2840
Sök

Seat Leon Cupra R, enklare styling och uppfräschning

10 164 Inlägg
16 december 2016
#941
Skiftnyckel är en räddare i nöden man får vara lite försiktig men det brukar gå bra om man använder lite sunt förnuft smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Cupra_
17 december 2016
#942
Fick en oväntad och otrevlig arbetsuppgift idag..

Det var plusgrader så jag tvättade bilen riktigt noga som jag brukar.
Därefter torkade jag hela bilen.. Den här gången skulle jag vara duktig och även torka runt dörrar och döm om min förvåning när jag hittade rost på alla dörrar!!

Vad i helvete tänkte jag.. Jag hatar rost.
Så i min ilska byggde jag en ny Cupra på seats hemsida och kollade vad jag skulle kunna få för min..

Sen lugnade jag ned mig.
Det är ganska små prickar, på insidan av dörrarna, längst ned. Det är precis att lacken har börjat bubbla lite. Och det syns inte ens om man inte letar efter det.
Bilen är ju genomfräsch för övrigt så det är inte mer att göra än att få det fixat.

Så, nu har jag varit och köpt en dremel med olika små slipar och sedan rostomvandlare.
Vet att man bör blästra men har inte tillgång till det eller lust att lacka om halva dörren för några prickar.

Så det ska slipas bort, på med rostätare/omvandlare, på med färg och därefter lack. Som sagt, det är på ett ställe som inte riktigt syns, så det går nog att få rätt bra ändå.
Men ändå surt.
För övrigt rullar det på och jag ser fram emot våren när allt nytt monteras smile

Cupra_
18 december 2016
#943
Började lite lätt med de kirurgiska ingreppen idag smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-49af3ad141f600daee52d1818ab38d4b.jpg

Jag började där det var värst och slipade in till ren plåt med dremmeln.
Fick bort så gott som allt utom några små porer. Därefter dränkte jag området med rostomvandlare.
Tanken är att det ska snyggas till och sen på med rostskyddsgrund, följt av färg och lack smile

Som ni ser så är det på ett mindre synligt ställe, så det kan nog bli bra när det blir klart smile
Senast redigerat av Deception (18 december 2016)

10 164 Inlägg
18 december 2016
#944
Kan nog bli bra det där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Cupra_
18 december 2016
#945
Drog på rostomvandlare idag. De få porer som fanns kvar blev svarta och bra. Torkade bort överflödet och gjorde lite rent, följt av 3 lager zinkgrund. Så nu ska det i alla fall vara någorlunda skyddat.

Jag har också beställt färg och 2-k klarlack idag.. Eventuellt tar jag tag i resten under veckan, eller så väntar jag till våren då det värsta nu är stoppat.

Jag passade på att köra penetrerande rostskyddsvax på insidan av dörrarna också, för att försöka minska risken att det kommer tillbaka.. Hoppas bara att mitt sätt att laga duger. Men om bilen ändå bara går sommar sen så borde det funka bra smile

Cupra_
21 december 2016
#946
Hallå!

Lite framgång. 
Dörrar och baklucka är sprayade på insidan med Hagmans T03 nu.
Det ska med andra ord inte kunna genomrosta på bra många år nu. Känns skönt. Ska ta in bilen i värme på jobbet imorgon så det torkar till ordentligt också.

Sedan har jag kommit fram till vad som hänt med dörrarna egentligen.
Om man hör sig för och googlar lite så visar det sig att hela VAG, modellår 05-14 är drabbade av galvsläpp. Speciellt runt dörrarna. Detta delvis pga vattenbaserat karosskitt som läggs på bar plåt.

Lösningen är att göra som jag tänkt.  Slipa/blästra bort den ruttna skitgalven och lacka om med bra rostskydd.
Skönt att man gör något rätt i alla fall smile

10 164 Inlägg
22 december 2016
#947
VAG är bra på att få grejer att rosta wink men nu lär det ju bli riktigt bra istället smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Cupra_
3 januari 2017
#948
Ja men hej gott folk!

Senaste tiden har jag rotat i det här med vilken grund jag ska ha, hur jag ska gå tillväga osv för att få ett bra och hållbart resultat. De flesta håller med handlaren som sålt grejerna.
Det blir 2k epoxigrund, följt av lösningsbaserad färg, därefter 2k klarlack. Så länge man har varmt där man lackar så att allt torkar rakt igenom, så ska det fungera.
Men det blir som sagt i vår när det är varmare ute så jag kan värma upp garaget ordentligt.

Imorgon är det i alla fall dags för besiktning smile
Det borde gå bra, om inget oväntat glapp eller liknande hittas, men det tror jag faktiskt inte.

Cupra_
4 januari 2017
#949
Halloj.

För att göra en lång historia kort, bilen blev godkänd på besiktningen idag!

Han glodde länge och väl, men hittade inget.
Jag frågade efteråt om det var något han sett som jag skulle tänka på..

"Den var ju fan ny, inte gått något och inte en prick under", sa han lite surt tongue

Så det känns bra.
Nu är det läggdags snart.

Ska sälja mina vinterhjul till våren kom jag på. Dezent RN Dark, med friska Goodyear dubb. ET48, 5*112. Säg till om nån av er är intresserade.

God natt gott folk

10 164 Inlägg
5 januari 2017
#950
Trevligt med blankt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Cupra_
6 januari 2017
#951
Liten, rätt meningslös uppdatering men..

Då det är riktigt kallt idag så passade jag på att åka till min lokala GDS-hall.
Det var riktigt skönt att få tvätta av bilen ordentligt nu, väck med gammal smuts och salt.
Efter det blev det en tripp till mitt gamla hus, tillika garage, som finns kvar i släkten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-2f0238ee632a150e0802b1304eed85d9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-14620d914e01b699f22cc14c732e6717.jpg

Det var länge sedan bilen, och framförallt fälgarna var såhär rena smile

Sedan passade jag på att fota mina gamla 19" sommarhjul som ska ut på nätet idag..

Inga stora saker som hänt alltså, men siktar på att få desto mer gjort när värmen kommer tillbaka smile

Cupra_
11 januari 2017
#952
Hallå.

Åter igen ingen jättekul uppdatering kanske..

Ikväll har jag beställt det sista som behövs för att fixa dörrarna.
En riktig kolfiltermask, filter till denna, 2k Grundlack (Lösningsmedeltålig) samt karosserikitt.


Planen för bilen ser ut som följer:

1. Fixa dörrarna.
Slipa plåtrent, på med rostätare. Därefter 2k grund, färg, 2k klarlack. Ev följt av genomskinligt rostskyddsvax. Plus att dörrarna är fyllda/sprayade med Hagmans T03 på insidan... Sen vore det väl fan om bilen rostar när den bara går sommar sen tongue Eller ja, rosta lär den göra förr eller senare ändå va, men kanske inte just där får man hoppas.

2. Väghållningssatsen monteras.
Allt, inkl nya fjäderbenslager, dammskydd m.m. ligger hemma och väntar. Monteras när sommarhjulen skall på.

2,5. Nya hjulen monteras.

3. Sweet, nu börjar vi närma oss. Bilen borde nu ha fått ett skönt stuk, bättre väghållning och förhoppningsvis hålla sig fräsch lite längre.
Här ifrån och framåt är läget lite mer oklart. Det finns en hel del saker jag vill göra, men oklart i vilken ordning.

* Högre effekt: Planer finns, men lite oklart om det blir chip, map eller delar.
* Annan dekal: Gillar mitt streck, men kan vara kul med något annat.
* Diverse smådelar (Framvagnscentreringskit, växellänkagebussningar/shortshift, annat kul)
* Fixa bakljusen: Måste antingen montera motstånd eller flasha om min box, oklart vad/hur.

Tanken är att allt ska bli klart under våren/försommaren, sen hänger det lite på ekonomi, jobb m.m. som för de flesta av oss smile

1 271 Inlägg
11 januari 2017
#953
Jag har inte hittat några andra kodalternativ till dina bakljus, allt pekar på att det möjligen kan göras med onlinekodning hos auktoriserad verkstad eller någon med licensierad VAS/ODIS.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Cupra_
11 januari 2017
#954
Ja det är ungefär vad jag fått fram också..   Får se hur jag gör..

10 164 Inlägg
12 januari 2017
#955
Låter som trevliga framtidsplaner smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

239 Inlägg
12 januari 2017
#956
shortshift har jag funderat på, hade varit riktigt najs med tanke på att den är så tätstegad big_smile Så just den uppdateringen väntar jag på. så den kan du väll lägga som prio ett wink

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.

Cupra_
12 januari 2017
#957
team_larsson skrev:
shortshift har jag funderat på, hade varit riktigt najs med tanke på att den är så tätstegad big_smile Så just den uppdateringen väntar jag på. så den kan du väll lägga som prio ett wink

Haha får se, finns så många olika så jag vet inte vilken man skulle ta.

Rosten/galvsläppet är prio 1 och kommer så att förbli smile

239 Inlägg
12 januari 2017
#958
Deception skrev:
team_larsson skrev:
shortshift har jag funderat på, hade varit riktigt najs med tanke på att den är så tätstegad big_smile Så just den uppdateringen väntar jag på. så den kan du väll lägga som prio ett wink

Haha får se, finns så många olika så jag vet inte vilken man skulle ta.

Rosten/galvsläppet är prio 1 och kommer så att förbli smile

prio två då? wink

Ja men jag undrar hur mycket det kan skilja på dom igentligen. Kollar man på stertmans sida så har de ju ctc och forge motorsport. kan det skilja så jätte mycket på dessa igentligen? tongue

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.

Cupra_
12 januari 2017
#959
team_larsson skrev:
Deception skrev:
team_larsson skrev:
shortshift har jag funderat på, hade varit riktigt najs med tanke på att den är så tätstegad big_smile Så just den uppdateringen väntar jag på. så den kan du väll lägga som prio ett wink

Haha får se, finns så många olika så jag vet inte vilken man skulle ta.

Rosten/galvsläppet är prio 1 och kommer så att förbli smile

prio två då? wink

Ja men jag undrar hur mycket det kan skilja på dom igentligen. Kollar man på stertmans sida så har de ju ctc och forge motorsport. kan det skilja så jätte mycket på dessa igentligen? tongue

Ingen aning faktiskt.. Finns ju ett helt gäng att välja på hos awesome gti också.. 
Haha nja, får se vad jag hittar på. Är lite sugen på Linea R kjolar faktiskt..

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
13 januari 2017
#960
team_larsson skrev:
Deception skrev:
team_larsson skrev:
shortshift har jag funderat på, hade varit riktigt najs med tanke på att den är så tätstegad big_smile Så just den uppdateringen väntar jag på. så den kan du väll lägga som prio ett wink

Haha får se, finns så många olika så jag vet inte vilken man skulle ta.

Rosten/galvsläppet är prio 1 och kommer så att förbli smile

prio två då? wink

Ja men jag undrar hur mycket det kan skilja på dom igentligen. Kollar man på stertmans sida så har de ju ctc och forge motorsport. kan det skilja så jätte mycket på dessa igentligen? tongue

Ska du köpa med både längs och tvärgående kortning eller? EBay för längsgående kostar runt 5-600kr, sedan Forge tvärgående smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |


Sök