3247
Sök

Seat Leon Cupra R, enklare styling och uppfräschning

Cupra_
29 januari 2017
#1001
Belägg och sköld beställt. Ska åka och köpa verktyg idag...

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
29 januari 2017
#1002
Du ska inte behöva bort med navet för att få bort skölden, och du behöver inte släppa mer än bärarmen bak och du har bilen på bockar och en domkraft att tillgå smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

10 164 Inlägg
29 januari 2017
#1003
Tur i oturen att du såg nu att beläggen släppt det är ju minst sagt skit dåligt.

Men ja det går aldrig som man tänkt sig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Cupra_
29 januari 2017
#1004
TomBjorklund skrev:
Du ska inte behöva bort med navet för att få bort skölden, och du behöver inte släppa mer än bärarmen bak och du har bilen på bockar och en domkraft att tillgå smile

Jo. Det är skruvat från framsidan, bakom skivan så att säga. Det är ju skölden bak vi pratar om. Den är helgjuten och hålet i den är för litet för att komma över navet..


https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-4598ab1057c166b147f6406d36a9b63a.jpg

Här är skölden helt lös men går ändå inte att få väck..

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
29 januari 2017
#1005
Klipp upp den istället smile bara att öppna upp där oket sitter för sedan

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Cupra_
29 januari 2017
#1006
TomBjorklund skrev:
Klipp upp den istället smile bara att öppna upp där oket sitter för sedan

Absolut,  men jag ska ju dit med den nya sen wink

Cupra_
29 januari 2017
#1007
Då hade jag inhandlat navhylsor, avdragare och en vinkelslip med kapskivor..
Måste dock tyvärr invänta de beställda grejerna, sen jobbar jag hela veckan. Målet är väl att få ihop bilen på lördag eftermiddag/kväll.

Det fick bli belägg från Brembo den här gången. Då vet man att det håller någon form av kvalité i alla fall.. 
Sköldens passform är jag osäker på då motoralternativ inte fanns så specificerat, men förhoppningsvis blir det rätt. 

Vinkelslipen ska få äta kränghämmarstag sen smile

2 665 Inlägg
29 januari 2017
#1008
Jag har läst om den kvalitetsbristen om EBC på flera ställen. Tråkigt.

Att det inte går som man tänkt sig är mera regel än undantag. Lycka till!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Cupra_
31 januari 2017
#1009
Det går sakta framåt.. Fick mina nya belägg idag i alla fall smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-f2f0a33f47f934318c3d8f1918911fde.jpg

Beställde original sköldar som skulle komma innan helgen.. Det skiljde 80 spänn styck mellan pirat och original så jag avbeställde den med tveksam storlek och tog original istället. Övriga detaljer vet ni så till helgen blir det förhoppningsvis lite meck smile
Senast redigerat av Deception (31 januari 2017)

Cupra_
31 januari 2017
#1010
Rickard-v skrev:
Jag har läst om den kvalitetsbristen om EBC på flera ställen. Tråkigt.

Att det inte går som man tänkt sig är mera regel än undantag. Lycka till!

Ja jag med, men aldrig haft problem med dem själv förrut.. Har mest tänkt att folk använt dem på fel sätt och så.. Jag har använt mina exakt som de ska. De ska ju vara för "Hot hatches" som körs fort på väg och enstaka trackdays. Mina har aldrig gått bana och ungefär hälften av dem är ju kvar, så jag tycker att det är under all kritik.

Haha ja så är det väl.. Men nu har jag snart alla delar. Får bara hålla tungan rätt i munnen med vinkelslipen sen. Om någon har något bra tips ang att kapa bort k-stagen så hojta gärna till.
Vet inte om jag ska försöka mig på att kapa muttern som sitter dumt till, eller gå från baksidan som sitter bättre men med risk för att gå på kränghämmaren?

2 665 Inlägg
31 januari 2017
#1011
Varför ska du kapa? Går det inte att skruva isär?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Cupra_
1 februari 2017
#1012
Rickard-v skrev:
Varför ska du kapa? Går det inte att skruva isär?

Nä, mothållet på dem är är xzn i strl 5. Jäkligt udda men jag har en sån bits. Problemet är att det rostat i så jag har inget mothåll. Har försökt få väck den med tryckluftspicka men den går bara runt/snurrar, så jag måste såga av den för att få väck gamla dämparen.

10 164 Inlägg
1 februari 2017
#1013
Du lär kapa muttern annars får du inte ut den smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Cupra_
1 februari 2017
#1014
Djo skrev:
Du lär kapa muttern annars får du inte ut den smile

Ja men det måste väl gå lika bra att kapa på andra sidan kränghämmaren? Hämmaren i sig är ju inte gängad, så kapar jag på baksidan borde väl mutter med resterande gängstag bara trilla loss?
Såhär ser det ut.


https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-1538d77c97effe5a178c67663dc47c56.jpg
Senast redigerat av Deception (1 februari 2017)

10 164 Inlägg
1 februari 2017
#1015
Räcker ju med att du kapar den nertill smile

När jag kapade på andra sidan muttern vart det som en klack kvar jag fick slipa bort pga k-stagets utformning.

Hoppas det där är en exempel bild annars har du en trasig drivaxel damask ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Cupra_
1 februari 2017
#1016
Ja det är en exempelbild tongue
Ja den klacken har jag också tänkt på.. Men jag tänkte att det kanske var enklare att såga på den sidan då jag inte har lyft utan bara pallbockar..  Muttern sitter ju in mot motorrummet. Men alltså den går ju att komma åt att såga bort, blir bara lite mer pill och lättare att råka gå på själva kränghämmaren..

10 164 Inlägg
1 februari 2017
#1017
Deception skrev:
Ja det är en exempelbild tongue
Ja den klacken har jag också tänkt på.. Men jag tänkte att det kanske var enklare att såga på den sidan då jag inte har lyft utan bara pallbockar..  Muttern sitter ju in mot motorrummet. Men alltså den går ju att komma åt att såga bort, blir bara lite mer pill och lättare att råka gå på själva kränghämmaren..

Utrymmes mässigt kanske annars nej wink

Alltså kapa vart du vill du kommer komma åt krängningshämmaren hursom.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Cupra_
1 februari 2017
#1018
Haha okej, får ha med mig lite färg då tongue

Om jag orkar tänkte jag åka bort till garaget ikväll och göra färdig bak i alla fall. Fick sköldarna idag.

10 164 Inlägg
1 februari 2017
#1019
Deception skrev:
Haha okej, får ha med mig lite färg då tongue

Om jag orkar tänkte jag åka bort till garaget ikväll och göra färdig bak i alla fall. Fick sköldarna idag.

Ja du får väl det smile

Låter fint det smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Cupra_
1 februari 2017
#1020
Ikväll blev det lite meck smile
Har äntligen fått på sänksatsen bak i alla fall. Fick 2 brickor över men mer om det senare..

Hade köpt navverktyg och fått tag i nya belägg och sköldar.
Fick väck navbulten med 2 meter stålrör, satt duktigt fast. Sedan monterades den nya dämparen och fjädern smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-de775e4177c36c7a488a68fc0f0d72d9.jpg


Gamla mögelskölden med bitarna som satt kvar under bultarna:


https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-2bcfa9bcde4234cf6af2c6095e534f45.jpg



Och till sist satt den nya skölden på plats!


https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-5f98baecf354786a23024b38fae78609.jpg


Därefter monterades de nya beläggen, och allt sattes ihop, så numer är bakvagnen klar smile
Ser lite töntigt ut just nu dock då bilen är jättehög i fram och låg i bak tongue

Sen fick jag som sagt 2 stora brickor "över".
En bricka sitter på bulten som håller fast stötdämparen nedtill, den är monterad.
Ska enligt oempc inte sitta där men den satt på originaldämparna så den flyttade jag över.

Nu kommer dock det kluriga.
Bulten som håller fast spindeln/navhållaren går genom undre länkarmen (längst ut) och ovan nämnda del.  So far so good. Frågan är vart det ska sitta en bricka i det montaget? Ingenstans enligt oempc. Jag bytte på ena sidan och blev undrande då muttern inte gick på lika långt som innan. Bulten går i bakifrån länkarmen, och där satt brickan på andra sidan bilen, som jag inte hade rört än. Under bultskallen som är slät satt alltså en räfflad bricka.. Muttern är självlåsande.

Noterade att länkarmarna var något vridna med bilen upphissad.
Så antingen måste bult och mutter dras med bilen i körläge, eller så ska brickorna sitta någon annanstans.
Det är nog ingen fara att köra då bulten precis passerar muttern, men rätt ska vara rätt. Drog bulten först med picka och sedan för hand allt vad jag hade men det är precis som att den skulle ha gått 1-1,5 varv till. Något att bry sig om?


Sök