3281
Sök

Fartkameror kan inte ta kort över 160km/h ??

543 Inlägg
10 december 2006
min brorsas jobbarkompis fick ett brev hem på posten från den norska polisen.. han hade åkt fast däruppe men han hade bara skrivit på brevet att adressaten är okänd.. sen dess har han inte hört nått..,. hehe så kan man ju göra också.. inte för att jag skulle göra det men men..

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1

lundwall
10 december 2006
Kristian_V skrev:
De gamla grå skåpen hade avkännare nerfrästa i vägbanan, när man körde över avkännarna för fort, så small blixten till. Körde man fort nog, så han elektroniken inte med.

Nej. Du har fel. Det håller inte. Det finns inte ett enda sätt att mäta hastighet med avkännare i vägbanan, för isåfall skulle en Smart klockas för att köra i 400km/h om en buss kan köra i 90.

Kristian_V skrev:
De nya kamerorna mäter din fart med radar, de kan ta dig för fortkörning 500m innan du kommer fram till kameran, och när du kör förbi den punkt fokus på kameran är instäld på, tar den kortet. Den har helt andra förutsätningar att lyckas ta kortet, efter som den kan ta din fart så långt innan. Mot de nya kamerorna hjälper det mao inte att köra valfri fart för att bromsa precis innan. Är den aktiverad, så tog den din fart innan du bromsade. Kortet tar den när du passerar kamerans instälda fokus punkt.

Inte en chans i helvete. En radar kan inte hålla reda på vilken bil som är vilken i en relativt tät kö, så det skulle aldrig hålla som teknisk bevisning. Kameran mäter hastigheten på den punkten där den är kalbrerad att ta kortet.

lundwall
10 december 2006
MeloveGolf skrev:
förfrågan? kan  dom inte se vem som kör bilen kan dom inte göra ett dugg...detta lär väll bli ändrat som i alla andra länder till slut då blir det så att om man inte kan se personen får ägaren böter.....

När fartkamerorna först kom upp så var det bilens ägare som fick böter. Detta höll ju inte, någon rättshaverist drog på sig enorma belopp där det var klart och tydligt att han inte körde bilen, utan massa andra människor. Sen började hyrbilsföretagen oja sig, och sen blev det lagändring. Finner det ytterst tveksamt att det kommer att bli så igen. Vad som isf är troligare (eller mindre icke-troligt) är att böterna faller på bilen, som t.ex. när svenska polisen påstår att det är olagligt att köra utan nummerplåt fram.

lundwall
10 december 2006
Glempa156 skrev:
min brorsas jobbarkompis fick ett brev hem på posten från den norska polisen.. han hade åkt fast däruppe men han hade bara skrivit på brevet att adressaten är okänd.. sen dess har han inte hört nått..,. hehe så kan man ju göra också.. inte för att jag skulle göra det men men..

Nej, norska polisen gör inte så eftersom de inte har någon som helst jurisdiktion i Sverige och inte får ägna sig åt myndighetsutövning här. De skickar ett brev med en kopia på fotot till svenska polisen på den ort där bilen står. Sen är det svenska polisen som kontaktar ägaren till bilen, eller vem de nu hittar på fotot. Eventuella passagerare blir blurrade.

lundwall
10 december 2006
MeloveGolf skrev:
i norge:
Ser man inte föraren kollar dom ägare och ger bot till ägaren

Nej. I Norge är det precis som i Sverige.

I Danmark har de knappt några kameror, och det enda man har Danmark till är att åka igenom till Tyskland på motorvägarna, och där finns då rakt inga kameror.

MeloveGolf skrev:
Angående "Pass" kort så  stämmer inte detta "Har man inge pass åker man inte dit" NATURLIGTVIS (GANSKA LOGISKT???) kollar man din körkorts bild...

Körkortsbilden ligger i passfotoregistret. Ett passfoto är en bild på dig som tas om du skaffar körkort, pass eller id-kort i någon form. Har du inget av dessa finns du inte på bild.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
10 december 2006
lundwall skrev:
MeloveGolf skrev:
i norge:
Ser man inte föraren kollar dom ägare och ger bot till ägaren

Nej. I Norge är det precis som i Sverige.

I Danmark har de knappt några kameror, och det enda man har Danmark till är att åka igenom till Tyskland på motorvägarna, och där finns då rakt inga kameror.

MeloveGolf skrev:
Angående "Pass" kort så  stämmer inte detta "Har man inge pass åker man inte dit" NATURLIGTVIS (GANSKA LOGISKT???) kollar man din körkorts bild...

Körkortsbilden ligger i passfotoregistret. Ett passfoto är en bild på dig som tas om du skaffar körkort, pass eller id-kort i någon form. Har du inget av dessa finns du inte på bild.

Lundwall jag är i norge just nu och är här 80% av all min tid i Geilo ca 25mil från bergen
och JA ÄGAREN får bot om du inte syns på kortet pga av att 90% körde som galningar och bara täckte ansiktet....

Angående foto har man inget körkort borde man inte fastna på kameran alls wink

I danmark har man kameror...skillanden är att dom har mobila kameror som sverige 2007 också ska få kan stå vart som helst gömda i en bil som står på en konsum parkering tex....

Vw trimmare
2 995 Inlägg
10 december 2006
lundwall skrev:
Glempa156 skrev:

Nej, norska polisen gör inte så eftersom de inte har någon som helst jurisdiktion i Sverige och inte får ägna sig åt myndighetsutövning här. De skickar ett brev med en kopia på fotot till svenska polisen på den ort där bilen står. Sen är det svenska polisen som kontaktar ägaren till bilen, eller vem de nu hittar på fotot. Eventuella passagerare blir blurrade.

man har man fin fint sammarbete
med norska polisen 3300 Svenskar fick i somras hem kort på sig från norge och dom fick alla
alla betala visst några "Struntar"  i det om det är utländska skyltar hörde om en dansk reg bil som blåste 167km/h förbi kameran i 70 zon hände inget vet dock andra från länder som tex polen,tyskland och lettland som fått flera kort sända från norska polisen...att åka dit på fotoboks i norge är inga problem....

lundwall
10 december 2006
MeloveGolf skrev:
Lundwall jag är i norge just nu och är här 80% av all min tid i Geilo ca 25mil från bergen och JA ÄGAREN får bot om du inte syns på kortet pga av att 90% körde som galningar och bara täckte ansiktet....

Kollegan åkte dit i våras, och frågade norska polisen vad som hade hänt om han inte varit synlig på kortet i fotoboksen, och det hade inte hänt något alls sa de då. Det var nog oavsett hur mycket du befinner digi Geilo.

lundwall
10 december 2006
MeloveGolf skrev:
lundwall skrev:
Glempa156 skrev:

man har man fin fint sammarbete
med norska polisen 3300 Svenskar fick i somras hem kort på sig från norge och dom fick alla
alla betala visst några "Struntar"  i det om det är utländska skyltar hörde om en dansk reg bil som blåste 167km/h förbi kameran i 70 zon hände inget vet dock andra från länder som tex polen,tyskland och lettland som fått flera kort sända från norska polisen...att åka dit på fotoboks i norge är inga problem....

Det var inte alls det som skrevs om här heller. Så jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt, och förstår ärligt talat inte hälften.

Sök