Och varför har inte du någon gtr eller liknande bil? Lev som man lär brukar det ju heta... big_smile
-no offense


Sen till TS, förstår att du gärna vill ha en rolig bil. Mitt tips är att skaffa dig en rolig bil och sen inte bruka den till vardagen, kan garantera att du har roligare i en bil anpassad för bana på en bana för 100k än för en "original bil" på 500k ute på allmänna vägar.

Lastbilsmekaniker
5 186 Inlägg
24 januari 2015
#16
baltis skrev:
volvoqq skrev:
baltis skrev:
Hur tror du begagnatmarknaden ställer sig till din bil efter säg 3 år och den då har gått allafall dubbelt så lång som resten?

Min erfarenhet utav snabba bilar är att ju mer man kör dom dessto mindre uppskattar man dom tyvär, m3e46 var som vilken bil som helst efter 2 veckor med den, m5 e60 tog det allafall 3-4 veckor med..
Nu är visserligen en nissan gtr bra mycket "värre" från början men tror ändå den kommer tappa sin charm...

Sen det där med att även om man precis har råd med service, försäkring, värdefall och soppa så måste man vara berädd på DYYYYYRA reparationer på en sådan bil, dvs svårt om inte omöjligt att räkna hem ett sådan köp.

Bilar skall köras så är det bara, man skall njuta av sitt ägande fullt ut inte bara titta på den och tänka nää jag kan inte köra med den för då blir den inte värd någonting, jag säger köp och njut man lever bara en gång:D.

Inga bekymmer att skaffa sig en rep.räkning på lika mycket som alla dina bilar här på garaget är värda om/när en gtr går sönder, och med den prestandan det är i dom bilarna så går det inte att bygga "skottsäkert".
Och varför har inte du någon gtr eller liknande bil? Lev som man lär brukar det ju heta... big_smile
-no offense


Sen till TS, förstår att du gärna vill ha en rolig bil. Mitt tips är att skaffa dig en rolig bil och sen inte bruka den till vardagen, kan garantera att du har roligare i en bil anpassad för bana på en bana för 100k än för en "original bil" på 500k ute på allmänna vägar.

Vad spelar det för roll i vad jag äger för bilar när jag menar generellt alla bilar. Jag tycker att bilar skall köras oavstätt hur dyra eller skrotiga dom är. Ingen ide att köpa en bil som bara står den får man ingen njutning av.


1 948 Inlägg
24 januari 2015
#17
volvoqq skrev:
baltis skrev:
volvoqq skrev:

Bilar skall köras så är det bara, man skall njuta av sitt ägande fullt ut inte bara titta på den och tänka nää jag kan inte köra med den för då blir den inte värd någonting, jag säger köp och njut man lever bara en gång:D.

Inga bekymmer att skaffa sig en rep.räkning på lika mycket som alla dina bilar här på garaget är värda om/när en gtr går sönder, och med den prestandan det är i dom bilarna så går det inte att bygga "skottsäkert".
Och varför har inte du någon gtr eller liknande bil? Lev som man lär brukar det ju heta... big_smile
-no offense


Sen till TS, förstår att du gärna vill ha en rolig bil. Mitt tips är att skaffa dig en rolig bil och sen inte bruka den till vardagen, kan garantera att du har roligare i en bil anpassad för bana på en bana för 100k än för en "original bil" på 500k ute på allmänna vägar.

Vad spelar det för roll i vad jag äger för bilar när jag menar generellt alla bilar. Jag tycker att bilar skall köras oavstätt hur dyra eller skrotiga dom är. Ingen ide att köpa en bil som bara står den får man ingen njutning av.

Då missförstod du nog både mig och TS.
Jag sa aldrig att han skulle köpa en gtr och sen inte använda den, jag påpekade att det är dyrt och kan snabbt bli vääääldigt dyrt att äga och brukar en gtr.

Köpa bilar och sen inte använad dom till fullo det anser jag också vara ren idioti (en gtr går inte att använda till fullo på vanlig väg....).

143 Inlägg
24 januari 2015
#18
http://i1.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/353/279/e31.jpg

June 2011 - Imagine sitting in a deckchair in your garden on a summer’s day. It’s quiet and peaceful and you are enjoying the birdsong. Then you are hit from behind by a Boeing 747. That’s what the acceleration feels like in a GT-R. Absolutely unbefrigginglievable.
Move Over Veyron, There’s A New King In Town.

329 Inlägg
9 april 2015
#19
En snabb fråga till er då som äger gtr.. rostangrepp??? hur har ni det på era bilar??


2 Inlägg
11 februari 2016
#20
Den som äger en GT-R låter den ofta stå inne, kör ofta inte på vintern och tvättar bilen för ofta... I de flesta fall. = inga rostangrepp!!
Mattias_Vejdeland skrev:
En snabb fråga till er då som äger gtr.. rostangrepp??? hur har ni det på era bilar??



Sök