3389
Sök

Köpte en Toyota hos bilfirma dagen efter nu låter den konstigt!

27 Inlägg
17 januari 2015
Trådstartare
Hejsan!

Det är så att jag köpte en Toyota yaris 01 från en bilfirma igår för 20k, fullservad hos Toyota osv.
När jag provkörde bilen lät det inte något men nu dagen efter gnisslar det när man kör i låga varv (ibland på tomgång)

Ljudet låter som gnissel eller något som piper från motorn tror jag, kan det vara kedjan? Isåfall varför lät det inget när jag provkörde bilen i firman? Om det visar sig vara något dyrt, har jag någon rätt att klaga?

Tack på förhand!

4 467 Inlägg
17 januari 2015
varför går/åker/ringer du inte till bilhandlarn istället? Klart du har rätt att klaga hos handlarn..Kamkedjan gnisslar eller piper knappast,förr att det är multiremmen som låter,ta en pump/dusch flaska o spraya vatten på remmen när motorn går o piper/gnisslar,slutar det då så är det remmen..

543 Inlägg
17 januari 2015
Du har alltid (offtast iaf) rätt att häva ett köp..

Det brukar väl vara praxis att man kontaktar bilfirman först och är dom seriösa så kommer dom hjälpa dig.
Kör inte iväg bilen till en bilverkstad på eget bevåg, prata med firman först och se vad dom säger, vägrar dom så kan ARN hjälpa dig.

Trött och bitter?? javisst!

27 Inlägg
17 januari 2015
Trådstartare
Tack för svar, detta ljud kom nu ikväll så jag har inte kunnat ringa än.
zrr, nu när du säger detta, kan det vara så att de själva har sprutat i något innan jag provkörde bilen? Tycker det är väldigt skumt att detta händer precis dagen efter.

Har 0 koll på bilar, vad kan det annars vara som gnisslar i låg varv? :S

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 januari 2015
Det spelar egentligen ingen roll vad det är för fel utan du åker tillbaka och ber dem fixa detta. Du har, om du köpt på firma garanterat någon form av garanti.

Det låter absolut som en rem, inget stort eller konstigt alls. Det kan bero på att bilen stod inomhus när du provkörde den men nu är kall i utetemperatur eller vad som helst. Jag är helt och fullkomligt övertygad om att bilfirman inte försökt lura dig på något sätt. Däremot kan det vara så att en dålig rem inte går under ett garantiärende (slitagedetalj) och att du därför behöver bekosta den själv, men det kan du inte veta förrän du frågat bilfirman där du köpte den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
18 januari 2015
säkert halvkasst batteri och sen har du kört ett par korta svängar med många starter med full fläkt stereo osv på så det går åt ström. då tjuter gärna remmarna mer mot när ett batteri är nyladdat.

kan så klart vara vad som helst men inte direkt första gången batterier är dåliga när dom stått på bilfirmor vintertid.

Kör fort så hinner inget hända...

3 120 Inlägg
18 januari 2015
Att häva köpet pga ljud från multi/generatorremmen låter lite verkar befängt. Be dem laga felet så är alla nöjda och glada.
Senast redigerat av viccoA (18 januari 2015)

Forummoderator
17 996 Inlägg
18 januari 2015
viccoA skrev:
Att häva köpet pga ljud från multi/generatorremmen låter lite verkar befängt. Be dem laga felet så är alla nöjda och glada.

Japp. de byter nog hellre remmen om de nu är seriösa än att återköpa bilen. Även om de är seriösa så kan du inte göra ett skit om de vägrar allt. Så ha tungan rätt i mun... Är de MRF-anslutna är det lite lättare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

163 Inlägg
18 januari 2015
Hybridsmurfen skrev:
viccoA skrev:

Japp. de byter nog hellre remmen om de nu är seriösa än att återköpa bilen. Även om de är seriösa så kan du inte göra ett skit om de vägrar allt. Så ha tungan rätt i mun... Är de MRF-anslutna är det lite lättare.

Hade en yaris inne på jobbet med skuren vattenpump som jag bytte pump + rem på, och den hade justerbar rem på gammalt hederligt vis. Så om firman trilskas och är snåla, kanske de iallafall kan bemöda sig med att justera remmen lite om den ser ok ut. Det kostar inget i material och det var mycket lättåtkomligt. Den jag skruvade hade 3-cylindrig bensinare, vet inte om det är lika på alla motorer i Yaris dock...

543 Inlägg
18 januari 2015
Jag sa aldrig att han ska häva köpet för en rem, men om det dock skulle visa sig vara mer allvarligt påpekade jag att man alltid kan häva ett köp.

Du kan tom häva ett köp mellan privatpersoner..
Senast redigerat av tobbeh78 (18 januari 2015)

Trött och bitter?? javisst!

201 Inlägg
18 januari 2015
Martin740 skrev:
Hejsan!

Det är så att jag köpte en Toyota yaris 01 från en bilfirma igår för 20k, fullservad hos Toyota osv.
När jag provkörde bilen lät det inte något men nu dagen efter gnisslar det när man kör i låga varv (ibland på tomgång)

Ljudet låter som gnissel eller något som piper från motorn tror jag, kan det vara kedjan? Isåfall varför lät det inget när jag provkörde bilen i firman? Om det visar sig vara något dyrt, har jag någon rätt att klaga?

Tack på förhand!

Som Caromania skrev så blir det så när bilen lämnar värmen i hallen.
Speciellt om det gjorts motortvätt på bilen innan den ställdes in i värmen. Går ju att få den tyst men be dom byta den istället, ingen större utgift. Remmarna torkas ut fint av diverse avfettningar och lösningsmedel vid tvätt.
Senast redigerat av JBeam (18 januari 2015)

27 Inlägg
18 januari 2015
Trådstartare
Tack! Tyvärr har de stängt idag så jag har fortfarande inte kontaktat dom.

Firman är ganska seriös vad jag vet, Köpte bilen från Toyota motorcenter i Nyköping och det var en stor firma.
Bilen stog ute när jag provkörde den i ca 5km utan ett täcken på fel. Har kört cirkus 15mil med bilen tills ljudet dök upp, frågan är nu kan det vara kamkedjan eller något annat? Bilen gnisslar och gör pip ljud vid låg varv och ibland även på tomgång. Som sagt kan det vara något annat? Eller låter det som ett allvarligt problem med tanke på att jag har 15mil till Nyköping så man skulle helst vilja veta om det är värt att åka tillbaka.

Tacksam för svar!

2 250 Inlägg
19 januari 2015
Det bli till att öppna huven o göra som beskrivet ovan. Spruta lite vatten på rem - remmarna. Jag brukar kleta på lite olja.

För huven måste du öppna någon gång ändå, för att t ex kolla motor oljans nivå.

6 115 Inlägg
19 januari 2015
Hej!
Det är säkert bara en rem som behöver spännas! Varför göra så stor sak av det!??? Man åker väl inte tillbaks till bilfirman och gnäller över en så enkel sak!
Öppna huven och spänn remmen!wink

27 Inlägg
19 januari 2015
Trådstartare
Vet inte om jag ska skratta eller gråta, provade att stänga av fläkten och vipps så var ljudet borta.. Vad kan det vara om fläkten piper sådär tongue

4 467 Inlägg
19 januari 2015
torra löv,dåliga lager i fläkten

Sök