2539
Sök

Boendeparkering på gatan med snygg bil

12 Inlägg
11 januari 2015
Trådstartare
Jag ska köpa en begagnad bil (Lexus IS 250 eller Audi A4) för runt 130 000 kr och kommer att ha den parkerad på de allmänna parkeringar som finns i området (Solna). Det känns lite obehagligt att ha en snygg bil parkerad så här, med tanke på stöldrisk och skadegörelse, så jag tänkte kolla lite vad ni andra som kör med boendeparkering har för tankar om saken. Känns det lugnt pga försäkringen?

73 Inlägg
11 januari 2015
Ursäkta men varför bor man på ett ställe där man är rädd att lämna bilen?
Jag lämnar oftast nyckeln i tändningslåset i mina bilar och låser garanterat aldrig bilen hemma.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
11 januari 2015
DanneJS skrev:
Jag ska köpa en begagnad bil (Lexus IS 250 eller Audi A4) för runt 130 000 kr och kommer att ha den parkerad på de allmänna parkeringar som finns i området (Solna). Det känns lite obehagligt att ha en snygg bil parkerad så här, med tanke på stöldrisk och skadegörelse, så jag tänkte kolla lite vad ni andra som kör med boendeparkering har för tankar om saken. Känns det lugnt pga försäkringen?

Har du sådana tankar redan innan bilköpet så antingen köper du inte bilen eller så försöker du skaffa garage.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

451 Inlägg
11 januari 2015
kallar du de en snygg bil? de står mer än tusen sånna i solna (A4 iallafall)

12 Inlägg
11 januari 2015
Trådstartare
Jag har inte haft en dyrare bil parkerad så här förut så det kanske är pga att jag saknar den erfarenheten som jag är orolig. Jag hoppas genom detta inlägg att få höra andras erfarenheter och åsikter om saken för att bredda mitt perspektiv. Min oro kanske är obefogad.

414 Inlägg
11 januari 2015
En bil för 130' är väl knappast en stöldbegärlig lyxbil som "ligorna" vill åt, samtidigt som den är för ny för pundarna ska kunna stoppa in skruvmejseln och "tjuvkoppla" Så stöldrisken är väldigt liten, samtidigt så tror jag knappast risk för skadegörelse är stor i Solna.

OM något händer har du dessutom försäkring om du tecknar minst halv.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
11 januari 2015
DanneJS skrev:
Jag har inte haft en dyrare bil parkerad så här förut så det kanske är pga att jag saknar den erfarenheten som jag är orolig. Jag hoppas genom detta inlägg att få höra andras erfarenheter och åsikter om saken för att bredda mitt perspektiv. Min oro kanske är obefogad.

Det kan den vara men också inte. Okay, 130000 kr är ganska mycket pengar men om du tittar på de flesta "Boendeparkeringar" så är 90 av 100 bilar säkert köpta för 130000 eller mer. Men jag förstår dig, har man bara råd med en bil för exempelvis 10000 så är man givetvis rädd om den.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 394 Inlägg
11 januari 2015
Vettemannen skrev:
DanneJS skrev:

Det kan den vara men också inte. Okay, 130000 kr är ganska mycket pengar men om du tittar på de flesta "Boendeparkeringar" så är 90 av 100 bilar säkert köpta för 130000 eller mer. Men jag förstår dig, har man bara råd med en bil för exempelvis 10000 så är man givetvis rädd om den.

/Benny

man är rädd om den även om den är gratis wink dock gråter man ej om något skulle hända wink

i ts läge tror jag att han ej behöver vara orolig för skadegörelse,, köp en A4,, det är ju en svenssonbil och ingen är väl intresserad av att göra skada på en sån wink

2 306 Inlägg
11 januari 2015
Powe_R skrev:
En bil för 130' är väl knappast en stöldbegärlig lyxbil som "ligorna" vill åt, samtidigt som den är för ny för pundarna ska kunna stoppa in skruvmejseln och "tjuvkoppla" Så stöldrisken är väldigt liten, samtidigt så tror jag knappast risk för skadegörelse är stor i Solna.

Generellt sett är det detta som gäller. Undantagen skulle vara om man för de pengarna köpt en bil som sticker ut, till exempel en lite äldre BMW M-serie eller veteranbil, eller en bil som är utseendemässigt modifierad. Men eftersom ingen av bilarna du kikar på faller inom någon sådan kategori skulle jag inte vara orolig i ditt ställe. smile

342 Inlägg
11 januari 2015
Nu var det länge sedan jag saknade garage, men nog känner jag igen mig i TS resonemang.
Spelar ju egentligen ingen roll vad bilen kostar eller hur vanlig bilmodellen är.
Är man rädd om bilen så är man.

Men helförsäkring känns som ett måste om man nu helt saknar garage.
Finns ju folk till allt. Vissa är ju bara ute efter att jävlas och väljer då slumpmässig bil.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

12 Inlägg
11 januari 2015
Trådstartare
Mew skrev:
Powe_R skrev:

Generellt sett är det detta som gäller. Undantagen skulle vara om man för de pengarna köpt en bil som sticker ut, till exempel en lite äldre BMW M-serie eller veteranbil, eller en bil som är utseendemässigt modifierad. Men eftersom ingen av bilarna du kikar på faller inom någon sådan kategori skulle jag inte vara orolig i ditt ställe. smile

Båda era resonemang låter vettiga. 130 papp kanske inte är så mycket, men det blir lite skillnad från den Volvo S60 01 jag har nu som gått äver 30k mil. Dessutom tycker jag Lexus IS 250 ser grymt snygg och "lyxig" ut. smile Snyggare än 75% av bilarna jag ser parkerade i de flesta bostadsområden.

512 Inlägg
11 januari 2015
Om bilen kostar så mycket att du kommer oroa dig för den gör du nog bättre i att välja en billigare bil så länge.

Kan du inte parkera bilen utan att känna oro kan du garanterat inte ge nycklarna till flickvännen heller. =p

Köp en billigare bil och kör så det ryker! (=

7 394 Inlägg
Muttley
11 januari 2015
Töm bilen och ha inte en massa saker synliga eller något alls av värde inne i bilen så slipper du säkert inbrott.

7 394 Inlägg
11 januari 2015
tkd_rille skrev:
Töm bilen och ha inte en massa saker synliga eller något alls av värde inne i bilen så slipper du säkert inbrott.

joo det är a, och o wink

1 192 Inlägg
11 januari 2015
Jag köpte min audi för 20 000 och parkerade den första tiden på allmänna parkeringar. Ställde den på en gata med häck på ena sidan och lägenheter på andra, dagen efter var backspegeln avbruten. Fick köpa ny för 500kr på skroten. Hade varit betydligt dyrare att lämna in den och jag var inne på atteviks och kollade vad en ny hade kostat. 7800kr på en 14 år gammal bil. I priset ingick dock lackering har jag för mig.

Några månader senare ställde jag den på en zon 2 parkering vid lägenheterna där jag bor. Morgonen därpå var det en lång och saftig repa och sprickor i lacken på kofångaren. Kostade 2220kr i självrisk från trafikförsäkringsföreningen. Hade kostat mig drygt 5000 om försäkringsbolaget inte hade godkänt skadan. Under loppet av de 6 månader som jag haft bilen, har den blivit utsatt för både skadegörelse och parkeringsskada och då är inte Växjö någon speciellt olycksdrabbad stad. Jag är väldigt rädd om min bil trots att den var så pass billig i inköp. Köper du en bil för 130 000kr, kommer liknande reparationer kosta multum med halvförsäkring. Helförsäkra den och sätt 3000kr i självrisk eller liknande så svider det inte så hårt *när* någon bestämmer sig för att jävlas med dig. Min bil är absolut inget speciellt, men ändå kan folk inte motstå frestelsen att göra livet lite surare för andra.

Numera står den lite länge bort hos mina farföräldrar på privat parkering. Enda sättet att undvika odågorna.

12 Inlägg
11 januari 2015
Trådstartare
Cracksoup skrev:
Jag köpte min audi för 20 000 och parkerade den första tiden på allmänna parkeringar. Ställde den på en gata med häck på ena sidan och lägenheter på andra, dagen efter var backspegeln avbruten. Fick köpa ny för 500kr på skroten. Hade varit betydligt dyrare att lämna in den och jag var inne på atteviks och kollade vad en ny hade kostat. 7800kr på en 14 år gammal bil. I priset ingick dock lackering har jag för mig.

Några månader senare ställde jag den på en zon 2 parkering vid lägenheterna där jag bor. Morgonen därpå var det en lång och saftig repa och sprickor i lacken på kofångaren. Kostade 2220kr i självrisk från trafikförsäkringsföreningen. Hade kostat mig drygt 5000 om försäkringsbolaget inte hade godkänt skadan. Under loppet av de 6 månader som jag haft bilen, har den blivit utsatt för både skadegörelse och parkeringsskada och då är inte Växjö någon speciellt olycksdrabbad stad. Jag är väldigt rädd om min bil trots att den var så pass billig i inköp. Köper du en bil för 130 000kr, kommer liknande reparationer kosta multum med halvförsäkring. Helförsäkra den och sätt 3000kr i självrisk eller liknande så svider det inte så hårt *när* någon bestämmer sig för att jävlas med dig. Min bil är absolut inget speciellt, men ändå kan folk inte motstå frestelsen att göra livet lite surare för andra.

Numera står den lite länge bort hos mina farföräldrar på privat parkering. Enda sättet att undvika odågorna.

Låter som du har haft en jävla otur. Vissa klarar sig säkert utan problem så det är väl lika bra att chansa och hoppas på det bästa. Men visst blir det helförsäkring, moderna har lägsta 3500 i självrisk.

Jag gillar att kolla upp saker så gott som möjligt i förväg så jag kör på en dyrare bil oavsett, oron försvinner några veckor efter jag köpt bilen (om inget hänt wink)

12 Inlägg
11 januari 2015
Trådstartare
granadadr skrev:
ursäkta, men jag tycker inte en lexus 250 sticker ut det minsta,,

Det är bra, jag hoppas det stämmer.

414 Inlägg
11 januari 2015
Cracksoup skrev:

Du verkar ha haft sjukt mycket otur. Mitt garage är alltid upptaget av sommarbilen under vinterhalvåret och carporten av den andra bilen, så har alltid 1-2 bilar stående på gatan och har aldrig råkat ut för något på dem. Då är det ändå bilar långt dyrare än vad ts har tänkt sig..

Sen så räcker halvförsäkring vid skadegörelse eller stöld vad jag vet, helförsäkring är samma fast + vagnskada

7 394 Inlägg
12 januari 2015
DanneJS skrev:
granadadr skrev:
ursäkta, men jag tycker inte en lexus 250 sticker ut det minsta,,

Det är bra, jag hoppas det stämmer.

jag med,, hatar folk som bara ska förstöra

Sök