Ikväll blev det lite meck
Har äntligen fått på sänksatsen bak i alla fall. Fick 2 brickor över men mer om det senare..
Hade köpt navverktyg och fått tag i nya belägg och sköldar.
Fick väck navbulten med 2 meter stålrör, satt duktigt fast. Sedan monterades den nya dämparen och fjädern
Gamla mögelskölden med bitarna som satt kvar under bultarna:
Och till sist satt den nya skölden på plats!
Därefter monterades de nya beläggen, och allt sattes ihop, så numer är bakvagnen klar
Ser lite töntigt ut just nu dock då bilen är jättehög i fram och låg i bak
Sen fick jag som sagt 2 stora brickor "över".
En bricka sitter på bulten som håller fast stötdämparen nedtill, den är monterad.
Ska enligt oempc inte sitta där men den satt på originaldämparna så den flyttade jag över.
Nu kommer dock det kluriga.
Bulten som håller fast spindeln/navhållaren går genom undre länkarmen (längst ut) och ovan nämnda del. So far so good. Frågan är vart det ska sitta en bricka i det montaget? Ingenstans enligt oempc. Jag bytte på ena sidan och blev undrande då muttern inte gick på lika långt som innan. Bulten går i bakifrån länkarmen, och där satt brickan på andra sidan bilen, som jag inte hade rört än. Under bultskallen som är slät satt alltså en räfflad bricka.. Muttern är självlåsande.
Noterade att länkarmarna var något vridna med bilen upphissad.
Så antingen måste bult och mutter dras med bilen i körläge, eller så ska brickorna sitta någon annanstans.
Det är nog ingen fara att köra då bulten precis passerar muttern, men rätt ska vara rätt. Drog bulten först med picka och sedan för hand allt vad jag hade men det är precis som att den skulle ha gått 1-1,5 varv till. Något att bry sig om?